[chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

[chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

Over dit vraagstuk heb ik al een hele middag mijn hoofd over zitten breken, maar ik weet zelf nog niet eens hoe ik er aan moet beginnen, hulp graag...

Toon aan dat het verband tussen molariteit en molaliteit gegeven wordt door de volgende formule:
\(m = \frac{M*1000}{(d*1000)-(M*MG)}\)
met m: molaliteit van de oplossing

M: molariteit van de oplossing

d : dichtheid van de oplossing [g/ml]

MG : moleculair gewicht van de oplossing

bij voorbaat dank
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

even de boel op een rijtje zetten:

WIKI:
De molaliteit (M) is een maat voor de concentratie van een stof. Zij is gedefinieerd als het aantal mol opgeloste stof per kilogram oplosmiddel. De eenheid van molaliteit is de molail of de molal (M) . Hierbij geldt: 1 M = 1 mol/kg.

Dikwijls ontstaat er verwarring met de molariteit M, het aantal mol opgeloste stof per liter oplosmiddel.
Klopt deze laatste definitie eigenlijk wel?

Ik dacht dat het was:
Dikwijls ontstaat er verwarring met de molariteit M, het aantal mol opgeloste stof per liter oplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

je hebt (weeral) volledig gelijk Jan, moraliteit is inderdaad per oplossing. (zeer belangrijk verschil met molaliteit)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

wat versta je precies onder
MG : moleculair gewicht van de oplossing
??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

Als je bijvoorbeeld H2SO4 hebt, dan is het moleculair gewicht 98 want dan tel je de atoom massa's op ( 2*1 + 32 + 4*16)
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

OK, maar een oplossing heeft toch geen moleculair gewicht, want die oplossing bestaat per definitie uit meerdere soorten moleculen, die van het oplosmiddel en die van de opgeloste stof......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 133

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

made in flanders schreef:
\(m = \frac{M*1000}{(d*1000)-(M*MG)}\)
met m: molaliteit van de oplossing

M: molariteit van de oplossing

d : dichtheid van de oplossing [g/ml]

MG : moleculair gewicht van de oplossing
als je beide uitdrukking wat analyseert kan je niet anders dan concluderen dat met MG niet het moleculair gewicht van de oplossing, maarvan de opgeloste stof bedoeld wordt.

het linkerlid : m = aantal mol opgeloste stof / kg oplosmiddel (definitie)

het rechtlerlid : M*1000 / (1000*d - M*MG)

laten we dat beetje uitwerken :

-->M = aantal mol opgeloste stof/ liter oplossing

-->1000*d is niets anders dan het aantal gram oplossing / aantal liter oplossing

-->M*MG = aantal mol opgeloste stof / aantal liter oplosmiddel* aantal gram opgeloste stof / aantal mol opgeloste stof = aantal gram opgeloste stof/aantal liter oplosmiddel

--> (1000*d-M*MG) = (aantal gram oplossing - aantal gram opgeloste stof) / aantal liter oplosmiddel = aantal gram oplosmiddel / aantal liter oplosmiddel

En daaruit volgt dan dat :

M*1000/(1000*d-M*MG) = aantal mol opgeloste stof/kg oplosmiddel

waaruit de gelijkheid volgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

Ik vrees dat ik de laatste stap niet versta, kun je die aub nog even wat beter toelichten?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 133

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

Smirnovv schreef: 

-->M = aantal mol opgeloste stof/ liter oplossing

-->1000*d is niets anders dan het aantal gram oplossing / aantal liter oplossing

-->M*MG = aantal mol opgeloste stof / aantal liter oplosmiddel* aantal gram opgeloste stof / aantal mol opgeloste stof = aantal gram opgeloste stof/aantal liter oplosmiddel  

  --> (1000*d-M*MG) = (aantal gram oplossing - aantal gram opgeloste stof) / aantal liter oplosmiddel = aantal gram oplosmiddel / aantal liter oplosmiddel

En daaruit volgt dan dat :

M*1000/(1000*d-M*MG) = aantal mol opgeloste stof/kg oplosmiddel

waaruit de gelijkheid volgt.
Misschien helpt het nog als ik zeg dat 1 kg = 1000 g

Dus (1000*d-M*MG)/1000 = aantal kg oplosmiddel/aantal liter oplosmiddel

(cijfervoorbeeldje : 5 gram oplosmiddel/liter oplosmiddel = 0.005 kg oplosmiddel/liter oplosmiddel)

En dus :

M*(1000*d-M*MG)/1000 = aantal mol opgeloste stof/kg oplosmiddel

Berichten: 1

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

@madeinflanders: toevallig gekregen als "uitdager" tijdens de les van Pro. Dr. P. Van Der Voort?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [chemie] verband tussen molariteit en molaliteit

Inderdaad, zit jij ook in mijn richting?

@ Smirnovv, hartelijk bedankt !!
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Reageer