Springen naar inhoud

[Mechanica] Omhoog gegooid balletje

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Eliminator_*

• Gast

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:29

Hallo beste mensen,

Ik zit vast in de volgende opgave:
Er wordt een loden balletje (puntmassa) omhoog gegooid met snelheid van 20 m/s vanaf het aardoppervlak op een breedtegraad van 51.5į. Nu moet ik de afstand berekenen tussen het punt waar het balletje is opgegooid en waar het weer op aarde neerkomt, waarbij de luchtweerstand mag worden verwaarloosd.
Waar moet ik precies beginnen? Heeft dit te maken met de Coriolis-schijnversnelling (a(x)=2vV'/R)?

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg,

Eliminator

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2006 - 22:16

Dit is een heel gemene volgens mij. Dit wordt (wederom volgens mij) een integraal, met een resultaatafwijking in micrometers, en ik weet niet of dŠt de bedoeling is. Als dat niet de bedoeling kan zijn, komt het balletje neer waar het gestart is. Als dat wťl de bedoeling is, iets in de orde van micrometers westelijk van het opgooipunt......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2006 - 15:14

Je moet inderdaad denken aan het coriolis-effect, anders is de opgave vrij suf natuurlijk :).
Het is ook niet echt lastig. Je weet de snelheid van dat punt op aarde (breedtegraad is gegeven), je kunt de 'airtime' uitrekenen. En dan moet je nog Vbal uitdrukken in t (wat ook niet lastig is, je weet Vbegin en a=g). En dan moet je nog een dubbele integraal toepassen om van de versnellingsfunctie een plaatsfunctie te krijgen.

Maar het begin is inderdaad het opschrijven van de coriolisversnelling (waar je de formule voor zou moeten kennen, iets van a= 2V1V2/R als ik me niet vergis.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2006 - 17:18

Ik heb eens even het snelheidsverschil uitgerekend tussen het aardoppervlak en de 20 meter erboven die het kogeltje zal halen, en vind tot mijn verbazing 0,908 mm/s verschil op onze breedtegraad. Dan gaat het resultaat toch in de millimeters draaien, :) ergens tussen 2 en 3 mm westelijk van het afvuurpunt....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2006 - 18:40

Het loopt inderdaad in de millimeters Jan.
Zelfs nog meer dan 3 dacht ik.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2006 - 20:22

Ja, de Aarde draait sneller dan je denkt :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures