Springen naar inhoud

Gravitatie constante

• Log in om te kunnen reageren

janneke peperkoekpanneke

janneke peperkoekpanneke

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 14:03

heey :)

Ik ben op zoek naar de gravitatie constante in zottegem...

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik deze zou kunnen vinden??

we moeten ook voor een project de gravitatie constante in andere landen kunnen vinden...

Kan iemand mij helpen???

Kus!Janneke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 14:59

hier vind je misschien wat zoektermen.

http://www.rdnap.nl/...artekracht.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 15:16

De gravitatieconstante is afhankelijk van de hoogte, en die varieert, omdat de aarde niet helemaal bol is, er bergen en dalen zijn. Op deze link (pdf) vind je meer.

Maar bedoel je niet de valversnelling? Die is ook nog afhankelijk van de breedtegraad op aarde waar je je bevindt. De aarde draait, en de afstand tot de draai-as is kleiner aan de polen, dan aan de evenaar. Daarom is ook de middelpuntvliedendekracht kleiner aan de polen, dan aan de evenaar.

Voor de valversnelling LaTeX

die je meet op de breedtegraad λ geldt:
LaTeX

Waarin λ de breedtegraad is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 15:32

@Confusie: schitterend documentje :) . Onmiddellijk een kopietje gesaved....

Confusie wijst me op een knullig leesfoutje, waarvoor mijn excuses. De gravitatieconstante is inderdaad juist dat, constant. Overal. Gelijk op Jupiter of in Zottegem.

Maar er wordt ongetwijfeld inderdaad de zwaartekrachtversnelling bedoeld. Die varieert lichtjes met de plaats op aarde. Ten eerste met de breedtegraad, omdat de aarde net geen bol is, maar een beetje afgeplat. Confusie's formule geeft hiervoor een benadering (al klopt volgens mij die 9,820 niet helemaal, ik dacht een tikje meer aan de polen....). Maar ook verschilt overal op aarde de ondergrond een beetje, waardoor op dezelfde breedtegraad de zwaartekrachtversnelling ook nog een beetje kan verschillen.

Dus, gaat het bij de vraag om de breedtegraad waarop Zottegem zich bevindt, of om de werkelijke waarde op het dorpsplein in Zottegem? Qua zwaartekrachtversnelling is heel Nederland mbv metingen in kaart gebracht zoals je in mijn link zag. Of dat in BelgiŽ ook al is gebeurd weet ik niet. Een of ander geologisch instituut in BelgiŽ moet je uit de brand kunnen helpen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 16:12

Overigens spreekt dat mooie document waar Confusie mee af komt zichzelf tegen op pagina's 92 en 93.

Op pagina 92 wordt verklaard dat de zwaartekrachtversnelling aan de polen 9,87 m/s≤ bedraagt, en op de evenaar 9,80. Dan komen ze af met de formule die Confusie al in zijn bericht opnam, en zetten de resultaten op pag. 93 netjes in een diagram. Alleen, uit dat diagram moet ik dan concluderen dat de zwaartekrachtversnelling op de pool niet 9,87 m/s≤ is zoals eerst berekend, maar 9,820 m/s≤, en op de evenaar 9,786.

In de tussentijd spreken ze op pag. 93 ook nog over effecten van de aardrotatie op metingen, (op de pool overigens 0) maar dat gegeven wordt volgens mij geheel verkeerd verwerkt. Het verschil tussen pool en evenaar als gevolg van rotatie bedraagt inderdaad ongeveer 0,035 m/s≤

Kortom, het lijkt me dat de formule niet klopt. Omdat Belgie zowat midden tussen de pool en de evenaar ligt lijkt het resultaat voor BelgiŽ nog ergens op, maar noch voor pool noch voor evenaar klopt dit.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 16:52

Dat document spreekt zichzelf inderdaad tegen. Het zag er zo betrouwbaar en leesbaar uit. :)

De valversnelling in Zottegem, is een gevolg van:
de afstand tot het middelpunt van de aarde (of beter zou je nog kunnen integreren over de hele variatie in materiaaldichtheden onder het oppervlak).
min de versnelling als gevolg van het draaien van de aarde.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 17:37

Een betere formule (mag ik toch hopen) gevonden voor de valversnelling:

Geplaatste afbeelding

:) is de breedte graad.
h is de hoogte in meters boven zeeniveau.

bron

Nu nog de breedtegraad en hoogte h in meters van Zottegem invullen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 17:42

Dat document spreekt zichzelf inderdaad tegen. Het zag er zo betrouwbaar en leesbaar uit.  :)  

De valversnelling in Zottegem, is een gevolg van:
de afstand tot het middelpunt van de aarde (of beter zou je nog kunnen integreren over de hele variatie in materiaaldichtheden onder het oppervlak).
min de versnelling als gevolg van het draaien van de aarde.

Ik vind het desalniettemin nog steeds een schitterend stuk. Als ik meer tijd heb ga ik het eens beter doorlezen. Foutjes zullen blijven bestaan hŤ. Het is mensenwerk.

En in plaats van Confusies opsomming zou ik willen zeggen:
De valversnelling in Zottegem wijkt af van het gemiddelde en moet gecorrigeerd worden voor
- afstand tot het massamiddelpunt van de aarde, breedtegraads afhankelijk en terreinrelief-afhankelijk.
- rotatiesnelheid, breedtegraadafhankelijk
- lokale / regionale afwijkingen ivm verschillende opbouw ondergrond (gering maar aantoonbaar)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures