kraken bij lage temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

kraken bij lage temperatuur

Het volgende vind ik raadselachtig. Als zware koolwaterstoffen gekraakt worden bij hoge temperatuur, dan breken die stoffen in stukjes. De energie bij de botsingen tussen de moleculen, is hoger dan de bindingsenergie. Zo had ik het tenminste begrepen.

Afbeelding

Ik dub over het volgende: In een vloeistof of gas is altijd een verdeling: snelle moleculen en langzame moleculen. (Maxwell-Boltzmann-verdeling). In een kouder gas, zouden er dan ook moleculen met voldoende energie zijn om een chemische verbinding te kraken, zij het wat minder dan in een heet gas. Is het inderdaad zo dat bij lage temperatuur, moleculen ook geleidelijk aan gekraakt worden?

Berichten: 654

Re: kraken bij lage temperatuur

Ik denk dat door een bepaalde temperatuur te bereiken de stoffen een zodanig grote kinetische kracht krijgen waardoor ze kunnen breken. Niet zozeer het botsen tegen elkaar van moleculen.

Moleculen, vooral lange, kunnen op zichzelf bewegen door energie, zo kan water langere afstanden tussen de H- en de O-atomen krijgen, maar ook kunnen de hoeken tussen de H-atomen variëren. Dit geldt voor alle moleculen, al zijn de stabielere moleculen minder bewegingsvrij.

Beeld je nu in, een stok van 2 cm dik, breekt die gemakkelijker als die 5 cm of 50 cm is? Bij die van 5 cm moet je veel meer kracht gebruiken, zo geldt het ook voor moleculen. [rr]

onder voorbehoud, immer

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: kraken bij lage temperatuur

Als de moleculen niet breken door onderlinge botsingen, maar door de energie in de stof, dan blijft mijn vraag. De energie in de stof heeft, volgens mij, ook een Maxwell-Boltzmann-verdeling. Bij een bepaalde temperatuur zijn er door de chaos en het toeval, moleculen met weinig energie, en moleculen met veel energie.

Het lijkt alsof het kraken van moleculen opeens bij een bepaalde temperatuur gebeurt, alsof het een fase-overgang is. Maar is dit zo? Of breken moleculen al bij kamertemperatuur, niet veel maar toch. Plantenresten gaan in miljoenen jaren bij relatief lage temperatuur over in aardolie en aardgas. Is dit hetzelfde proces als kraken bij hoge temperatuur?

Berichten: 133

Re: kraken bij lage temperatuur

Ik kan je niet echt verderhelpen met feitenmateriaal maar je redenering lijkt me wel correct. Ik denk niet dat je zomaar kan stellen dat kraken bv. wel plaatsvindt bij een T > 100°C, maar niet bij een temperatuur < 100°C.

Maar in de industrie worden zulke hoge temperaturen gebruikt omdat men daar wilt dat het kraken voldoende snel gebeurd, maar ook dat het evenwicht voldoende naar de kant van de reactieproducten ligt. (kraken is immers een endotherme reactie, dus evenwicht verschuift volgens Le Chatelier naar de kant van de reactieproducten bij hogere temperatuur).

Maar het lijkt me dus best aannemelijk dat bij kamertemperatuur af en toe eens een keten gekraakt wordt

Reageer