Beïnvloeden geluiden je dromen??

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Be

Ik zou graag een duidelijk "wetenschappelijk" antwoord willen hebben op de vraag:

Beïnvloeden geluiden je dromen??

Berichten: 64

Re: Be

Het antwoord is JA ...

Geluiden maar ook geuren en bv. pijn, dorst, een volle blaas hebben effect op je dromen.

Als je slaapt blijft je lichaam alle prikkels van de buitenwereld registreren en verwerken. Het belang hiervan is zelfprotectie. Brand ruiken als je slaapt, een aanvaller horen als je slaapt, ...

Alle prikkels worden door je hersenen verwerkt en krijgen een betekenis.

Ik zou een werk van 20 bladzijden kunnen schrijven over hoe dromen werken en hoe prikkels effect kunnen hebben op je slaap maar neem van mij aan, alls wordt geregistreerd in je hersenen en verwerkt. Niet altijd op het bewuste niveau.

Er zijn onderzoekers die beweren dat bij de oermens deze kwaliteit aanwezig was ter bescherming van lijf en leden van de oermens. Een moderne mens in een vertrouwde omgeving zal niet zo snel wakker worden van geluiden of geuren die al dan niet vreemd zijn maar ga maar eens op hotel en je bent meteen alerter en zal minder diep slapen naar je gevoel. Je slaapt echter niet minder diep maar vreemde geluiden die gevaar kunnen betekenen gaan je sneller wakker maken.

Ik hoop dat de uitleg iets of wat duidelijk is.

Zoals ik al zei, je kan er hele studies over maken en dat allemaal samen proppen in een kort antwoord is moeilijk lol

Re: Be

Wow echt bedankt, ik zocht eigenlijk ook gewoon een site waar wat onderzoeken op stonden.

Maar Toch ook heel erg bedankt

Berichten: 64

Re: Be

Mijn kennis komt veelal uit boeken en niet zo meteen van online maar als ik nog een site tegen kom dan laat ik het je weten!

Berichten: 5

Re: Be

Boeken... kan ik die ook huren bij de bieb?

Ik hou namelijk een Practische Opdacht over dit onderwerp.

Ik ga ook het ook onderzoeken op mijn vrienden, ouders enz. Maar ik wou gewoon een cd speler gebruiken met alarmen ofzo.

gaat dit denk je werken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Be

ik denk als je dergelijke practische proeven gaat doen je zeker een groep moet hebben die niet weet dat ze dergelijke geluiden te horen gaan krijgen en een groep die het wel weet.

verder moet je best de mensen voorbereiden door ze gedurende een periode hun dromen te laten opschrijven vanaf dat ze wakker worden: naar het schijnt onthou je ze dan op den duur beter. want als mensen hun dromen niet kunnen onthouden, dan kan je ook niet weten of het nu wel of geen invloed had.

Ik heb dit onderwerp verplaatst naar huiswerkforum
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 32

Re: Be

de droomduiding (die traumdeutung) van Sigmund Freud gaat hier volledig op in, staan leuke dingen in over de prikkels van buitenaf e.d.

zeker een aanrader!

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Be

Niet voor Nicker, want hij vroeg letterlijk een "wetenschappelijk" antwoord.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 5

Re: Be

Maar toch bedankt ik ga het boek wel ff zoeken.

nicker

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Be

Op eigen risico dan :shock: Lees het in ieder geval kritisch, en probeer zeker ook ergens wat informatie op te snorren over hoe de hedendaagse psychologie tegen Freud aankijkt.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 5

Re: Be

Een lucide droom is een droom waarin je je bewust bent van het feit dat je droomt.

De slaap onderzoeker stephen laberge heeft dit bewezen aan de wetenschap.

Hij heeft ook met geluiden getest op dromen en die kunnen inderdaad je dromen beinvloeden en ook lucide dromen tot gevolg hebben.

Ik heb er zelf ook wel mee geoefent, maar je moet dan wel weten waarneer iemand in rem slaap is.

Ik had daar een eeg machine voor, om te weten wanneer er rem slaap optrad, en die was verbonden met mijn pc.

Dus zo maar een bandje afdraaien is nu ook weer niet zo effectief.

Berichten: 3

Re: Be

Als je logisch gaat denken , dan weet je eigenlijk, dat geluiden dromen beinvloeden. Alles beinvloed dromen

wat je hebt gegeten kan je Misschien over gaan dromen , maar dan bijv. dat je buurman het eet. En een persoon, meestal is het zo, dat je gaat dromen over datgene, wat je die dag hebt meegemaakt, of waaar je het meest aan hebt gedacht die dag, of aan gewerkt, en dat kan van alles zijn.

Reageer