Hoe zit dat: rollen van een klosje

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 21

Hoe zit dat: rollen van een klosje

kan iemand mij misschien vertellen hoe het komt dat als je een klosje garen hebt en je het touwtje de ene kant op trekt, het klosje de andere kant op rolt??

Het is voor mij moeilijk onder woorden te brengen..

Bij voorbaat dank.. :wink:

Berichten: 683

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Dan moet het touwtje wel aan de onderkant zitten. Dat verklaart misschien al wat. :wink:

Berichten: 21

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Ja zo ver was ik ook al :shock: Ik heb het ook over wanneer het touwtje aan de onderkant zit... Zo dom ben ik nou ook weer niet hoor :?: haha

Berichten: 683

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Weet je zeker dat het klosje de andere kant op gaat, heb je het getest? En hoe hou je het touwtje, horizontaal of schuin?

Berichten: 21

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Ja, ik heb het getest... Ik hou het touwtje dan horizontaal, anders moet je het zelf even uitproberen. Misschien is het dan wat makkelijker te begrijpen!

Maarja, leg nou maar eens uit hoe het komt.. Dat is zo eenvoudig nog niet! Daarom heb ik er moeite mee :shock:

Berichten: 683

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Ik heb het ook getest:

Als ik horizontaal aan het touwtje naar rechts trek, rolt het klokje op en rolt naar rechts. :shock:

Berichten: 21

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Hoe krijg je dat voor elkaar dan?

Berichten: 683

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Het heeft te maken met de hoek waarmee je aan het touwtje trekt. Hou ik het touwtje horizontaal, dan rolt het klosje naar me toe. Hou ik het touwtje onder een bepaalde hoek schuin, dan rolt het klosje weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

verplaatst vanuit natuurkunde
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 21

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Je hebt gelijk, ik heb het even opnieuw getest... tjah.. wat moet ik nu :shock: Het is eigenlijk wel belangrijk om te weten.. maar ik weet ook niet welke ik nou moet hebben, die keer dat hij horizontaal gehouden wordt of die keer dat hij een klein beetje schuin gehouden wordt!

Ik denk dat je dit natuurkundig moet beredeneren met verschillende krachten enzo... kan jij dat?

Hoe bedoel je noortje?? ik snap je niet helemaal

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

ik heb deze topic verplaats naar alledaagse.

gelieve ook niet meermaals topics te posten (forumregels even doornemen!)

nogmaals: er bestaat op dit forum ook een wijzigingfunctie: in plaats van 2 berichten van jou onder elkaar te plaatsen (dus als je iets wil toevoegen), kan je hierop drukken en moet je niet opnieuw een post schrijven, enkel je oude aanpassen of iets toevoegen.

gelieve daarop te letten
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 683

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Afbeelding

figuur 1

Ik vermoed dat het klosje naar links gaat bij een touwhoek > a, en naar rechts gaat bij een touwhoek < a.

a = cos r/R

Waarbij r de kleine straal is en R de grote straal.

Berichten: 21

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

:?: ;) :oops: :shock: Wow! ik snap er niks van! :oops: Het is alleen maar een vraag die ik moet beantwoorden en toelichten...

Ik moet het ook uit een tekening afleiden, vreselijk onduidelijk.. het touwtje zit op die tekening aan de onderkant en volgens mij wordt hij horizontaal getrokken.. hij kan je dan toelichten dat hij met de kant meegaat waar je hem naartoe trekt?

Berichten: 12

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

De inertiewet (of traagheidswet van Newton) schiet te hulp.

Je trekt aan het touwtje naar rechts. Hierdoor begint de klos te draaien : onderaan naar rechts, bovenaan naar links. In het begin slipt dat wel wat over de tafel. Als je hard trekt gaat het ontrollen trouwens niet snel genoeg, waardoor je de klos als geheel naar rechts trekt, al is zijn draaiing ondertussen anders gericht. Hij slipt ondertussen.

Stop je nu met trekken, dan behoudt dat ding zijn draaiende beweging (da's de inertie). Daarom rolt hij nu de andere kant op.

Berichten: 683

Re: Hoe zit dat: rollen van een klosje

Volgens mij zit het zo:

Het draaipunt is het punt waar het klosje de tafel raakt, en dus niet het midden van het klosje! Kijk nog eens naar het plaatje. Als het touwtje en het draaipunt op 1 lijn liggen, maakt het draadje een hoek a met de tafel. Is de hoek kleiner dan a, dan is de arm van de kracht naar boven gericht, en rolt het klosje dus op. Is de hoek groter dan a, dan is de arm van de kracht naar beneden gericht en rolt het klosje af. Ik kijk nog even of ik een duidelijker plaatje kan maken.

Reageer