Nieuwe computer?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Nieuwe computer?

Hallo,

volgende configuratie is gegeven voor een potentieele nieuwe computer wat vinden jullie hiervan?

2048 ddr-ram kingstone 2.8

dvd +r/-r dubbel lithon

floppydrive 1.44

hardisk 250 7200rmp 16mb cash

intelpentium 4 dx 400 dubbel care

asrock MB 939

vga Msi -NX6200 ax

iemand enig idee? goed slecht kan zelf niets van hardware.

Groeten Dank bij vorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nieuwe computer?

Ik zou de floppydrive eruit laten (tenzij je dikwijls met floppys werkt) en zeker voor een andere grafische kaart gaan (dat moet desnoods niet de laatste nieuwe zijn, ga eens kijken naar kaartje van enkele maanden oud).

Als je dit enkel voor word en excell gaat gebruiken zou ik je wel aanraden om voor iets minder te gaan, maar dat vermoed ik niet zo direct :)

Berichten: 2.589

Re: Nieuwe computer?

cycloon schreef
Als je dit enkel voor word en excell gaat gebruiken zou ik je wel aanraden om voor iets minder te gaan, maar dat vermoed ik niet zo direct
idd dat dus niet. Ik heb vroeger eens mijn tanden stuk gebeten op een tekening in inventor en dat gaat dan enorm traag. Ik ben dan wel geen profesionele ontwerper gebruik dit programma maar zelden maar wil toch iets hebben wat grafisch een beetje kan presteren.

maar per mail kreeg ik van een goede oude vriend volgende binnen.

hij zei dus
Ik zou iemand die niet eens een processor en moederbord bij elkaar weet te zoeken, niet vertrouwen om een nieuwe computer samen te stellen.
wat mag ik hier van waar aanemen?

hij vertelde mij ook dit:

en verder
De Asrock mb 939 mobo moet je idd vervangen voor een 775. Al wil je een goede en snelle cpu dan raad ik je toch aan om een duo core erop te zetten. Omdat deze cpu's vrij nieuw zijn heb je een nieuw moederbord nodig, die duo core ondersteunt. Aangezien vrijwel alle nieuwe mobo's geen AGP meer gebruiken, past de msi - NX6200 ax er niet op. Dus dan moet je een andere grafische kaart gaan gebruiken, en een snelle, want je wil je pc gebruiken voor grafische ontwerpen ofzow. Met een nvidea 7600GT of 7900GT kom je ver, voor echte snelheid kan je dan ook nog een 7900GT met 512 mb Ramm kopen

De configuratie valt zo dus in duigen, je moet trouwens ook voor zorgen dat je een sata2 hard disk koopt, die zijn heerlijk snel.
jullie begrijpen waarschijnelijk wel dat ik zoiets niet zomaar koop zonder uitgebruid advies hé (lijkt me ook logisch)

Wat klopt hier dus van? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nieuwe computer?

nvidea 7600GT of 7900GT -> Daar betaal je nog veel te veel voor imo, ga eens kijken naar wat oudere kaarten en je kan deze voor 1/3 van de prijs kopen terwijl ze even goed ogen in grafische programma's en je kan er ook nog degelijke games met spelen. Maar ik vind het eerlijk gezegd ook maar een vage config, vermits je zo'n hoop ram gaat gebruiken met toch wel een oudere processor en slechte videokaart.

Als je er toch niet uitkomt en echt 'professionele' hulp wilt kan je best even gaan kijken op het games.telenet.be forum, daar kan je een config laten raten of zelf laten samenstellen. Je zegt bv ik wil er 800€ aan besteden, iemand die kan helpen met hardware te selecteren? Er zullen zelf mensen zijn die hem voor jou in mekaar willen steken:

http://games.telenet.be/forum/forumdisplay.php?f=55

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Nieuwe computer?

dat moederbord is van een goedkoop merk (ASROCK, het b-merk van ASUS)... voor grafische dingen kan je beter een dure kopen (niet alleen duur natuurlijk). Serieus, je wilt vast upgrademogelijkheden en een lekkere snelle doorvoer.

floppy's er echt niet uithalen, die zijn veels te handig en voor het geld hoef je t niet te laten. branden kost namelijk veel tijd en DVD's zijn duur.

Processoren heb ik niet zoveel verstand van, maar ik zou me kunnen voorstellen dat pentium4 niet ideaal is... misschien is Xeon of Itanium of misschien de tegenhangers van AMD (ik neem zelf nooit intel, AMD is meestal goedkoper) een beter plan.

let op de hoeveelheid cache bij je processoren, dat schijnt uit te maken.

veel geheugen is leuk, maar dat is het natuurlijk vooral als je gigantische hoeveelheden data in moet laden. Zware overkill natuurlijk als je alleen een gamepje wilt spelen. Aangezien wat je wilt doen misschien wel zwaarder is dan dat...wie weet.

Er zijn ook speciale videokaarten voor ontwerpers enzo (ik weet er niet veel van, maar ze zijn erg duur, daarom weet ik dat ze bestaan, maar sommigen zijn ook nog wel te betalen), daar kan je naar kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Nieuwe computer?

Over de floppy-drive: sinds ik een USBstick heb (zo'n 4 jaar inmiddels) heb ik zo goed als geen gebruik meer gemaakt van mijn floppy-drive. Ten eerste is een USBstick sneller, ten tweede kan er meer op, ten derde kan het in de wasmachine (reeds 3x gebeurt en het werkt nog steeds :) ). Ik heb de afgelopen twee jaar in elk geval pas 1x gebruik willen maken van een floppy, maar toen bleek dat ik die niet meer had. Toch maar even een CD'tje gebrand en hupsekee het was ook opgelost.

Dus mijn advies: laat alleen een floppy-drive inbouwen als jij nog met floppy's werkt. Nódig is het in elk geval niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8

Re: Nieuwe computer?

Bert F schreef:Hallo,

volgende configuratie is gegeven voor een potentieele nieuwe computer wat vinden jullie hiervan?

2048 ddr-ram kingstone 2.8

dvd +r/-r dubbel lithon

floppydrive 1.44

hardisk 250 7200rmp 16mb cash

intelpentium 4 dx 400 dubbel care

asrock MB 939

vga Msi -NX6200 ax  

iemand enig idee? goed slecht kan zelf niets van hardware.

Groeten Dank bij vorbaat.
Ik werk dagelijks met computers en de bijbehoorende componenten heb je een prijs indicatie waar je die nieuwe pc voor wil gaan halen ? anders kan ik je wel een systeem bij elkaar zoeken want ik zou niet beginnen aan asrock en pentium IV als je van plan bent die 2 samen te brengen

Tevens heb je een AMD moederbord gekozen met socket 939 erop daar past dus geen Intel Pentium processor op

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Nieuwe computer?

Dit lijkt mij meer geschikt voor alledaagse en overig technisch....
Appareo decet nihil munditia?

Reageer