Onderwijstijden

Moderator: Rhiannon

Berichten: 17

Onderwijstijden

Elke school in Nederland is verplicht om zich aan de onderwijstijdenwet te houden. Dit is al jaren het geval, maar... bijna geen enkele school in Nederland houdt zich hieraan. Sindskort heeft de minister naar elke middelbare school in Nederland een brief gestuurd met de opdracht om aan de onderwijstijdenwet te voldoen. Die bepaald dat een onderbouwklas (VMBO, HAVO, VWO) 1040 klokuren per schooljaar les moet krijgen, een bovenbouwklas 1000 klokuren en een examenklas (T4, H5, V6) 700 klokuren.

Onze minister wil nu dat er per direct genoeg les wordt gegeven (waarschijnlijk omdat er verkiezingen aankomen). De onderwijsinspectie is sindsdien willekeurig scholen in Nederland binnen aan het vallen om te controleren of de onderwijstijdenwet wordt nageleefd.

Nu is mijn vraag: wat gebeurt er op jouw school?

Ik zou graag hebben dat jullie stemmen in de poll en ook in dit topic vertellen wat er op jullie school gebeurd om aan deze norm te voldoen.

[edit door Miels: ik heb "zeer belangrijk" uit de topictitel verwijderd: iedereen vindt nl zijn/haar eigen vraag erg belangrijk, dus als we daaraan gaan beginnen...]

Berichten: 201

Re: Onderwijstijden

Bij mij op school hebben sommige klassen 4 keer per week 7 klokuren les en 1 keer in de week 6 klokuren les. Dit is exclusief pauze's. Na mijn idee is dit eerder teveel dan te weinig aangezien met pauze's en reistijd sommige mensen misschien 10 uur van huis zijn op een dag. Ikzelf ben wel eens van half 8 tot half 6 weg. Maar dit is gelukkig niet elke dag het geval. Ik zal het eens navragen hoe het zit met het aantal klokuren per jaar bij mij op school, ben eigelijk ook wel benieuwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Onderwijstijden

Ik zit zelf op het HBO en het aantal contact uren is erg laag bij mijn opleiding. Ik heb maar 3 dagdelen per week les. Ik heb eigenlijk ook nog een klein talentje voor wiskunde en ik hoef er dus niet veel naast te doen, 15 uur studeren in een week is dan ook erg veel en daar betaal je dan 1500 euri's voor...
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 42

Re: Onderwijstijden

Mijn opleiding heeft ook weinig uren, 14 lesuren in de week. Echter is de kwaliteit van verreweg de meeste theorievakken zo enorm slecht dat het mij ook niet al te verstandig lijkt het aantal lesuren op te krikken. Tenslotte kan ik thuis vele malen efficienter leren dan bij zo een MBO-docent in de les.
Knowing a lot kills the fantasy

Berichten: 824

Re: Onderwijstijden

Ik vrees dat ik wel genoeg uren les krijg. :S

Ik doe nu 4 VWO en heb 31 uur in de week. Dat is met vakken als CKV (butt-vak). Een maat van mij zit nu in 6 VWO (op dezelfde school) en heeft slechts 21 uur, is dat onder het minimum? Anders vind ik het niet eerlijk :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 17

Re: Onderwijstijden

Ik weet niet of jij het haalt, hoelang duren die lessen, en hoeveel weken heb je les in het jaar? (Proefwerkweken niet meetellen.)

Berichten: 4.546

Re: Onderwijstijden

ik zit in 5 havo en er wordt bij ons eerder teveel les gegeven, we doen de helft van de tijd niks en we kunnen het met minder ook wel beter af. nee het middelbare schoolsysteem van nederland is 3 keer niks.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: Onderwijstijden

Volgens mij heb ik iets van 39 weken les. Ik heb uren van 50 min. Behalve op dinsdag dan heb ik uren van 45 min.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 127

Re: Onderwijstijden

ik zit in het examenjaar 6 Atheneum -Natuur&Gezondheid. Ik heb 24 lesuren (45 minuten) per week dit inclusief t-uren (huiswerk uren) en mentoruren, pauzes en tussenuren zijn dus niet meegerekend. Ook heb ik in totaal 12 x 45 minuten gym dit schooljaar.

Vorig jaar was er niets aan de hand als je 1 of 2 lessen niet verscheen ( of meer :) ) maar dit jaar zijn ze super streng geworden, 10 minuten te laat is 1 uur papierprikken, 1 les gemist is 2 uur papier prikken (soms kom je zelfs daarmee er niet vanaf)

Ik ben een groot voorstander van een beperkt facultatief systeem. 6 VWO'ers kunnen echt zelf wel bepalen welke uren zij belangrijk vinden. Ik heb echt geen zin om 2 tussenuren te hebben om vervolgens naar het gezeur van mijn literatuur leraar te luisteren met zijn philosofische gedachtegang over het existentialisme. Ook heb ik geen zin om maar liefst 3 uur te wachten op een biologieles waarin we alleen maar een film kijken over fotosynthese. Beter ga je dan gewoon naar huis om daar iets te doen aan je huiswerk/overig.

ook is het hele studiehuis idee een flop op onze school. Er zijn 5 mediatheken met in totaal (schatting) 100 pc's maar van die 5 mediatheken is de grootste vaak in gebruik voor de informatica lessen en de andere 4 blijven gesloten omdat er geen toezicht is. Erg handig als je bezig bent met je profielwerkstuk. Op onze school zijn ook geen rustige lokalen waar je even geconcentreerd kan werken, alle lokalen zijn bezet of afgesloten. Wat kan ik op school doen in de studieuren .. niets! Ik kan beter naar huis gaan om daar te werken, daar heb ik wel rust en een pc tot mijn beschikking.

Weg met dat waardeloze studiehuis als scholen niet de faciliteiten kunnen bieden om het werkend te maken
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 18

Re: Onderwijstijden

Ik zit momenteel in 5 VWO en heb 32 uren (50 minuten) les per week. Ervan uitgaande dat ik zo'n 40 weken naar school moet is dit meer dan de verplichte 1000 klokuren.

Berichten: 17

Re: Onderwijstijden

Eric, ik ben het helemaal met je eens. Eigenlijk zouden alle lessen en al het huiswerk facultatief moeten zijn op de bovenbouw. Je gaat tenslotte niet naar school omdat het moet, maar vanwege je toekomst. Als ik bekijk wat ik allemaal voor school moet doen, wat overbodig is, kom ik tot de conclusie dat ik in die tijd, die ik nu dus weggooi, misschien wel 2 vakken kan doen die ik nu niet heb (omdat het anders teveel wordt).

Wat die mediatheken betreft. Wij hebben bij ons op school 1 grote mediatheek. (met +- 60 computers) en daarnaast 3 computerlokalen (30 pc's), die lokalen zijn alleen te reserveren door leraren en te gebruiken voor bijvoorbeeld de informaticales (kun je zo als leerling dus niet in, tenzij je daar les hebt).

Berichten: 127

Re: Onderwijstijden

ja precies!! bij ons moeten leraren dat ook reserveren ik zit niet op een erg grote school (ongeveer 1000 leerlingen alleen havo vanaf 3e klas en vwo vanaf 3e klas) maar wij hebben dus echt wel een computer probleem.

En in die uren dat ik geen **** doe kan ik ook wel een extra bijvak nemen bijvoorbeeld geschiedenis of spaans. Maar spaans wordt niet gegeven op onze school..waarom weet ik niet want er zijn genoeg die dat willen en geschiedenis mag ik niet kiezen omdat ik in een natuur en gezondheid profiel zit... :)
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 536

Re: Onderwijstijden

Ik ben net op tijd van mijn middelbare school af heb ik wel gemerkt. Nu hebben ze daar een systeem opgezet dat iedere leerling verplicht 6 schooluren (50 min.) op school is (excl. pauze). Dus zodra ze geen lessen hebben moeten ze in de computerruimte hun tijd doorbrengen. Dagen met de eerste 5 u vrij zijn er niet meer bij, want dan kun je de 6 uren niet meer halen (is tot 15.30).

Wat een ongelofelijke bullshit vind ik dat, maarja ik ben op tijd weg.

Ik had het laatste jaar regelmatig weken van 6 uur en meer hadden we ook niet nodig, maar het kon wel. We overlegden gewoon met de leraar en die zei dat we weg mochten blijven als we dat wilden en het te doen was. Zo hoort dat ook gewoon. Helemaal in de bovenbouw.

Berichten: 127

Re: Onderwijstijden

dat is ook mijn policy en veel leraren snapen ook wel dat wij (leerlingen) geen zin hebben om steeds doelloos in hun lessen te zitten. Meestal ga ik wel naar de leraren toe om een afspraak te maken zodat ik weg kan blijven, zo sla ik 2 vliegen in 1 klap, ik voorkom dat ik 2 a 3 klokuren moet papierprikken en ik kan lekker thuis in het zonnetje een boek van mijn boekenlijst lezen.

offtopicje, is het op alle scholen zo dat je maar 9 Nederlands talige boeken hoeft te lezen en maar 3 engelse!?
Lawamena hitihala lawamena haulala

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Onderwijstijden

Eigenlijk wel raar dat jullie daar zo'n probleem van maken. Hier in belgië zit iedereen van 9 tot 16 uur op de schoolbanken (sommigen zelf tot 17 uur). Enkel de woensdagnamiddag vrij. En dan hebben we ook nog eens het ordinaire huiswerk, lessen leren, en 2 keer per jaar examens. Jullie hebben nog niet zo hard te klagen hoor :)

Reageer