Licht altijd even snel?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Licht altijd even snel?

Ik zat gisteren naarn een documentaire te kijken van de BBC, waarin ze zeiden dat licht je altijd even snel voorbij komt, ongeacht je eigen snelheid. Dus als je zelf met de halve snelheid van het licht gaat, je het licht toch op volle snelheid voorbij ziet komen.

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? :)

Alvast bedankt, Stekelzak.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Licht altijd even snel?

Klopt helemaal :)

Zie voor uitleg: Minicursus Speciale Relativiteitstheorie
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2

Re: Licht altijd even snel?

Ah bedankt! :) Ik zal die pagina eens doorlezen en kijken of ik het begrijp :?:

Berichten: 59

Re: Licht altijd even snel?

wat denken jullie forumganger eigenlijk van VSL?
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Licht altijd even snel?

wat denken jullie forumganger eigenlijk van VSL?
Heb me er niet in verdiept, maar lijkt me in tegenstrijd met waargenomen feiten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Licht altijd even snel?

Wat is VSL?

Berichten: 7.068

Re: Licht altijd even snel?

Wat is VSL?
Dat is dit.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Licht altijd even snel?

Rogier schreef:Klopt helemaal :)

Zie voor uitleg: Minicursus Speciale Relativiteitstheorie
Klopt niet geheel.

Ten eerste is kwantummechanisch gesproken de lichtsnelheid c een statistisch gemiddelde van het geheel aan virtuele fotonen.

Ten tweede zijn er media waarin de lichtsnelheid lager kan liggen dan c, bijvoorbeeld in Bose-Einstein condensaten.

Evanescerende golven hebben een snelheid die hoger is dan c.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 6

Re: Licht altijd even snel?

Ik zat gisteren naarn een documentaire te kijken van de BBC, waarin ze zeiden dat licht je altijd even snel voorbij komt, ongeacht je eigen snelheid. Dus als je zelf met de halve snelheid van het licht gaat, je het licht toch op volle snelheid voorbij ziet komen.
Zelf had ik altijd begrepen dat de constante snelheid van licht 300.000 kilometer/s was. Dat word even in de war gegooit wat ik nu hier gelezen heb.

Het eerste wat ik me voorstel wat er hier boven geschreven is (dat van de BBC) dus als je met 150.000 kilometer/s in 1 richting zou verplaatsen dat licht je alsnog met 300.000 kilometer/s inhaalt. Dus dat licht opdat moment 450.000 kilometer/s reist.

Of haalt licht je opdat moment in met 150.000 km/s?

Heb geprobeerd de Minicursus Speciale Relativiteitstheorie door te lezen maar kom er niet echt.

Zeer waarschijnlijk begrijp ik dit verkeerd want ik neem aan dat je licht niet kunt duwen.

Zou misschien iemand zo vriendelijk willen zijn om mij dit nader uit te leggen?

Dank u wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Licht altijd even snel?

Het eerste wat ik me voorstel wat er hier boven geschreven is (dat van de BBC) dus als je met 150.000 kilometer/s in 1 richting zou verplaatsen dat licht je alsnog met 300.000 kilometer/s inhaalt. Dus dat licht opdat moment 450.000 kilometer/s reist.  

Of haalt licht je opdat moment in met 150.000 km/s?
Wanneer je zegt dat je 150.000 km/s gaat dat is dat ten opzichte van iets, bijvoorbeeld de aarde. Iemand op aarde ziet jou snelheid als 150.00 km, en die van het licht als 300.000 km/s. Jij ziet de aarde met 150.000 km/s van je verwijderen, en meet als lichtsnelheid 300.000 km/s.

Vreemd hè? Maar dat is Einstein en de conclusie van een aantal experimenten.

Berichten: 1

Re: Licht altijd even snel?

De snelheid van licht is wel degelijk te veranderen. C geldt dan ook alleen voor het vacuüm. Alleen lijkt het voor de waarnemer niet anders te worden.

Berichten: 6

Re: Licht altijd even snel?

Ik probeer dit voortestellen maar lukt niet echt.

Het is moeilijk uit te leggen maar licht kan je toch niet vooruit duwen?

Het is toch een constante snelheid en heeft niets te maken met welke bron het verplaatst. Dan zou je toch de snelheid van de bron er moeten bij aftellen?

Als het waar zou zijn wat hierboven (BBC) verteld word, dan zou je theoretisch ook het licht nooit voorbij kunnen gaan want licht is toch altijd 300.000 km/s sneller dan jou. Het verplaatst zich in dit voorbeeld dus als met 600.000 km/s als je een lichtbron mee zou nemen.

Misschien dat iemand dit mij kan verbeteren zodat ik dit beter zal begrijpen.

Berichten: 7.068

Re: Licht altijd even snel?

Ik probeer dit voortestellen maar lukt niet echt.
Dat is niet zo vreemd. Dit komt omdat je hier geen enkele ervaring mee hebt in je dagelijks leven. Waarschijnlijk kun je je de volgende twee dingen wel voorstellen:

1. Iemand gooit een bal weg en de bal heeft een snelheid van 5 m/s (gemeten ten opzichte van de grond). Nu zetten we deze persoon op een karretje dat 10 m/s verplaatst en laten hem de bal weer weggooien. De bal zal met 5 m/s van de persoon verwijderen, maar de snelheid t.o.v. de grond zal 15 m/s zijn. In dit geval kun je snelheden gewoon optellen (Let op: Dit gaat in de praktijk alleen goed omdat de snelheden laag zijn).

2. Iemand schreeuwt en je meet de snelheid van het geluid dat je voorbij komt. Deze zal ongeveer 340 m/s zijn. Nu zetten we die persoon op een karretje dat 100 m/s beweegt en laten hem weer schreeuwen. De snelheid van het geluid t.o.v. de grond is nog steeds 340 m/s. In dit geval moet je de snelheid van het karretje er niet bij optellen omdat de snelheid van het geluid bepaald wordt door het medium waar het geluid door verplaatst en dat medium staat gewoon stil. Vanuit het karretje gezien is de geluidsnelheid nu lager namelijk slechts 240 m/s.

Nu komt het: bij licht (in vacuum) is geen van deze twee scenario's aan de hand. In vacuum zal je de snelheid van het licht altijd meten als 299.792.458 m/s (ongeveer 300.000.000 m/s). Dit is onafhankelijk van of je beweegt of stilstaat. Dit lijkt misschien eigenaardig maar dit komt puur omdat je denkt dat er maar twee situaties bestaan (namelijk de twee die hierboven besproken zijn). Dit vooroordeel is fout (en dit blijkt ook uit experimenten).

Berichten: 144

Re: Licht altijd even snel?

Is het niet zo dat lichtsnelheid altijd 300.000 km/s is. In water beweegt licht zich langzamer, niet helemaal, een photon zal altijd met lichtsnelheid bewegen, wordt geabsorbeerd door een atoom en weer losgelaten, weer op weg met lichtsnelheid naar het volgende atoom om geabsorbeerd te worden.

Alsof een photon een passagier in de voetgangerstunnel van Rotterdam CS is op weg naar de hoofduitgang, maar iedere keer als hij tegen iemand oploopt moet hij opnieuw de weg vragen. Hij loopt even hard als iemand die nergens tegenaan loopt, maar dat naar de weg vragen kost zo veel tijd.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Berichten: 3

Re: Licht altijd even snel?

DUS:

als je beweegt aan 0.8c, jijzelf licht ziet passeren aan c dus veel sneller als jou

terwijl een waarnemer die een eindje verderop staat het licht maar een "beetje" sneller ziet gaan.

hieruit volgt dus dat de fotonen op meerdere plaatsen tegelijk kunnen zijn, klink mij heel eigenaardig in de oren

(scheld mij niet uit als ik klinkklare nonsens verkoop)

ps:. heb ergens gelezen dat ze licht hebben kunnen vertragen tot 17m/s, maar dit duurde niet lang.

Reageer