[Wiskunde] determinant van matrix

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Wiskunde] determinant van matrix

Hallo allemaal!

Ik moet laten zien dat de volgende matrix niet inverteerbaar is (oftewel: dat de determinant 0 is):
\(\left( \begin{array}{ccc} \sin^2(\alpha) & \sin^2(\beta) & \sin^2(\gamma) \cos^2(\alpha) & \cos^2(\beta) & \cos^2(\gamma) 1 & 1 & 1 \end{array} \right)\)
.

Het enige wat ik als determinant heb is het volgende:
\(\sin^2\alpha\cdot\left(\cos^2\beta-\cos^2\gamma\right)-\cos^2\alpha\cdot\left(\sin^2\beta-\sin^2\gamma\right)+\sin^2\beta\cdot\cos^2\gamma-\sin^2\gamma\cdot\cos^2\beta\)
Mijn vraag is nu: hoe kan ik laten zien dat hier nul uit moet komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Als je dit een beetje uitwerkt kan je volgens mij de formules van simpson toepassen en dan ff goed kijken :)

Maar waarom gebruik je niet de onderste lijn met 1 1 1 om je determinant te berekenen?

Berichten: 536

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Cycloon schreef:Als je dit een beetje uitwerkt kan je volgens mij de formules van simpson toepassen en dan ff goed kijken :?:

Maar waarom gebruik je niet de onderste lijn met 1 1 1 om je determinant te berekenen?
Juist. Ik heb heel even geprobeerd en als je de onderste lijn gebruikt komt er voor elke beta gamma en alpha hetzelfde uit. Moet je gebruik maken van sin^2(x) + cos^2(x) =1 (of is dat simpson? :) )

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Als ik de determinant uitreken m.b.v. de onderste rij, krijg ik:
\(\sin^2\beta\cdot\cos^2\gamma-\sin^2\gamma\cdot\cos^2\beta-\sin^2\alpha\cdot\cos^2\gamma+\sin^2\gamma\cdot\cos^2\alpha+\sin^2\alpha\cos^2\beta-\sin^2\beta\cdot\cos^2\alpha\)
Verder kom ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

\((\sin^2\beta\cdot\cos^2\gamma-\sin^2\gamma\cdot\cos^2\beta)-(\sin^2\alpha\cdot\cos^2\gamma-\sin^2\gamma\cdot\cos^2\alpha)+(\sin^2\alpha\cos^2\beta-\sin^2\beta\cdot\cos^2\alpha)\)


Zie je het zo niet beter? (Hint: Formules van simpson)

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Ik zie het nog steeds niet. :)

De formules van simpson zijn toch:

sin(t + u) = sin(t)cos(u) + cos(t)sin(u)

sin(t - u) = sin(t)cos(u) - cos(t)sin(u)

cos(t + u) = cos(t)cos(u)-sin(t)sin(u)

cos(t - u) = cos(t)cos(u)+sin(t)sin(u)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

\(\sin^{2}(\beta - \gamma) - \sin^2(\alpha - \gamma) + \sin^{2}(\alpha - \beta)\)
En je weet ook dat \(\alpha + \beta + \gamma = 180°\)

k? :)

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

rij 1 + rij 2 = rij 3

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Cycloon schreef:
\(\sin^{2}(\beta - \gamma) - \sin^2(\alpha - \gamma) + \sin^{2}(\alpha - \beta)\)
En je weet ook dat \(\alpha + \beta + \gamma = 180°\)

k? :)
\(\alpha + \beta + \gamma\)
hoeft geen 180 graden te zijn. Het moet voor iedere alpha, beta en gamma gelden (€ R)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Owja niet op gelet dat dit niet in een driehoek is. Meestel als je alpha, beta en gamma krijgt gaat het over een driehoek daarmee. Maar op de manier zoals peterpan het uitlegt is het even goed natuurlijk.

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Okay, ik begrijp dat rij 1 + rij 2 = rij 3, maar dan heb je toch nog niet aangetoond dat de matrix niet inverteerbaar is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Jawel, wanneer een matrix inverteerbaar is wil dit zeggen dat er zeker een oplossing is. Als je deze matrix als een stelsel gaat zien en die gaat uitwerken dan ga je zien dat er eigenlijk oneindig veel oplossing zijn, je krijgt dan een stelsel in de vorm van
\(\cos^2(\alpha) + \sin^2(\alpha) = 1\)
\(\cos^2(\beta) + \sin^2(\beta) = 1\)
\(\cos^2(\gamma) + \sin^2(\gamma) = 1\)
En zoals je kan zien kan daar om het even welke hoek in gaan passen om dat uit te rekenen.

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

maar ik moet laten zien dat die matrix niet inverteerbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Welja, 1 oplossing => inverteerbaar, oneindig veel oplossingen => niet inverteerbaar.

Re: [Wiskunde] determinant van matrix

Okay, ik begrijp dat rij 1 + rij 2 = rij 3, maar dan heb je toch nog niet aangetoond dat de matrix niet inverteerbaar is?
Jawel, want als de rijen afhankelijk zijn is de determinant 0 en is de matrix niet inverteerbaar.

Reageer