soortelijke warmte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

soortelijke warmte

voor onze casus moeten we de soortelijke warmte bepalen van een stukje beton. Hoe kunne we dit het beste doen?

Berichten: 109

Re: soortelijke warmte

heb je een joulemeter voor. Het komt op het volgende neer: een geisoleerd vat (thermoskan bijv.) vul je met een bekende hoeveelheid vloeistof met bekende soortelijke warmte en temperatuur (bijv water van 40 gr). Van het blokje beton is de begintemperatuur bekend (bijv kamertemp) en de massa. Je gooit het stukje beton in het water en kijkt hoe de temperatuur van het water verandert. Je maakt vervolgens gewoon gebruik van de formules:

q=m*c*delta_T (m=massa, c=soort. warmte)

delta_q_vloestof = delta_q_beton

lijkt me verder simpel uit te werken

Berichten: 683

Re: soortelijke warmte

Hoe kun je er achter komen hoeveel warmte er tijdens de meting uit de joulmeter is ontsnapt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: soortelijke warmte

Hoe kun je er achter komen hoeveel warmte er tijdens de meting uit de joulmeter is ontsnapt?


Je gaat er van uit dat dit minimaal is. Vandaar het geisoleerde vat.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 683

Re: soortelijke warmte

Je gaat er van uit dat dit minimaal is.
Ik ken de casus van student3025, en men gaat er wel van uit dat er een warmtelek is die berekent moet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: soortelijke warmte

Ik ken de casus van student 3025, en men gaat er wel van uit dat er een warmtelek is die berekent moet worden.


Dan zou ik zeggen de proef twee keer herhalen, maar een keer met blokje, de ander keer zonder blokje.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: soortelijke warmte

En hoe breng je de waterwaarde van uw calorimeter in rekening?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: soortelijke warmte

En hoe breng je de waterwaarde van uw calorimeter in rekening?


De soortelijke warmte van water is 4.2 KJ K-1 kg-1
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer