Licht en tuinkers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 824

Licht en tuinkers

Ik moet beknopt weten wat voor invloed licht op tuinkers heeft.

We hebben het wel bekende experiment gedaan met een reageerbuisje met tuinkerszaadjes in een donkere en lichte ruimte. Nu moet ik dus nog weten hoe het komt dat de tuinkers in de donkere ruimte harder groeit dan die in de lichte ruimte. Wiki heeft er niks over te zeggen en via Google krijg ik geen duidelijke links. Misschien dat iemand het voor mij even kort uit kan leggen.

Bij voorbaat dank.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 590

Re: Licht en tuinkers

Wat doet een pas ontkiemt plantje? Precies, die gaat naar het licht groeien. Onder invloed van hormonen strekken de cellen zich sterk waardoor het plantje snel groeit. Als het nog geen licht heeft gevonden dan blijft dit proces doorgaan totdat het licht heeft gevonden, of totdat de beschikbare energie in het zaad op is.

Dit was in het kort, als je behoefte hebt aan iets langers, met name hormonen, dan hoor ik het wel. (hoe dit exact werkt heb ik ook even niet op een rij :wink: )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Licht en tuinkers

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 824

Re: Licht en tuinkers

Aha, duidelijke uitleg, vooral de link is heel handig, bedankt Jan.

PS: ik heb sterk het gevoel dat over een niet al te lange tijd er meer op het WSF is te vinden dan op Wiki :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Reageer