Sterrenstelsel botsing

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Sterrenstelsel botsing

Hoi,

Heeft iemand enig idee wat er zou gebeuren als ons Melkwegstelsel met een ander stelsel in botsing zou komen?

Alvast bedankt,

Showmove

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Sterrenstelsel botsing

Dan zweven ze eerst door elkaar heen om vervolgens door de zwaartekracht naar elkaar toe getrokken te worden en één sterrenstelsel te vormen.Onze buur,het andomedastelsel komt steeds dichter bij ons en een botsing is onvermijdelijk.(Gelukkig over een paar miljoen jaar)

Zag ik op discovery :shock:

Berichten: 283

Re: Sterrenstelsel botsing

Ik heb ergens gelezen dat dat met ons sterrenstelsel zal gebeuren in de verre toekomst. Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb...

Re: Sterrenstelsel botsing

En wat gebeurd er dan met ons of andere planeten?

Groeten, Showmove

Re: Sterrenstelsel botsing

Hier heb je een paar botsende sterrenstelsels

http://nvo.gsfc.nasa.gov/astrodata/epohst-data.html

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Sterrenstelsel botsing

Anonymous schreef:En wat gebeurd er dan met ons of andere planeten?

Groeten, Showmove
Zullen worden vernietigd.

Re: Sterrenstelsel botsing

Botsing tussen sterrenstelsels is een proces dat miljoenen jaren duurt. Ik denk dat het met de vernietiging van evt planeten dan wel mee zal vallen.

Wel kunnen sterren en vergezellende planeten uit hun baan worden geslingerd en buiten het sterrenstelsel terechtkomen.

Stel je voor een planeet bij een ster die ergens halverwege twee sterrenstelsels rondzwerft. 's Nachts geen sterren te zien, misschien alleen een paar vage zwakke nevels (naburige sterrenstelsels).

Berichten: 283

Re: Sterrenstelsel botsing

De botsingkans tussen twee verschillende objecten (planeten, sterren, e.d.) is heel erg klein als twee sterrenstelsel tegen elkaar opbotsen. Denk er maar aan hoe ver weg de dichtstbijzijnde ster al niet is.

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Sterrenstelsel botsing

De botsingkans tussen twee verschillende objecten (planeten, sterren, e.d.) is heel erg klein als twee sterrenstelsel tegen elkaar opbotsen. Denk er maar aan hoe ver weg de dichtstbijzijnde ster al niet is.


Nou dat zou ik niet te hard zeggen. Ik weet niet hoe snel een sterrenstelsel om zijn eigen as draait, maar laat ik het zo zeggen als ik mijn hand in een draaiende ventilator steek weet ik zeker dat mijn hand geraakt wordt.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Sterrenstelsel botsing

Bovendien heeft zwaartekracht een grote rol...

Berichten: 283

Re: Sterrenstelsel botsing

En toch zijn de afstanden nog steeds gigantisch groot. Dat gaat niet op bij die ventilator.

Reageer