[mechanica] schuine worp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[mechanica] schuine worp

Eeen stuntpiloot moet mezijn motorfiets over een muur springen de muur is 3 meter hoger als de schans.

de heling van de schans bedraagt 25 graden

bereken de snelheid van de motorfiets en de afstand waar de schans moet staan zodat de stuntpiloot juist over de muur springt (muur = culminantie punt)

formulles v=vo+a.t

s= so+vo+t+a.t^2

hoe moet ik hier aan begine als je de vy en vo niet hebt en geen afstad

kan iemand mij soms helpen,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] schuine worp

De snelheidscomponent in verticale richting kun je berekenen door in gedachten die motorfiets verticaal omhoog te schieten, zodanig dat hij net de 3 m haalt.

Het is voor die berekening overigens handiger om de zaak andersom aan te pakken, hang je motorfiets in gedachten stil op 3 m hoog en laat hem vrij vallen.

dan, om die verticale snelheid te krijgen, welke snelheid moet de motorfiets dan hebben op een helling van 25° ? (goniometrie)

Met dat gegeven kun je nou ook andersom de horizontale snelheidcomponent van je motorfiets op de heling berekenen.

En die snelheid , x de tijd van de vrije val, geeft je afstand van helling tot muur....

:)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [mechanica] schuine worp

Ik moet deze ook maken voor mechanica maar ik geraak niet verder.

Kzou 2 formules gelijk moete stellen aan elkaar ofzoiets en dan zou ik zo verder moete zoeken naar die onbekenden :s
Ik ben bezig aan een huistaak voor mechanica maar ik geraak dus totaal niet meer verder.

Kan iemand mij terug op gang helpen?

& is alpha
een stuntpiloot moet met zijn motorfiets over een muur springen.

de muur is 3m hoger dan het einde van de schans. de helling van de schans bedraagt 25°. bereken de snelheid van de motorfiets en de afstand waarop de ring van de schans moet staan zodat de stuntpiloot juist over de muur springt
x-richting:

Vx = V0 * cos& = V0 * cos25°

Sx = V0 * cos& * t = V0 * cos25° * t

y-richting

Vy = V0 * sin& - g * t = V0 * sin25° * t

Sy = V0 * sin& * t - (g * t²)/2 = V0 * sin25° * t - (10 * t²)/2

worpafstand

Sx worp = (sin2& * V0²)/g = (sin50° * V0²)/10

culmunatiepunt

Vy = 0 => V0 * sin25° - 10 * t
Zover ben ik al geraakt maar ik zou totaal nie weten hoe ik nu aan die snelheid (V0) en de afstand moet geraken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] schuine worp

Ik zou 2 formules gelijk moeten stellen aan elkaar of zoiets en dan zou ik zo verder moeten zoeken naar die onbekenden
Van mij hoeft dat niet hoor. Maakt het nodeloos onoverzichtelijk.

Als ik je uitspraak hierboven lees zit je wat te doen zonder dat je ziet wat je doet. Daar leer je dus niks van, geconfronteerd met een iets ander probleempje en je loopt weer vast.

Maak er een schetsje bij, en volg mijn receptje. Beschouw die horizontale en verticale component apart. Laat je motor van drie meter verticaal vallen, en kijk hoelang hij erover doet, dat is de beschikbare springtijd, en met wat voor snelheid hij op de grond klettert, dit geeft je de verticale component van de startsnelheid.

Via die hellingshoek volgt hieruit automatisch een (schuine) snelheid van de motor op de helling, waaruit je de horizontale component haalt.

In de verticale valtijd die je eerder had berekend moet die motor ook in horizontale zin van schans naar muur. Dus die horizontale component x de beschikbare springtijdgeeft je afstand van schans naar muur.

teken het plaatje, hierboven staat het verhaaltje, combineer beiden, succes :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [mechanica] schuine worp

Ik had dit gelezen en ook eens geprobeerd.

Nu was de uitkomst van de totale tijd iets van een 12 seconden

en ik had 6 seconden opgeschreven.

Toch ergens iets misrekent :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] schuine worp

Nu was de uitkomst van de totale tijd iets van een 12 seconden  

en ik had 6 seconden opgeschreven.
gewoon even gezond verstand gebruiken: als jij van een 3 m hoge muur afspringt, duurt het dan 6 of 12 seconden voordat je op de grond ligt? Nee natuurlijk. En voor die motorrijder geldt dezelfde zwaartekracht als voor jou.....

Werk het nou eens gewoon uit volgens mijn receptje, jongens (en/of meisjes).

Als je even voor jezelf op een (gedachten)filmpje zet wat er nou eigenlijk gebeurt met die motorrijder, en je probeert in gedachten de horizontale component apart af te spelen, en de verticale component.....

Laat iemand eens beginnnen met de eerste stap van mijn recept.

gegeven gevraagd op een rijtje zetten, passende formule zoeken, invullen, uitrekenen. en hop, dat was de springtijd.

gaan we daarna wel verder met de tweede stap.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] schuine worp

stap 1: schetsje

Afbeelding

stap 2: gedachtenfilmpje verticaal: de motorrijder springt verticaal omhoog, hangt stil en valt daarna weer naar beneden.

gedachtenfilmpje horizontaal: de motorrijder vliegt met constante snelheid richting de muur.

Gedachtenfilmpje totaal: De motorrijder vliegt met een boogje juist over de muur en verder met een boog weer naar beneden.

stap 3: filmpje uitwerken

verticale film: Iets makkelijker dan springen: doe nou eens net of de motorrijder 3 meter moet vallen: hoe lang doet hij daarover?

stap 4: gegeven en gevraagde grootheden op een rijtje zetten

gegeven:

s ..... = 3 m

v0 .... = 0 m/s

a .... =g=-9,81 m/s²

gevraagd: valtijd

t ..... = ....?

stap 5: formule: welke grootheden heb je in je gegevens staan? Zoek pasende formule waarin ze allemaal voorkomen:

s(t)=s(0) + v0t +½a

stap 6: invullen en uitrekenen

0 = 3 + 0· t + ½ · - 9,81· t²

-3 = ½ · - 9,81· t²

-6/-9,81 = t²

t= [wortel]0,611 = 0,782 s

Herhaal stappen 4, 5 en 6 voor de snelheid waarmee de vallende motorrijder op de grond smakt:

gegeven

s= 3 m

v0 = 0 m/s

a=g=-9,81 m/s²

t= 0,782 s

gevraagd:

v(t) = ... m/s

formule:welke grootheden heb je in je gegevens staan? Zoek pasende formule waarin ze allemaal voorkomen:

v(t) = v(0) + at

v(t) = 0 + 9,81 · 0,782 =7,672 m/s

kortom, als een motorrijder (of wat ook) van drie hoog met een verticale snelheid van 7,672 m/s op de grond valt, zal hij ook met deze verticale snelheid moeten vertrekken van de grond om weer netjes bovenop die muur terecht te komen...

vv uit de schets is dus 7,672 m/s.

kun je nou verder?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer