Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Ik weet niet of ik de enige ben die hier last van heb, maar als ik overdag slaap en dan wakker word na 1-2 uur voel ik mij verschrikkelijk raar. Mijn mond is redelijk slijmerig (meestal zoet), ben verward, geen eetlust meer voor de rest van de dag, geen besef van tijd meer etc.. Het precies of ik in een andere wereld leef dan.

Ik weet niet of het heeft te maken met het tijdstip van slapen (heb nog niet geprobeerd s'nachts maar 2 uur te slapen) of gewoon de duur.

Vroeg mij af of er hier nog mensen last van hebben?

Het zou ook kunnen omdat ik niet gewoon ben om overdag te slapen. Mensen die 's nachts werken en overdag slapen zullen dit natuurlijk wel niet zo ervaren :)

Berichten: 187

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

zelfde hier... dat van de eetlust kan ik nog tegenspreken, aangezien ik zowat altijd honger heb ^^.

maar het klopt wel, als je uitgaat van het principe *vroeg slapen (en wakker worden) dan normaal*
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Berichten: 81

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Omdat je dan maar kort slaapt en niet de volledige slaapcyclus doormaakt zoals normaal gezien wel moet, voel je je ellendig.

Het effect verdwijnt dan ook als je enkel maar voor 20 minuutjes slaapt zodat je enkel de eerste cyclus (de REM-slaap) doormaakt. Hierna voel je je een stuk frisser.

(Voor meer uitleg moet ik mijn boek eens opendoen maar daar ben ik te moe voor.*bloos*)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Die vreemde smaak in de mond herken ik, maar dat heeft dan te maken met te weinig slaap, wanneer dat dan ook is. Als ik in een nacht maar tussen de twee en de vier uur slaap krijg, dan heb ik ook die smaak in mijn mond. De rest van de verschijnselen heb ik dan echter niet.

Berichten: 33

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

ik kan mij helemaal niet vinden in deze symptonen. Als ik overdag een paar uurtjes slaap inhoud voel ik mij enkel de eerste vijf minuten dat ik wakker wordt nog slaperig, maar dan voel ik mij heel goed. Ik ga op de smaak in mijn mond letten de volgende keer.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Ik voel mij tegelijk leeg en vol. Vol, alsof er teveel lucht in mijn lichaam zit. Leeg, omdat ik dan verward en onbeweeglijk ben. Mijn mond is dan ook vaak droog of er zit slijmerig speeksel in.. en de neus is meestal droog. Ook geen eetlust voor een tijdje.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 64

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Ik werk sinds een paar maanden in ploegendienst. Als ik nachtdienst heb gehad slaap ik gerust van 9 tot 16.00 uur en voel me prima, net alsof ik 's nachts heb geslapen.

Ik herken het probleem dus niet.

Heeft de rare smaak misschien te maken met dat je 's nachts voor het slapen gaan eerst je tanden gaat poetsen en dat je dat overdag niet doet?

En gebrek aan eetlust komt natuurlijk ook doordat je metabolisme op een lager pitje gaat staan als je slaapt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Het gaat er niet om wanneer je slaapt, maar hoe lang je slaapt. Wanneer je in een nacht maar twee uurtjes slaap krijgt, dan krijg je die vieze smaak in je mond. Dan kun je nog wel je tanden van tevoren gepoetst hebben.

Berichten: 81

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Niemand heeft mijn post precies gelezen. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Niemand heeft mijn post precies gelezen. :)
ik denk dat een heleboel mensen in deze materie uitgaan van hun eigen ervaring, jij haalt je vakkennis erbij. Mensen leveren graag hun eigen bijdrage. Ik moet zeggen dat ik het wel met de jouwe eens ben en het ook zo ervaar. Als je maar op het juiste moment wakker wordt (die slaapfase die het dichts tegen wakkerzijn aanligt) is er niks aan de hand. Die slaapfase komt bij mij ong een uur na de diepe slaap.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 3.165

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Ook ik had het gelezen, ik had niet gereageerd omdat het klopt en ik dus niets te zeggen had.

Ik weet dat omwille van mijn studie.

Ik heb het zelf ook ervaren dat het niet alleen om het aantal uren slaap gaat maar evengoed om de fase waarin je wakker wordt.

Overigens, slechts 20 minuten slapen is een mooie oplossing voor wie de luxe heeft dat ze snel in slaap vallen. Ik daarentegen heb minstens een uur nodig om in slaap te vallen. Dat heb ik altijd al gehad :)

Het zal vast iets biochemisch zijn, te veel of te weinig van één of ander stofje.

Alleen als ik pak hem beet zo'n 40 uur niet zou slapen, dan kan ik binnen een kwartier in slaap vallen.

Voor de duidelijkheid, mijn slaapprobleem heeft niets te maken met mijn gemoedstoestand. Ik heb het altijd gehad zonder uitzondering, ik had het al toen ik nog maar 3 jaar oud was.

Berichten: 81

Re: Waarom geeft overdag slapen zo'n slecht gevoel?

Oh mijn excuses.

Ik was al bang dat ik hier een soort 'die kletst wat uit haar bek dus negeren maar' sticker had opgekregen ofzo omdat niemand iets zei. :)

@ Albert Davinci: Ook ik heb dat zelfde probleem eigenlijk. Het is te zeggen, op de momenten dat ik snel eventjes wil gaan slapen lukt het me niet, op de momenten dat ik niet wil slapen lukt het me wel. :)

Ik pas mijn gsm-alarm er dan aan aan en geef ipv een halfuurtje in dat het over driekwartier- een uur pas moet afgaan ofzo, zo heb ik nog ff de tijd om in slaap te vallen.

Het is trouwens erg vervelend als je lang wakker ligt vooraleer je in slaap valt, bij momenten heb ik er ook enorm last van.

En geen zorgen hoor, we mogen geen diagnoses stellen buiten de typische context (en als we dat wel doen moeten we eerst al eens beginnen bij onszelf denk ik). ;)

Reageer