[Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

Beste forumleden,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Voor het vak natuurkunde

zijn wij bezig met een Practische Opdracht omtrend het systeembord.

Deze practische opdracht bestaat uit meerdere onderdelen, waarvan ik op het

3de onderdeel vastloop. Het 3de onderdeel is namelijk het zelf bedenken van

een technisch automatiserings probleem (dat niet op te lossen is met 1 of 2 systeemborden) en daarvoor de oplossing uit te werken.

Nu heb ik al een probleem bedacht, namelijk het volgende:
Probleem: Tom heeft last van (hele grote) muizen die zijn koelkast plunderen.  

Daarom wil hij dat er een zoemer 6 seconden zoemt zodra de deur opengaat.

Dit houdt in dat de zoemer ook rinkelt als de deur korter dan 6 seconden openstaat, maar ook als ie openblijft staan.

Als Tom, van huis weggaat activeert hij een teller die bijhoudt hoevaak de koelkast tijdens zijn afwezigheid open is geweest.
Het meeste lukt me om op te lossen, het enige probleem waar ik tegenaan loop is het volgende: hoe laat ik de zoemer maar 6 seconde zoemen, als de koelkast deur langer openstaat.

Omdat een plaatje meer dan 1000 woorden zegt, zal ik bijvoegen wat ik tot nu toe heb. Alle hints en tips zijn welkom :-)

Bij voorbaat dank.

Roy

---

Plaatje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

tijdrelais?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

Sorry, vergeten te vermelden dat ik alleen de beschikking heb over:

AD-omzetter, Comparator, Drukschakelaar, EN-Poort, Geheugencel, geluidsensor, invertor, lamp, led, lichtsensor, NEN-poort, NOF-poort, OF-poort, Pulsgenerator, Pulsteller, Relais, Switch, Temperatuursensor, Toggle, Transistor, Variabele Spanningsbron, xOF-poort, Zoemer.

Tijdsrelais zal dus niet gaan. (Of is er een mogelijkheid om deze met bovenstaande onderdelen te bouwen?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

Oh, ik had begrepen dat het buiten de systeemborden om moest.

je zei: zelf bedenken van een technisch automatiserings probleem (dat niet op te lossen is met 1 of 2 systeemborden)
Tijdsrelais zal dus niet gaan. (Of is er een mogelijkheid om deze met bovenstaande onderdelen te bouwen?)
Pulsgenerator, Pulsteller (En diverse poorten om het "tijdrelais" te starten en na x pulsen de zoemer te laten uitschakelen en zichzelf te resetten).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 255

Re: [Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

Er bestaat een elektronsiche schakeling genaamd oneshot(= monostabiele multivibrator). Wat deze schakeling doet is het volgende: als deze een puls binnenkrijgt (= signaal dat eventjes 1 wordt) wordt de uitgang een bepaalde tijd hoog. Er bestaan verschillende versies van bv retriggerable/unritriggable wat wil zeggen als je binnen de 6 seconde een nieuwe puls krijgt hij opnieuw van 0 seconde begint of geen rekening meer houdt met de nieuwe puls.

Ik veronderstel dat deze met verschillende timing bestaat, eventueel instelbaar. Je kan dit ofwel zelf maken met transistoren, weerstanden en capaciteiten ofwel deze schakeling als chip kopen(denk niet dat dit veel kost).

Op google vind je zeker nog veel meer uitleg van deze schakeling.

Als er dingen onduidelijk zijn mag je altijd meer uitleg vragen.

EDIT: lees net je materiaallijstje, zal volgens mij niet lukken dit te maken zonder capaciteiten (maar je kan toch is proberen zoeken wie weet)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

Ik veronderstel dat deze met verschillende timing bestaat, eventueel instelbaar. Je kan dit ofwel zelf maken met transistoren, weerstanden en capaciteiten ofwel deze schakeling als chip kopen(denk niet dat dit veel kost).


NE555
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

@Bram2 en FRanske: het is inderdaad de bedoeling om dit zonder verdere elektronica te doen. En dat gaat prima met die pulsgenerator, want dat is eigenlijk al een klok (x pulsjes per seconde}. De pulsteller kan tellen hoelang die klok al loopt. Door dat dan met een paar logische poorten in de schakeling op te nemen werkt dit prima op zo'n systeembord.

http://www.cma.science.uva.nl/Handleidinge...ulsgenerator%22
De pulsgenerator levert 5V-blokpulsen

met een instelbare frequentie tussen 1 en 10 Hz. De pulsgenerator

wordt meestal gebruikt in combinatie met de teller om tijdsafhankelijke reacties

mogelijk te maken (bijv.: na vier seconden moet er een alarm aan gaan).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

Inderdaad Jan.

Bedankt voor jullie meedenken. Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag.

Ondertussen puzzel ik vrolijk door. :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Systeembord] Zoemer in alle gevallen maar 6 s laten zoemen

Als je je voorwaarden netjes op een rijtje zet is het simpeler dan het lijkt. Als ik zo naar je plaatje uit je eerste bericht kijk lijkt dat op een mislukte poging. Als dat inderdaad een mislukte poging is, en niet een schakeling voor iets anders, gauw weggooien en helemaal vergeten. Niet proberen verder aan te prutsen. Wordt toch een bord spaghetti. (allemaal draadjes door elkaar die je niet meer kan volgen)

koelkast gaat open > zoemer aan

koelkast 6 seconden of meer open > zoemer moet uit en uit blijven, dus je tellersignaal AAN moet onthouden worden

koelkast weer dicht: teller reset, tellersignaal uit.

er bestaan ook NAND-poorten.

en daarna nog een aparte teller voor het aantal malen dat die verrekte muizen die koelkastdeur opendoen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer