Springen naar inhoud

[mechanica]Schaal

• Log in om te kunnen reageren

Wout898

Wout898

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 13:53

hoi,

Ik ben op zoek naar informatie over "schaal". Ik moet voor school namelijk een verkleind model van de werkelijkheid maken, maar ik moet het ook vergelijken met een model op ware grote. Denk bijvoorbeeld aan de verandering van stevigheid van de constructie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 14:14

Hier alvast wat aan?

http://www.wetenscha...ighlight=schaal
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wout898

Wout898

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 14:24

eerlijk gezegd niet, ik ben meer op zoek naar dingen zoals: als je de lengte 2 keer zo groot maakt, moet je de dikte ook twee keer zo groot maken om dezelfde stevigheid te behouden? Als dat niet het geval is, heeft het op schaal maken van je constructie al afwijken als je het verglijkt met je werkelijke model. Dus van dat soort theorien formules enz.

ik heb zelf al wat proberen te zoeken op wikipedia maar daar wordt ik niets wijzer van.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44889 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 14:34

Wow, in die bouwkundige krachtformules stikt het volgens mij van de wortels, logs en kwadraten via afmetingen, dus een 100 x verkleind schaalmodel zal niet 100 x zo zwak zijn. (Van een vijfmillimeterprofieltje houd je nog maar een vliesje over, blazen en het is weg.)

Volume: bouw eens een tank op schaal 1:10
alle afmetingen worden 1 op tien, maar je tank van 1 m³ bevat ineens maar meer eenduizendste daarvan, ofwel een liter.

Een langer profiel kan nog wel dezelfde sterkte hebben, maar dat wil niet zeggen dat de draagkracht bij een dubbele overspanning even groot blijft. Dan komen weer natuurkundewetten om de hoek, kracht x arm en zo. Dus de sterkte hoeft nog niet eens te veranderen om hem toch ongeschikt te maken.

Volgens mij is voor zo"n verschaling geen algemene wet op te stellen. Hangt er helemaal vanaf wat je opschaalt en wat dat iets moet doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 oktober 2006 - 17:03

Ik zette mijn kennis eens in:
balk van 200 cm overspanning,q=100kg/m :m= 50 kgm;z=100kg/cm2;W=50 cm3;
breedtekeus 10 cm; hoogte balk wordt 5,47 cm

Nu alles de helft,alleen de materiaalspanning z=sigma gelijk houden,dus

balk van 100 cm overspanning,q=50kg/m:m=6,25kgm;z=100kg/cm2;W=6,25cm3;
breedtekeus 5cm;hoogte balk wordt 2,73 cm

Dat wil dus zeggen,alles je alle maten en de belasting halveert, schaalverhoudingen van het object goed zijn.

Ga je dus werken op schaal 1:20,neem je alles ,ook de belasting op die schaal en alles moet kloppen,ervan uitgaande dat je wel hetzelfde materiaal gebruikt.

Ik waagde nog een poging met een tralieligger van 20 mtr en 10 kN/m2 en 5 mtr met 2,5kN/m2,maar het resultaat was hier niet dat ook het gewicht in dezelfde verhouding werd.

Doordat in dit programma rekening werd gehouden met doorbuigingen en fabrieksmaten van profielen werd hier de gewichtsverhouding ca.1:20 en bij een stalen balk,waar geen rekening met doorbuiging werd gehouden ca.1:7.
Wrs.als je vrij bent om de modelverhoudingen exact op schaal te maken,gaat het verhaal wel op,zie mijn eerste berekening,waarbij ik de zuiver berekende doorsnedes kreeg die de helft waren van de eerste berekening!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures