[Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

Hallo

- Wie kan mij uitleggen, waarom atomen 8 elektronen in hun covalentie (buitenste) schil willen hebben?

-Waarom worden metalen + ionen bij het vormen van zout en waarom niet-metalen - ionen bij zoutvorming. Bij NaCl snap ik het wel, Natrium heeft 1 elektron in de buitenste schil en geeft daarom 1 elektron weg (i.p.v. 7 elektronen op te nemen) en krijgt daardoor 8 elektronen in zijn buitenste schil. Maar voor andere gevallen (atomen die bijvoorbeeld in groep 13 staan (zoals Boor) is het mij niet helemaal duidelijk. Want een niet-metaal wordt altijd een - ion, maar waarom zou Boor 5 elektronen opnemen i.p.v. 3 elektronen weg te geven?

Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk is

Bij voor baat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

Bij jou eerste vraag wil ik even zeggen dat dit niet altijd 8 elektronen is, dit kan gaan van 2 tot 32 (als ik mij niet vergis)

Ik denk dat dit deze getallen zijn voor de volgende redenen:

- Elektronen willen altijd zo dicht mogelijk bij de kern zitten

- elektronen stoten elkaar af

gevolg, als er teveel elektronen dicht op elkaar zitten op de eerste schil stoten ze elkaar af, dus moeten ze naar een volgende schil.

Jou tweede vraag, misschien ligt het aan mijn gegevens, maar Boor heeft volgens mij toch 3 elektronen af ipv er 5 op te nemen.

Er zijn natuurlijk atomen die dit doen (voorbeeld: stikstof, koolstof en nog vele andere), maar ik weet niet waarom.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

- Wie kan mij uitleggen, waarom atomen 8 elektronen in hun covalentie (buitenste) schil willen hebben?
Elementen willen graag naar een zo stabiel mogelijke toestand, hetgeen neerkomt op een lagere energie-inhoud. Blijkt dat een volle buitenste schil (niet per se 8, de eerste schil, K, bvb 2) overeenkomt met een erg stabiele toestand. Niet toevallig zijn de elementen die deze toestand oorspronkelijk al bezitten, de edelgassen: erg stabiele elementen die weinig zin hebben om nog te reageren met andere elementen.
-Waarom worden metalen + ionen bij het vormen van zout en waarom niet-metalen - ionen bij zoutvorming. Bij NaCl snap ik het wel, Natrium heeft 1 elektron in de buitenste schil en geeft daarom 1 elektron weg (i.p.v. 7 elektronen op te nemen) en krijgt daardoor 8 elektronen in zijn buitenste schil. Maar voor andere gevallen (atomen die bijvoorbeeld in groep 13 staan (zoals Boor) is het mij niet helemaal duidelijk. Want een niet-metaal wordt altijd een - ion, maar waarom zou Boor 5 elektronen opnemen i.p.v. 3 elektronen weg te geven?
Dit volg ik niet helemaal. Metalen en "ionen" vormen een zout? Voor zover ik weet is de ionverbinding, ook genaamd zout, een verbinding tussen twee ionen: een positief kation en een negatief anion. Het kation is doorgaans een metaalion en het anion komt van een niet-metaal, maar dit hoeft niet zo te zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

Want een niet-metaal wordt altijd een - ion
Ten eerste is Borium is geen niet-metaal, maar een metalloide, net als silicium etc.

Verder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil

http://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_Sys...nenconfiguratie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tabel_van_Men...nenconfiguratie

Ik ben er zelf niet voldoende in thuis om het je haarfijn uit te leggen, en het is ook een bijzonder ingewikkeld verhaal. Maar of een atoom elektronen wil opnemen of afstaan hangt af van de energie die nodig is om de elektronen te verwijderen of toe te voegen. Dat is bovendien geen vaste schaal, maar hangt af van hoe elektronen worden afgeschermd (of juist niet) door buurelektronen. De elektronenconfiguratie van de edelgassen is in elk geval bij de kleinere atomen "het streven". Borium staat drie plaatsen boven Helium en 5 plaatsen onder Neon. Het blijkt gunstiger om er drie af te staan dan er 5 op te nemen.

In het schillenmodel bewegen de elektronen zich rondom de kern in schillen. Elke schil heeft bovendien subschillen.

Zo heeft de 1e schil 2 elektronen,

de tweede schil2+6=8 (in twee subschillen dus),

de derde schil 2+6+10=18,

de vierde schil 2+6+10+14=32,

de vijfde schil kan 2+6+10+14+18= 50 elektronen "bevatten".

(die schillen worden overigens ook niet netjes een voor een opgevuld, want bijvoorbeeld de eerste subschil van schil 4 heeft een lager energieniveau dan de laatste subschil van schil 3)

Kortom, heerlijk ingewikkeld. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: [Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

ik denk dat Boor bijna uitsluitend covalente bindingen vormt en geen ionbinding; het zal zijn elektronen delen. Bovendien is het zo dat er in een ionbinding nooit meer dan 3 elektronen worden opgenomen of afgestaan . Dat heeft te maken met de energiebalans. Bij die enegiebalans moet men kijken naar de ionisatienergie, elektronenaffiniteit en roosterenergie.

ionisatie energie is de energie nodig op pos ionen te vormen.

Elektronenaffiniteit is de energie die vrij komt bij het vormen van een 1 waardig neg ion. Vormen van meerwaardige neg ionen vergt energie.

Roosterenergie is de energie die vrij komt bij het vormen van het kristalrooster.

Een ionbinding zal maar gevormd worden als de energiebalans gunstig is m.a.w. als er meer energie vrijkomt dan er nodig is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

ik denk dat Boor bijna uitsluitend covalente bindingen vormt en geen ionbinding;
dat is een "detail" (aghrmm :) ) dat ik even over het hoofd zag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

Hallo

Bedankt voor alle antwoorden. Ik zit nog maar in 4 VWO (NT) dus zo diep gaan wie niet in op de stof. Maar in ons boek stond dat een metaal altijd een + ion wordt bij zoutvorming en dat een niet-metaal altijd een - ion wordt bij het vormen van zout. Ik vroeg me daarom ook al af waarom Borium dus elektronen zou moeten opnemen i.p.v. afgeven. Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] Elektronen 'aannemen' en 'weggeven'

http://nl.wikipedia.org/wiki/Periodiek_Sys...nenconfiguratie

hierin staan de groepen vermeld. Als groep worden ook de niet-metalen genoemd, dat zouden er dan maar een paar zijn. De andere elementen die geen metalen zijn hebben andere groepsnamen dan "niet-metalen" Waterstof is ook geen metaal, vormt desalniettemin kationen....
Legenda chemische reeksen van het Periodiek Systeem  

Alkalimetalen  

Aardalkalimetalen  

Overgangsmetalen  

Hoofdgroepmetalen  

Metalloïden  

Niet-metalen  

Halogenen  

Edelgassen  

Lanthaniden  

Actiniden
google define: metaal
Definities van metaal op het Internet:

Een metaal is een scheikundig element uit een van de volgende reeksen in het periodiek systeem der elementen:* Alkalimetalen* Aardalkalimetaal* Overgangsmetalen  

nl.wikipedia.org/wiki/Metaal
Zo te lezen horen de hoofdgroepmetalen daar niet bij ???? :)

google define: metal (Engels zoeken)
In chemistry, a metal (Greek: Metallon) is an element that readily forms ions (cations) and has metallic bonds, and metals are sometimes described as a lattice of positive ions (cations) in a cloud of electrons. The metals are one of the three groups of elements as distinguished by their ionization and bonding properties, along with the metalloids and nonmetals. On the periodic table, a diagonal line drawn from boron (B) to polonium (Po) separates the metals from the nonmetals. ...en.wikipedia.org/wiki/Metal
dus een definitie van metalen en niet-metalen lijkt een beetje vaag.

google define: metalloid
Together with the metals and nonmetals, the metalloids (in Greek metallon = metal and eidos = sort - also called semimetals) form one of the three categories of chemical elements as classified by ionization and bonding properties. They have properties intermediate between those of metals and nonmetals. There is no unique way of distinguishing a metalloid from a true metal but the most common is that metalloids are usually semiconductors rather than conductors.

en.wikipedia.org/wiki/Metalloid
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer