[Chemie] Lewiszuur of lewisbase

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Chemie] Lewiszuur of lewisbase

In het hoofdstuk moleculaire eigenschappen, van de opleiding Farmacie kom ik niet uit het volgende:

Ik moet aangeven van molecuulstructuren of ze een lewis zuur of een lewis base zijn.

Ik ben zo ver dat ik kan aangeven waar de ongepaarde elektronenparen zitten. Maar dan? Hoe weet ik of het ong. elektronenpaar een acceptor is of een donor? Dus of het een lewis zuur of een lewis base.

Berichten: 704

Re: [Chemie] Lewiszuur of lewisbase

Miranda27 schreef:In het hoofdstuk moleculaire eigenschappen, van de opleiding Farmacie kom ik niet uit het volgende:

Ik moet aangeven van molecuulstructuren of ze een lewis zuur of een lewis base zijn.

Ik ben zo ver dat ik kan aangeven waar de ongepaarde elektronenparen zitten. Maar dan? Hoe weet ik of het ong. elektronenpaar een acceptor is of een donor? Dus of het een lewis zuur of een lewis base.
voorbeeld van een Lewis zuur: AlF3

--> Al heeft 3 ongepaarde elektronen in de buitenste schil, waar 3 F-atomen aan kunnen binden. Volgens de octetregel geldt echter dat elk atoom streeft naar omringing door 8 elektronen.

--> AlF3 heeft er echter 6 en kan dus 1 elektronenpaar accepteren en is dus een acceptor: Lewis zuur.

Berichten: 4

Re: [Chemie] Lewiszuur of lewisbase

ja bedankt, ik hoop dat ik nu ook deze theorie op andere moleculen kan toepassen. Ik ga mijn best doen.

Bedankt

Berichten: 4

Re: [Chemie] Lewiszuur of lewisbase

Ik heb nog even een klein vraagje.

Hoe kun je afleiden van het aantal valentie-elektronen hoeveel bindingen het atoom aan kan gaan?

Een C-atoom heeft 4 valentie elektronen dus kan 4 bindingen aangaan, maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld een F-atoom?

Klopt het als ik zeg dat die maar maximaal 1 binding aan kan gaan, omdat die nog maar 1 elektron kan ontvangen in de valentieschil?

Hoe zit dat dan met de rij onder helium? Kan die geen covalente binding aangaan?

Berichten: 4

Re: [Chemie] Lewiszuur of lewisbase

Ik snap nog een ding niet, wat moet je dan denken van de F-atomen in het AlF3 molecuul? Want die hebben 3 vrije elektronenparen..

Hoe weet je in een molecuul naar welk atoom je moet kijken om te beslissen of het een zuur is of een base? Want je zou kunnen zeggen dat de F-atomen hier kunnen doneren aan een ander molecuul dat streeft naar de octetregel. Dus als je naar de F-atomen zou kijken zou het een base zijn..

Waarschijnlijk maak ik ergens een denkfout, maar ik zou niet weten waar, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [Chemie] Lewiszuur of lewisbase

Miranda27 schreef:Een C-atoom heeft 4 valentie elektronen dus kan 4 bindingen aangaan, maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld een F-atoom?  

Klopt het als ik zeg dat die maar maximaal 1 binding aan kan gaan, omdat die nog maar 1 elektron kan ontvangen in de valentieschil?  

Hoe zit dat dan met de rij onder helium? Kan die geen covalente binding aangaan?
Klopt helemaal. De edelgassen (in de meest rechtse kolom van het periodiek systeem) vormen geen bindingen. De halogenen daar links van kunnen 1 binding aan gaan, de kolom daar weer links van (zuurstof en zwavel) gaan 2 bindingen aan. Daar weer links van 3 (stikstof, fosfor) en daar weer links van 4 (koolstof, silicium).

Alhoewel: Het houden aan deze regels wordt nog wel eens doorbroken door de iets zwaardere atomen zoals fosfor en zwavel (die best wel eens vijf of zes bindingen aan kunnen gaan), en zelfs door een edelgas als xenon dat onder bijzondere omstandigheden wel covalente bindingen aan kan gaan met bijvoorbeeld fluor.

Reageer