[elektriciteit] Inductie spoel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 380

[elektriciteit] Inductie spoel

Ik heb een vraag over het vermogen in een inductie spoel met 1 spoel?

Stel je schakeld een spanning van bv 12 volt over de spoel,de stroom overwint de tgen emk en op het moment dat de stroom max. geworden is schakel je de bronspanning abrubt uit.

In de theorie leer je dat het gegenereerde magnetisch veld de stroom in stand wil houden en dat daardoor een piekspanning ontstaat.

Ik dacht altijd dat die piekspanning exact geld voor de ingegane stroom in de spoel gedurende een fractie van een sec.

Wat betekend dat de gehele stroom in vermogen omhoog gaat dmv de ontstane piekspanning.

Als dat zo is dan kun je met een inductiespoel toch het elektrisch vermogen vermeerderen?

(intellectueel eigendom?)
Stop de overbevolking

Berichten: 255

Re: [elektriciteit] Inductie spoel

Begrijp de vraag niet zo goed maar misschien heb je hier iets aan. het verband tussen spanning en stroom in een spoel wordt gegeven door v= L di/dt.

Als je een wisselstroom over een spoel (toch een ideale ) zet, zal deze globaal in de tijd geen vermogen verbruiken of genereren.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Inductie spoel

Als je een wisselstroom over een spoel (toch een ideale ) zet, zal deze globaal in de tijd geen vermogen verbruiken of genereren.
Over wat voor spoel praat je dan?Onder welke omstandigeheden is dat zo?

Je zou dan velen spoelen in serie kunnen zetten?

Maar dat was niet mijn vraag of opmerking,deze ging over het opgenomen vermogen in een spoel tot het moment dat de stroom van 0 is toegenomen tot maximaal.

Dan wordt de stroomkring onderbroken waardoor er een inductiespanning door het magnetisch veld wordt gegenereerd.

De stroom van 12 volt opgenomen in de spoel wordt dan door de spoel onder een hoge spanning gelanceerd,wat eenvoudig een vermogen vermeerdering betekend vh het opgenomen vermogen.

(mijn intellectueel eigendom 29-9-06)
Stop de overbevolking

Berichten: 103

Re: [elektriciteit] Inductie spoel

aller eerst heeft een spoel altijd ohmse weerstand ... (tenzij je hem maakt van supergeleidende materialen maar dan moet je koelen :) )

en daarnaast als je er een wisselspenning opzet word XL groter .. je schijnbare weerstand en word berekend door de formule XL = 2Pi x f x L

L = inductie in Henry ... en de piek is geen vermogen vermeerdering en als je spanning abrubt begint begint ook je stroom abrubt alleen 90 graden later bij een ideale spoel ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] Inductie spoel

De stroom van 12 volt opgenomen in de spoel .....
Zolang jij stroom blijft uitdrukken in volts concludeer ik dat je eens een goed boekie over elektrotechniek moet lezen.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Inductie spoel

Zolang jij stroom blijft uitdrukken in volts concludeer ik dat je eens een goed boekie over elektrotechniek moet lezen.


Sorry verkeerd uitgedrukt:

Moet zijn,een stroom x een spanning van 12 volt

p=uxi
Stop de overbevolking

Reageer