[chemie] Bepaling concentratie Zetmeel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[chemie] Bepaling concentratie Zetmeel

Hoi,

Ik heb een vraag. Voor een project op school (2e jaar HLO) moeten we de concentratie zetmeel in een mengsel na fermentatie bepalen. Ik heb geen enkel idee hoe ik dit zou moeten doen. Je zou er wel joodoplossing aan toe kunnen voegen, maar als er zetmeel aanwezig is zal er meteen een blauw/zwarte kleur verschijnen, en ik heb geen idee hoe ik hier de concentratie uit zou moeten halen?

Kan het misschien met UV/VIS-spectroscopie? Of is de mate van blauwkleuring niet recht evenredig met de aanwezige hoeveelheid zetmeel? En dan zijn er misschien ook nog eens vertroebelingen in het fermentatieproduct aanwezig, door de aanwezigheid van eventuele onoplosbare componenten.

Ik hoop heel erg dat iemand een ideetje heeft.

Denise

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] Bepaling concentratie Zetmeel

Dit kan inderdaad fotometrisch, zoals je voorstelt. Wat je nodig hebt is de frequentie waar het blauwe kleurtje lekker absorbeert en dan kan je een ijklijn maken met bekende concentraties zetmeel (en een overmaat jood).

De exctinctie is rechtevenredig met de concentratie, dus de onbekende concentratie kan je later meten en als de exctinctie ervan op je ijklijn valt.. weet je de concentratie.

Zoek vooraf even uit wat er nog meer in je product zit en waar jood mee kan kleuren. Probeer het desnoods gewoon uit.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer