Springen naar inhoud

[Fysica]vraagstuk

• Log in om te kunnen reageren

edvina

edvina

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 13:49

zou iemand me kunnenhelpen met volgende ;ik weet echt niet hoe ik moet beginnen, ik weet wel v(snelheid)=s (afstand)/tijd

In welke tijd bereikt het door de Maan teruggekaatste licht de Aarde?De afstand Aarde-Maan bedraagt 60aardstralen .Aardstraal:6370km :)

---------
~*~Edvina~*~

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2006 - 13:55

zou iemand me kunnenhelpen  met volgende ;ik weet echt niet hoe ik moet beginnen, ik weet wel  v(snelheid)=s (afstand)/tijd

Die snelheid waar je het dan over hebt is wel de gemiddelde snelheid (maakt in dit geval niet uit).

In welke tijd bereikt  het door  de Maan teruggekaatste licht de Aarde?

Zoals je zelf al aangaf geldt:
LaTeX
Dus:
LaTeX

je weet de afstand, je weet de snelheid van het licht, je weet dus ook de tijd. Succes!

edvina

edvina

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 14:16

zou iemand me kunnenhelpen  met volgende ;ik weet echt niet hoe ik moet beginnen, ik weet wel  v(snelheid)=s (afstand)/tijd

Die snelheid waar je het dan over hebt is wel de gemiddelde snelheid (maakt in dit geval niet uit).

In welke tijd bereikt  het door  de Maan teruggekaatste licht de Aarde?

Zoals je zelf al aangaf geldt:
LaTeX
Dus:
LaTeX

je weet de afstand, je weet de snelheid van het licht, je weet dus ook de tijd. Succes!

>>
>>>
>>>>dus de afstand is 6370 km ik weet dat de tijd 1,27s is , maar wa is de snelheid van de licht en hoe .. :)
~*~Edvina~*~

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2006 - 14:26

dus de afstand is  6370 km

De afstand tussen de maan en de aarde is 60 keer de lengte van de straal van de aarde. Deze laatste is 6370 km.

ik weet dat  de tijd  1,27s   is , maar wa is de snelheid van de licht en hoe  .. :)

De snelheid van het licht kun je nu dus berekenen (hoewel ik de indruk kreeg dat je juist de tijd wilde berekenen). Doe dat eens en kijk dan eens op google of je gevonden lichtsnelheid ongeveer klopt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2006 - 14:28

Dit is de snelheid "v" waarmee het licht door vacuum (de ruimte) reist:

http://nl.wikipedia....i/Lichtsnelheid

een aardstraal (de meetkundige straal van de bol die Aarde heet) is bij benadering 6370 km (de diameter van de aarde is dus twee aardstralen ofwel ca. 12750 km)

De afstand van de maan tot de aarde is 60 aardstralen, ofwel 60 x 6370 km =382200 km volgens je opgave.

Met de snelheid "v" die je net opzocht, hoe lang doet het licht erover om vanaf de maan de aarde te bereiken??

v= (lichtsnelheid) m/s
s= 60 x 6 370 km = 382 200 000 m
t= ?? s

v= s/t ==> t = s/v = ........

Ik ben wel eens benieuwd waar je probleem nou eigenlijk zat, want ik heb je wel lastigere dingen zien oplossen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 september 2006 - 14:32

Afstand aarde-maan is 60 . 6370 km=382200 km
De snelheid van het licht is 300000 km per seconde.
De tijd is dan: 382200 delen door 300000 = 1.274 sec.

edvina

edvina

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 14:38

dus de afstand is  6370 km

De afstand tussen de maan en de aarde is 60 keer de lengte van de straal van de aarde. Deze laatste is 6370 km.

ik weet dat  de tijd  1,27s   is , maar wa is de snelheid van de licht en hoe  .. :)

De snelheid van het licht kun je nu dus berekenen (hoewel ik de indruk kreeg dat je juist de tijd wilde berekenen). Doe dat eens en kijk dan eens op google of je gevonden lichtsnelheid ongeveer klopt.

>>
>>>
>>>>snelheid van de licht is 299.792.458 m/s
>>>>afstand in m =382200000m
=t = s/v(gem)
=382200000m/299.792.458 m/s = 1,27s :?: juist
DANK
~*~Edvina~*~

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2006 - 14:53

Ik ben nog steeds razend benieuwd waar je nou mee vast zat. Het sommetje is in principe niet ingewikkelder dan:

"Je woont 9 km van de disco vandaan. Je kunt fietsen met een snelheid van 18 km/u. Hoelang doe je erover om van huis naar de disco te fietsen??"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 september 2006 - 18:48

Dat hangt er ook vanaf of ze een lekke band krijgt of knullen tegen komt Jan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures