maandstonden...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

maandstonden...

vorige maand(stonden) vroeg ik mij het volgende af:

hoe komt het eigenlijk dat het afstoten van het baarmoederslijmvlies een paar dagen nodig heeft? Ik zou denken dat vanaf het bepaalde hormoon dat voor de instandhouding ervoor verantwoordelijk is, (progesteron) niet meer geproduceerd wordt, het baarmoederslijmvlies dan ineens boem bats eruit moet lopen. Waarom gebeurt dat niet en hoe kan het dat het zo geleidelijk aan verloopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: maandstonden...

Omdat we nou eenmaal niet van legoblokjes gemaakt zijn, het is een baarmoederSLIJMvlies, en dat "valt" of breekt er niet zomaar af, dat scheurt.. ook scheuren dan de adertjes die in de tussentijd gevormd zijn daarin (vandaar ook het bloeden) en dan moet de hele bedoening nog zn weg naar buiten vinden, t is nou eenmaal geen snelweg of glijbaan, dat duurt gewoon even. Ook vermoed ik dat het niet spontaan overal ineens tegelijk afscheurt zodat het hele binnenste er opeens los inhangt, dan krijg je ook nog eens een naar verstoppend effect lijkt me. Maar dat zijn mijn gedachten erover. Weet niet of alles 10% klopt.

Zie natuurlijk ook wikipedia!! heb ik ook het volgende plaatje uit, waaraan je bij de hormonen al kunt zien dat het niet heel zwart wit is, alleen LH is een scherpe piek, daarom als progesteron afneemt, is het niet zo dat er opeens niks meer is, maar dat gaat geleidelijk, lijkt me dus dat sommige stukken van het baarmoederslijmvlies daar al eerder op reageren, dus wat sneller scheuren.

Afbeelding
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer