Springen naar inhoud

Massadichtheid

• Log in om te kunnen reageren

mmmaster>

mmmaster>

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 18:53

Ik zal eerlijk zijn , ik het donderdag een practicum ivm massadichtheid wat ik moet voorbereiden. Daarvoor ben ik dus opzoek naar wat info omtrend enkele manieren van bepaling van de massadichtheid , nl. :

- mbv : de "methode van Hare"
- Massadichtheid van een vloeistofmengsel
-> waarin de vraag gesteld wordt of " iets" bestaat zoals een behoudswet voor volumes :)

Alsook in een van de proeven wordt een voorwerp met een draadje opgehangen aan een haakje en zo in een pot vloeistof gebracht. Dan wordt gevraagd :
" Schat de systematische fout die de ophangdraad veroorzaakt "

Iemand een idee :?: of iemand die (online) goeie informatie ivm massadichtheid/bepalen vd massadichtheid weet staan...

alle info is welkom...

PS : ik snap wel dat het niet de bedoeling is dat jullie mijn taak maken, maar met deze puntjes heb ik wat last en zou een tip/link mij misschien verder helpen...

mvg mmmaster>

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 20:49

a) lees aub de regels, dit is huiswerk.
b) een mod verplaatst het wel weer........ :)

" Schat de systematische fout die de ophangdraad veroorzaakt "

Ik weet niet hoe deze vraag bedoeld is, maar die draad kan twee dingen doen: hij kan
a) water verplaatsen: je leest een groter volume af, ρ=m/V, en je zou dus een kleinere dichtheid berekenen
b) het touwtje zou vocht kunnen opzuigen (capillair) of, een nylontouwtje, via meniscusbolling van het wateroppervlak, het af te lezen niveau verlagen.

kortom, het kan alle kanten op. En een schaakstukje ophangen aan een scheepskabel geeft geheid een enorme systematische fout.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mmmaster>

mmmaster>

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 21:02

a) lees aub de regels, dit is huiswerk.  

Euhmz, huiswerk is voor kindjes... , ik ben dan nog zo eerlijk om erbij te zetten dat het voor een practicum is ( ma bon :) )

ik ben nieuw en leg me dus neer bij u oordeel ... 8)

a) water verplaatsen: je leest een groter volume af, ρ=m/V, en je zou dus een kleinere dichtheid berekenen
b) het touwtje zou vocht kunnen opzuigen (capillair) of, een nylontouwtje, via meniscusbolling van het wateroppervlak, het af te lezen niveau verlagen.

kortom, het kan alle kanten op. En een schaakstukje ophangen aan een scheepskabel geeft geheid een enorme systematische fout.

Ja , ik dacht ook iets in die richting , maar "schatting" met zovele mogelijkheden weet ik niet juist wat er mee te doen ...

Je weet toevallig niet wat de "methode van Hare" is ? ( zoeken in google en forum levert niets op ... ) Nuttige literatuur ?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 22:21

Euhmz, huiswerk is voor kindjes...

Huiswerk = Werk die je thuis doet.

Dit forum onderdeel is er om je te helpen met een opdracht (als je dit liever hoort) die te maken heeft met school of werk.

Er zijn beter opgeleiden en ouderen dan jou die hier ook regelmatig een vraag komen stellen. :)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 23:40

De methode van Hare war ik ooit van gehoord heb (daar houdt het overigens mee op) is statistiek.

google "Hare's method"ruim 400 hits, vele relevant....
dwz relevant voor statistiek. Maar ik kan de term niet in verband brengen met een (vloeistof)dichtheid-practicum. Misschien blijkt dat verband uit de rest van je opdracht?

Ja , ik dacht ook iets in die richting , maar "schatting" met zovele mogelijkheden weet ik niet juist wat er mee te doen ...

Ik ook niet.
Waarnemen, en proberen te zien met welke van de door mij genoemde (en/of andere) invloeden je te maken zou kunnen hebben?

- Massadichtheid van een vloeistofmengsel  
-> waarin de vraag gesteld wordt of " iets" bestaat zoals een behoudswet voor volumes  

Bestaat niet. Voorbeeldje:
http://www.wetenscha...hlight=methanol

PS. ik zie echt niet wat er mis is met de term "huiswerk" :?: . Ik plaats hier zelf regelmatig vragen ivm met een cursus of zo, en schaam mij daar ondanks mijn 47 levensjaren niet voor. Door die scheiding blijven de gerichtere fora vrij van ad-hoc discussietjes die na een paar antwoorden vaak zijn afgehandeld, zodat principiŽlere discussies waar vaak langer overheen gaat niet te vlot uit het zicht verdwijnen. En leidt een huiswerkvraag tot principiŽlere discussies, dan verhuist dat deel meestal vlot naar een daarvoor gepaster forum. Misschien is die Hare methode een goede kandidaat daarvoor. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mmmaster>

mmmaster>

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 07:30

Ok , ik zal er eens wat over lezen op google in het engels , misschien duikt daar een verband op...

Moest ik iets vinden post ik et wel :-)

Alvast bedankt ť

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures