microscoop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

microscoop

Wie van de lezers bezit een microscoop en gebruikt die ?

Wat is dan je liefste voorwerp om te bestuderen ?

Re: microscoop

Ik, nematoden, een wondere wereld..

Berichten: 28

Re: microscoop

Heb er wel een op het werk, had ik er maar een thuis :shock:

Ik gebruik hem nu voornamelijk om naar de morfologie van mijn schimmels te kijken, maar ook wel eens voor fluorescentie microscopie. Vooral de interactie tussen eiwitten met FRET ;)
FRET: de beste uitvinding sinds het gesneden brood.

Re: microscoop

Op Marktplaats.nl,onder fotografie en cameras vind je microscopen.Soms zijn er instrumenten(Zeiss,Leitz) aan een prijsje.Reken toch op een minimum van 300 Eu,voor minder koop je speelgoed.In microscopen kun je natuurlijk kwa prijs ontzettend ver gaan.Sommige objectieven kosten al een meervoud van 300 Eu.

Berichten: 28

Re: microscoop

Als ik ooit eens geld over heb, zal er vast wel een komen.

Heb jij er een? En zo ja, waarvoor?
FRET: de beste uitvinding sinds het gesneden brood.

Re: microscoop

Ik heb een binoculair van Biolam(Russisch),een zeer goed instrument voor de amateur.Met wat ik vind in sloot,goot ben ik uren lang zoet.Ik hoop van eens een betaalbare Zeiss of Leitz te kopen.Zo'n microscoop in slechte staat is noch altijd het kopen waard.Telkens je beurs het toelaat kun je steeds iets vervangen en op de duur heb je een topklasse instrument.Beter een monoculair van een goed gekend merk dan een binoculair die maar zo en zo is.Een kruistafel en een goeie verlichting zijn onontbeerlijk.Tenslotte is alles afhankelijk van de kwaliteit van je lenzen en de verlichting.De prijs van goeie objectieven doet je wankelen.

Re: microscoop

Ik heb een binoculair van Biolam(Russisch),een zeer goed instrument voor de amateur.Met wat ik vind in sloot,goot ben ik uren lang zoet.Ik hoop van eens een betaalbare Zeiss of Leitz te kopen.Zo'n microscoop in slechte staat is noch altijd het kopen waard.Telkens je beurs het toelaat kun je steeds iets vervangen en op de duur heb je een topklasse instrument.Beter een monoculair van een goed gekend merk dan een binoculair die maar zo en zo is.Een kruistafel en een goeie verlichting zijn onontbeerlijk.Tenslotte is alles afhankelijk van de kwaliteit van je lenzen en de verlichting.De prijs van goeie objectieven doet je wankelen.


Interesting: heb noch een paar Zeiss'en en Oly's te koop en heb wat slappe was nodig om mijn Zetopan verder uit te bouwen :-)))

Berichten: 236

Re: microscoop

Hoi

Op dit moment heb ik er een te leen.

Ik zoek naar Trichomonen (bekende duiven ziekte) in de krop van de duiven.

Ook zoek ik naar worm eitjes en coccidiose in de mest.

Trichomonen zijn 1 cellige diertjes, ik zie ze met een versterking van 16x (onder 10 en boven 16). Zijn ze duidelijker te krijgen door een kleurstof toe te voegen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: microscoop

Anonymous schreef:Wie van de lezers bezit een microscoop en gebruikt die ?

Wat is dan je liefste voorwerp om te bestuderen ?


Kristallen (chemicalien), en nog veel meer is het bekijken waard.

Voor de histologie fanaten; ik heb nog een professionele ultra microtoom te koop

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: microscoop

enkele fotoos zou leuk zijn :wink:

Reageer