Waarom Z geen veld is?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Waarom Z geen veld is?

De verzameling R is een veld, de verzameling van de gehele getallen is geen veld. Maar waarom is dit geen veld? Heeft het te maken met het inverse element of niet?

Re: Waarom Z geen veld is?

Ja. Voor een veld (lichaam) is het nodig dat elk niet-nul element een inverse heeft (t.a.v. de vermenigvuldiging),

of anders gezegd, dat elk niet-nul element een eenheid is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom Z geen veld is?

Voor uitleg en voorbeelden, zie ook wikipedia.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 14

Re: Waarom Z geen veld is?

En waarom zou bijvoorbeeld -5 geen inverse hebben?

Of kan iemand mij een duidelijk voorbeeld geven van gehele getallen die geen inverse hebben?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom Z geen veld is?

Er moet niet alleen een invers element zijn voor de optelling (die is er in Z wel), maar ook voor de vermenigvuldiging!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 14

Re: Waarom Z geen veld is?

:?: ik was even in de waan dat
\((-5)^-^1\)
een geheel getal was.

Misschien toch maar eens tijd voor een pauze ;) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom Z geen veld is?

Hehe, dat is inderdaad het probleem, die zitten dus niet in Z.

Ze zitten wel in Q, dat is dan ook een voorbeeld van een veld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Waarom Z geen veld is?

De verzameling R is een veld, de verzameling van de gehele getallen is geen veld. Maar waarom is dit geen veld? Heeft het te maken met het inverse element of niet?
Mij was niet bekend dat veld een lichaam is en andersom? Jammer dat het het woord "field" hier lettelijk vertaald wordt!

Bij Z heeft elk element bij de operatie 'optellen' een inverse. Maar bij de operatie 'vermenigvuldigen' hebben alleen 1 en -1 een inverse en verder geen enkel element en dat is een vereiste voor het begrip lichaam (0 uitgezonderd).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom Z geen veld is?

Mij was niet bekend dat veld een lichaam is en andersom? Jammer dat het het woord "field" hier lettelijk vertaald wordt!
In België heet wat in Nederland een lichaam is, een veld. In plaats van 'jammer', vind ik dat net logisch als je naar 'field' verwijst.

Hier (Be) wordt 'lichaam' gebruikt voor wat bij jullie een 'scheef lichaam' is, dacht ik.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Waarom Z geen veld is?

Safe schreef:Mij was niet bekend dat veld een lichaam is en andersom? Jammer dat het het woord "field" hier lettelijk vertaald wordt!
In België heet wat in Nederland een lichaam is, een veld. In plaats van 'jammer', vind ik dat net logisch als je naar 'field' verwijst.

Hier (Be) wordt 'lichaam' gebruikt voor wat bij jullie een 'scheef lichaam' is, dacht ik.
Het blijft relatief. Misschien is het jammer dat er geen internationaal woord voor is.

Reageer