Springen naar inhoud

DNA kleuren

• Log in om te kunnen reageren

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 14:05

hallo,

ik moet voor een secyorwerkstuk maken, dat ge ik doen over DNA structuur, nou was ik van plan om DNA te isoleren uit een kiwi, daar zijn verschillende proeven over te vinden op internet, ik ga vervolgens het DNA onder de microscoop leggen, maar waar moet ik DNA mee kleuren om het beter te kunnen zien??

m.v.g. lars

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dr. Kristof M.

Dr. Kristof M.

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 21:27

Het DNA van een kiwi kleuren is niet echt aan te raden. Er wordt wel eens gebruik gemaakt van plantenextracten om te kleuren, maar dit heeft eigenlijk geen zin. DNA analyseren met behulp van een microscoop is eigenlijk onbegonnen werk. DNA wordt normaal geanaliseerd met behulp van verschillende moleculaire analyse technieken in laboratoria (DNA-restrictie-analyse, DNA-gelelektroforese (agarose, polyacrylamide, pulse field), analytisch en preparatief, visualisatiemogelijkheden, DNA-hybridisatie (Southern blotting, probetechnologie, detectie), RFLP-analyse, In situ DNA hybridisatie (cytogenetica)). Ik denk niet dat je toegang hebt tot zulke analysen, dus ik denk dat je beter op zoek gaat naar afbeeldingen afkomstig uit bovenstaande methoden en dan vanuit die afbeelding verder werkt.
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:
Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 08:56

DNA onder een microscoop bekijken is lastig, lukt nog net op chromosomaal niveau net voor een celdeling waneer het DNA condenseerd. Tevens vraag ik me af wat je met dit plaatje wilt doen. Als je er verder niks nuttigs mee doet, dan heb je er ook weinig aan.
"Meep meep meep." Beaker

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 09:32

Giemsa-kleuring [rr]

Dimevil

Dimevil

• >100 berichten
  • 168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 12:24

Hoi, ik ben eigenlijk ook nog zoek naar een methode om DNA te kleuren. Ik ga er geen analyses op doen, niets wetenschappelijk... Maar ik zou in suspensie het DNA duidelijk zichtbaar willen maken. (enkel om mensen te laten zien; kijk dat wolkje daar is DNA....)

thnx
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 12:35

Waar water druppels vormt op een epje als je ertegenaan tikt, daar geeft een DNA oplossing geen mooie druppels, maar deze vormt dan meer spinachtige vormen (allemaal uitsteeksels).

DNA kan je kleuren met ethidium bromide, sybr green etc

http://de.wikipedia....ki/SYBR_Green_I
http://en.wikipedia....lecular_biology

Moet je ze natuurlijk wel even onder een UV lamp houden.
"Meep meep meep." Beaker

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 20:24

kijk, het is alleen maar om de mensen te laten zien hoe DNA eruit ziet, voorlopig hoef ik alleen maar wat onderzoek te doen om dat voor elkaar te krijgen, dus met een beetje hulp over de 'kleuring' zou ik al veel verder komen.

ik heb overigens de beschikking over de benodigde apparatuur op school,

hoever kom je eigenlijk met een vergroting van 1000 maal, zou je dan DNA kunnen zien of blijft het dan alleen bij de chromosomen??

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 20:30

Waar water druppels vormt op een epje als je ertegenaan tikt, daar geeft een DNA oplossing geen mooie druppels, maar deze vormt dan meer spinachtige vormen (allemaal uitsteeksels).

DNA kan je kleuren met ethidium bromide, sybr green etc

http://de.wikipedia....ki/SYBR_Green_I
http://en.wikipedia....lecular_biology

Moet je ze natuurlijk wel even onder een UV lamp houden.

eigenlijk kleur je het DNA niet met ethydium bromide, je labelt het meer. Je zorgt ervoor dat er een stofje tussen je 2 DNA-strengen zit die zichtbaar wordt bij UV-straling.

Onder kleuring versta ik toch een kleurstof toevoegen die een bepaalde structuur kleurt (bijvoorbeeld de meest gangbare kleuring voor LM: hematoxyline en eosine)

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 22:36

DNA zie je niet onder een microscoop. Chromosomen zou nog net kunnen, maar alleen onder de juiste omstandigheden. Ga er maar vanuit dat het je zonder zeer goede apparatuur niet lukt.
Wat je kunt doen om te laten zien dat er DNA in je oplossing zit is alcohol eraan toevoegen (min. zo'n 70 % denk ik). Het DNA vormt dan een witte, draderige neerslag. Met een glasstaafje kun je dit er dan uit halen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 09:36

Wat je kunt doen om te laten zien dat er DNA in je oplossing zit is alcohol eraan toevoegen (min. zo'n 70 % denk ik). Het DNA vormt dan een witte, draderige neerslag. Met een glasstaafje kun je dit er dan uit halen.

Wil je dit een beetje duidelijk hebben, dan zal je toch een hoge DNA concentratie moeten hebben. Wanneer je DNA gaat isoleren met alcoholprecipitatie, dan is het pellet (in mijn geval) nooit goed te zien.
"Meep meep meep." Beaker

Koen007

Koen007

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 10:59

In het programma Hoe?Zo! op de Belgische TV hebben ze ooit een proefje getoond hoe je DNA uit een banaan kon zichtbaar maken.

Ik ben geen expert maar misschien lukt het ook met een kiwi.

Op volgende link is het proefje uitgelegd:

http://www.een.be/te...aan/index.shtml

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 11:11

uit een kiwi kan je zoveel DNA halen dat het wel zichtbaar wordt door het neer te slaan. Met een kalfsthymus heb je helemaaal feest.

De pellet waar wouter op doelt is van toepassing bij isolatie van DNA uit kleinere hoeveelheden monster, bijvoorbeeld een epje met bacterien in medium of uit een blaadje van een plant. Meer heb je dan ook niet nodig om er analysetechnieken op toe te passen (PCR, Realtime-PCR, sequencing)
Appareo decet nihil munditia?

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 13:10

Wil je dit een beetje duidelijk hebben, dan zal je toch een hoge DNA concentratie moeten hebben. Wanneer je DNA gaat isoleren met alcoholprecipitatie, dan is het pellet (in mijn geval) nooit goed te zien.

Als je een stuk kiwi gebruikt slaat er echt een behoorlijk grote "snot" neer hoor, das ook zonder kleuring in ethanol makkelijk te zien, maar onder de microscoop zie je volgens mij niet zo gek veel interessants als je dat er zo onder gooit. Een Dapi kleuring in cellen lijkt me leuker beeld geven (Dapi kleurt het DNA in de celkern).
Het DNA laat je trouwens het beste neerslaan door er een klein beetje zoutoplossing bij te gooien (ik doe 1/10 van t volume waar het DNA in opgelost zit 3M NatriumAcetaat, en daarbij 2,5 volumes 70% ethanol. heb je genoeg DNA zie je het meteen neerslaan als wolkachtige structuur)

Als je wel gaat kleuren raad ik ethidium bromide ten zeerste af, omdat het ten eerste kankerverwekkend is, en ten tweede je er in t donker fluorescent licht op moet laten vallen wil je de kleuring zien, geen goede optie voor een DNA snotje in oplossing, meer gebruikt voor in gels. Wat natuurlijk ook een optie is, is het DNA knippen met restrictieenzymen, en dan zichtbaar maken in agarose gel. Krijg je het bekende streepjescodepatroon.

Misschien ook leuk om te doen is het DNA in de celkern kleuren, en zo het verschil tussen euchromatine en heterochromatine duidelijk te laten zien (1st gedaan en ontdekt door Emil Heitz, kan je vast veel op vinden) dan ziet het er onder de microscoop wel interessant uit, nl zo:
Geplaatste afbeelding
edit: excuses, hij is nogal groot, kan ik dit op de een of andere manier verkleinen?
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 14:06

ja, dat kan (ik) wel, maar ik vind het niet nodig. Hij is niet te breed voor het forum, dus zie ik geen probleem. Het tast de lay-out niet aan, en is lekker duidelijk. Mooi zo laten.

PS: waren er maar meer die bij de grootte nadachten, dankjewel :)
Appareo decet nihil munditia?

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 15:06

Bedenk wel dat het plaatje afkomstig is van een elektronenmicroscoop en dat je zoiets nooit ofte nimmer zo mooi kunt laten zien onder een gewone lichtmicroscoop.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures