Fylogenie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Fylogenie

Wat is dit juist? Ik dacht dat dit de verwantschap was, maar dit kan niet daar men van 'fylogenetische verwantschap' spreekt...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Fylogenie

fylogenie is de ontwikkeling van een soort (bv de mens)

dan heb je ook nog ontwikkeling van een individu binnen de soort: ontogenie.

haekels (bekende bioloog) zei bevoorbeeld dat bij de ontwikkeling van een nakomeling (dus de ontogenie) een snelle herhaling was van de ontwikkeling van de soort (fylogenie)

fylogenetische verwantschap slaat terug op verwachtschap in ontwikkeling tussen bepaalde soorten. om verder te gaan bij bv de ontwikkeling van nakomelingen zien we fylogenetische verwantschap tussen zoogdieren en bv vissen. want tijdens de ontwikkeling doorlopen ze deels dezelfde stadia.

hoop dat het een beetje duidelijk is.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Fylogenie

Haeckel, Noortje, als u mij toestaat even uw mugje te ziften :shock:

En als ik mij niet vergis is de recapitulatiewet van Haeckel verworpen. Toch in die strikte vorm waarin ze zei dat een mensenembryo begint als een vis, dan een reptiel wordt etc...

Desalnietemin blijven de overeenkomsten tussen ontogenie en filogenie treffend.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Fylogenie

Fylogenie is de evolutionaire verwantschap van soorten. Dus ja een vorm van verwantschap.

Je kan dan bv ook genetische verwantschap hebben of sociale verwantschap.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Fylogenie

Fylogenie kan ook iets binnen soorten zijn. Het is het op basis van eigenschappen onderzoeken wat de verwantschap is, zodat je een stamboom krijgt. Als iemand de fylogenetische verwantschappen van de mens, de dolfijn, een bij en een vis zou gaan uitzoeken zou hij als het goed is dit krijgen:

|- Bij

--| |-- Vis

|--| |-- Dolfijn

|--|

|-- Mens

Iets anders is phenetische verwantschappen, daarbij wordt geen rekening gehouden met convergente evolutie, dus dat een zelfde eigenschap twee keer voorkomt, en primitieve kenmerken, dat zijn de eigenschappen die een groep oorspronkelijk had, maar die in de meeste groepen veranderd zijn. Dat worden ook wel plesiomorfe eigenschappen genoemd, in tegenstelling tot apomorfe eigenschappen die zich later ontwikkelen.

Een voorbeeld hiervan zijn de vissen, die heel veel primitieve kenmerken delen maar toch niet het nauwste aan elkaar verwant zijn, omdat de viervoetige landdieren eruit ontstaan zijn.

Re: Fylogenie

Fylogenie kan gebaseerd worden op morfologie, dus op 'zichtbare' kenmerken, of op moleculaire eigenschappen (dat zijn bepaalde eigenschappen binnen de cellen, waar ook echte genetica onder valt). Genetische verwantschap is dus maar een deel van de fylogenetische verwantschap.

Samenvattend: de fylogenie is de wetenschap die zich bezighoudt met de verwantschap tussen dieren.

Reageer