Halal hospitaal voor Rotterdam

Moderator: Rhiannon

Berichten: 11

Halal hospitaal voor Rotterdam

Waarschijnlijk hebben de meeste het al gelezen maar hier de link en quotes:
Mannen en vrouwen

Het halal-ziekenhuis, dat er over twee jaar moet staan, krijgt voor niet spoedeisende zorg verschillende afdelingen voor mannen en vrouwen. En mannelijke patiënten worden geholpen door mannen, vrouwen door vrouwen.
Alhoewel dit een moslim ziekenhuis is moeten de mensen volgens de wet niet gelijk behandelt worden ?
het eerste islamitische ziekenhuis buiten de Arabische wereld.
Waarom is Nederland er altijd als eerste bij ? Veel Nederlanders zijn nogal kwaad over het feit dat het een "moslim" spitaal is, terwijl er al joodse en christelijke spitalen zijn.

Zullen de nederlanders nu meer op partijen zoals "geert wilders" gaan stemmen ?
Ay Yildiz

Islamitische zorg blijkt handel. En niet alleen islamitische zorg. Telecombedrijf KPN lanceerde maandag een nieuwe mobiel merk, speciaal voor Turken in Nederland. Ay Yildiz bestaat al in Duitsland en België en is een groot succes.
De buitenlanders moeten juist integreren en niet het land waar ze in wonen proberen aan te passen. Natuurlijk zit hier big business in voor de oprichters, maar hierdoor word ook de Nederlandse cultuur aangetast.
Daarnaast zal er fulltime een imam aanwezig zijn, komt er een aparte gebedsruimte en wordt er gewerkt met islamitische geneesmiddelen en kruiden.
lachwekkend.

Ze willen zich scheiden en een aparte behandeling. Ze willen alles van Nederland, maar zich vervolgens niet aanpassen. Je hebt hier in de ziekenhuizen toch al de mogelijkheid tot bidden tot Kabouter Plop en het eten van rein voedsel? Kan de discriminatie eindelijk eens stoppen? Ook de positieve discriminatie, speciale behandeling en discriminatie van en door minderheidsgroepen. Want denk ook niet dat we zitten te wachten op een pedo ziekenhuis waar men dichtbij of op de kinderafdeling komt te liggen. Komen er straks ook weer witte ziekenhuizen? Ik hoop het niet. Integreer nou eens en al snel hoef je ook niet meer te zeuren dat je gediscrimineerd en achtergesteld wordt.

Ik vind dat we het geld achterwege moeten laten en moeten denken aan wat er gebeurt met de integratie.

Graag jullie meningen

Berichten: 1.168

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

terwijl er al joodse en christelijke spitalen zijn.
Er is een joodse vleugel in het Amstelland ziekenhuis in Amstelveen. Die afdeling is het enige Joodse ziekenhuis in Nederland en het enige west Europa.

Er is dus maar 1 Joods ziekenhuis in Nederland, dat een onderdeel vormt van een algemeen ziekenhuis.

De Christelijke ziekenhuizen, restanten van diverse zuilen, laten omwille van de barmhartigheid iedere patient ongeacht levensovertuiging toe, men onderscheidt zich van algemene ziekenhuizen door het aanwezig zijn van meer pastorale zorg tbv bv stervensbegeleiding.

Men werkt er niet met onzin geneesmiddelen zoals Christelijke of Joodse medicijnen of kruiden, zoals men volgens het persbericht in het toekomstige Islamitische ziekenhuis met Islamitische medicijnen en kruiden wil gaan werken.

Idd Big Business lijkt het mij.
het eerste islamitische ziekenhuis buiten de Arabische wereld.
Dat lijkt me stug! Zijn bv Perzen of Atjehers Arabieren ?

In de Uk is een andere oplossing voor wat sommigen als probleem zien bedacht.

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml.../05/uburqua.xml

Berichten: 4.546

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

kruiden kunnen zéér nuttig zijn, het nut daarvan is vaak onderschat :)

dit is gewoon bár slecht voor de intergratie, slechte optie hoor dit ziekenhuis (halal vlees bijv, walgelijk pijnlijk voor de dieren, maar dat is een ander topic :) )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 78

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

Bijna alle nederlandse kazen zijn halal hoor assasinator. Daarbij is halal de meest diervriendelijke vorm van slachten, zeker minder pijnlijk dan wat een dier in de bio-industrie allemaal moet doorstaan. Maar dit inderdaad terzijde.

Berichten: 4.546

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

emm, halal slachten was toch door de halsader door te snijden en het dier dood te laten bloeden? dit kan aardig lang duren (ter vergelijking met onze methode, een stang door de kop, in een miliseconde dood)

en ja de bio-industrie is zéér slecht en erug walgelijk, maar inderdaad dat terzijde :)

anyway, dit ziekenhuis is nogal slecht voor de intergratie. net als die turkse beldienst, er is bijna geen reden meer om goed nederlands te leren, we bieden ze steeds meer dingen aan in de moedertaal en hier moederlandgewoontes (kan dat aan elkaar :) ) zodat intergreren langzamerhand overbodig wordt, lijkt me geen goede zaak.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.168

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

.... Daarbij is halal de meest diervriendelijke vorm van slachten, zeker minder pijnlijk dan wat een dier in de bio-industrie allemaal moet doorstaan. Maar dit inderdaad terzijde.
Ook terzijde, een dier uit de bio industrie kan ook halal geslacht worden en of die vorm van doden diervriendelijker is dan een pin door de kop betwijfel ik.

Berichten: 78

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

nog heel even terzijde dan: het is dus iig niet zo dat halal slachten walgelijker zou zijn dan de "normale" manier.

maar nu heb ik een vraag over de topic: het zal hier neem ik aan toch gewoon om een prive-gefinancierde kliniek gaan? wat is hier dan meer op tegen dan bijvoorbeeld een tijdschrift voor moslims? en belangrijker: wat zou je er als overheid überhaupt tegen kunnen ondernemen?

Berichten: 4.546

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

ok ik overdreef een beetje :) zie http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=40571 voor halal.

anyway, dit beinvloed de intergratie vrij negatief. een tijdschrift voor moslims, niks op tegen, alleen waarom zou dat niet in het nederlands kunnen? ze kunnen toch goed nederlands? en dat is toch een vereiste, zo niet: waarom niet? dat lijkt me één van de belangrijkste barrieres om door te breken, door projecten als dit (die zeker wel goed bedoelt zijn) wordt die weer opgebouwt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.168

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

..
een prive-gefinancierde kliniek
..

De joodse vleugel van het Amstelland ziekenhuis is de opvolger van de CIZ (Centraal Israelitische Verpleeginrichting) en indertijd gefinancierd door legaten, prive gefinancierd dus, in de tijd van de verzuiling door mensen, die goed nederlands spraken en middenin de Nederlandse maatschappij stonden.

Het huidige idee van een islamitisch ziekenhuis lijkt gepromoot te worden door een voormalig lid van de Raad van Bestuur van het verkochte Slotervaart ziekenhuis en hij lijkt het de overheid te laten willen financieren.(als ik mij vergis, zeer gaarne correctie).

Als het er toch moet komen dan liever door onze overheid gefinancierd, dan dat het geld afkomstig is van gul gevende sheiks bv. in Qatar of Saoedie, maar slecht voor de integratie lijkt het me wel. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er big business en buitengemeen veel onnozelheid meespeelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

op een aantal voorwaarden vind ik het niet erg:

mits iedereen kan worden opgenomen.

en er is geen discriminatie mbt vrouwen in het ziekenhuis en dit was geloof ik wel het geval. eigenlijk weet ik er weinig van. wat is het verschil eigenlijk? volgens mij levert een gewoon ziekenhuis ook kosjer en halal tegenwoordig, vind ik wel basis net als vegetarisch veganistisch.

Berichten: 1.168

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

Halal betreft niet alleen het voedsel,( de ene bron in Wiki en hier eerder aangehaald is wel zeer magertjes en in strijd met de verhalen van een bevrind dierenarts die bij halal slachtingen aanwezig was en mij heel andere verhalen uit de praktijk vertelde), maar heel veel meer.

Zo mogen vrouwen alleen door vrouwelijke artsen behandeld worden en een verzorging door broeders is voor hen eveneens uit den boze, de kledingvoorschriften o.m. van de zusters, het onthouden van medicijnen tijdens de ramadan indien niet allernoodzakelijkst, de financiering van het ziekenhuis bilaa ribaa en uiteraard mag niet iedereen toegelaten worden, want ongelovigen accepteren, dat is niet allahs wil, dan is het immers niet halal meer.

Er zullen veel problemen ontstaan en oplaaien tussen shia en sunni vrees ik, net als op de islamitische scholen.

De meer liberale moslims zullen zeker een dergelijk ziekenhuis niet promoten.

Alleen de Mohammedanen, die de Warlord(pbuh) letterlijk volgen en de gewetenloze ondernemers, die zg het beste voorhebben met ieder mens, maar in werkelijkheid vooral met zichzelf, zullen zich hard maken voor deze stap terug in de tijd.

Berichten: 1.168

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

Onder de kop ’Geen shari’a in het ziekenhuis’ schrijft Secil Arda oud- voorzitter van Netwerk Vrouwen uit Turkije in de NRC van 29 sept.

Ik citeer enkele uitspraken van haar.

“Met de komst van het islamitisch ziekenhuis zal de sharia Nederland officieel binnenkomen….Een zeer twijfelachtige eer en onacceptabel dat onze samenleving zich hiervoor moet lenen…..de discriminatie van vrouwen wordt hierdoor opnieuw geinstitutionaliseerd…..de essentie van het islamitisch ziekenhuis is gebaseerd op de sharia…..Wat moeten we ons bij een islamitisch ziekenhuis voorstellen als dit ziekenhuis op grond van extreem-islamitische principes de patienten aan de voordeur sorteert en naar eigen reinheidsgebod al dan niet behandelt?

…Een islamitisch ziekenhuis kan dus in de zin van universele rechten van de mens niet bestaan en is een bedreiging voor de seculiere wereld….

Daarmee bewijst initiator Sturkenboom van het Ziekenhuisconsortium dat mensen voor geld tot alles in staat zijn….dankzij Sturkenboom kan de sharia in alle rust binnenwandelen.

Een schoolvoorbeeld van hoe je je ziel verkoopt en je democratische principes overboord gooit voor de centen….. het islamitische Ziekenhuis zal met Nederlands kapitaal van 40 miljoen euro worden opgezet. …Met alle middelen moet worden bestreden dat onze belastingcenten besteed worden aan zulke onzalige ideeen.

Islamitische fundamentalisten worden zo op hun wenken bediend door naive westerlingen die het gevaar klaarblijkelijk niet kunnen inschatten. Er is geen plaats voor deze ongelimiteerde tolerantie in Nederland. In zo’n klimaat kan de sharia langs democratische weg worden ingevoerd….”

Hopelijk nemen meer moslims krachtig stelling in deze tegen de plannen van geldwolf/weldoener Sturkenboom.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

het onthouden van medicijnen tijdens de ramadan indien niet allernoodzakelijkst
dit heb je verzonnen! (hoop ik) zieke mensen hoeven niet te vasten en medicijnen zijn per definitie ziekenvoedsel! bron?

Berichten: 1.168

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

de grijze muis schreef:het onthouden van medicijnen tijdens de ramadan indien niet allernoodzakelijkst
dit heb je verzonnen! (hoop ik) zieke mensen hoeven niet te vasten en medicijnen zijn per definitie ziekenvoedsel! bron?
Inderdaad hoeven zieke mensen niet te vasten, mits zij het op andere tijden inhalen.

Let echter wel op de bijzin, je hebt hem ook gequote: 'indien niet allernoodzakelijkst'. Je zult misschien denken dat alle medicijnen in een ziekenhuis allernoodzakelijkst zijn, het is maar hoe je het bekijkt. Een pijnstiller op de dag of een slaaptabletje overdag is niet altijd allernoodzakelijkst volgens de preciesen, maar wel zo prettig. De diehards van de zuivere halal zijn daar tegen, de rekkelijken die het geen probleem vinden, kunnen weleens onder druk gezet worden. Wellicht zijn in een dergelijk geval 'islamitische medicijnen of 'islamitische kruiden', wat dat ook moge zijn, wel toegestaan en is toediening daarvan in die situatie het ei van Columbus.

Hopelijk komt het ziekenhuis, die stap terug in de tijd, er nooit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Halal hospitaal voor Rotterdam

als het ziekenhuis zo strikt is... komt het dan wel door de inspectie heen? en het is wachten op de eerste discriminatierechtzaak bij zon ziekenhuis. overigens weet ik niet wat er bedoelt wordt met islamitische kruiden... volgens mij bestaan die niet. en wat te doen met de ehbo en acceptatieplicht? dit is denk ik onhaalbaar! (en gelukkig maar)

Reageer