Springen naar inhoud

[Aardrijkskunde] De langste rechte lijn op aarde over land?

• Log in om te kunnen reageren

iroQuai

iroQuai

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 11:28

Ik weet niet of dit het goede subforum is, aangezien ik geen middelbare scholier meer ben. via mijn HBO opleiding ben ik betrokken bij de eerste aanzet van een kunst-project. Het gaat om een mondiaal project. Onderdeel hiervan is het (digitaal) visualiseren van een ring om de aarde. Deze ring moet over zoveel mogelijk vaste grond lopen en indien mogelijk over de langste lijn van de aarde. Een voorbeeld van dit laatste is de evenaar, maar de lijn mag iedere kant op lopen, dus ook bjiv. over de polen of 'diagonaal' over de landkaart.

Weet iemand, of kan iemand gemakkelijk uitrekenen, hoe deze ring zou moeten lopen?

Alvast hartelijk bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 12:53

Dan zou je zelf met een globe en een stukje touw uit moeten kunnen zoeken.
"Meep meep meep." Beaker

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 14:37

De aarde is helaas niet perfect rond, je zou al een zeer nauwkeurige globe moeten hebben. Anders zou het niets uitmaken of je de evenaar, nul meridiaan, of een "diagonale" neemt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 15:53

Ik denk dat die vorm uiteindelijk niet zo'n enorme rol zal spelen. De lijn moet zoveel mogelijk over land lopen, dus de evenaar valt sowieso af.

Maar ik heb ook geen idee hoe ik dat anders dan empirisch zou moeten aanpakken. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 17:08

Ah, vaste grond... daar had ik over gelezen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 18:24

Tja helemaal zonder water lukt je niet maar als het een rechte ring moet zijn, zou ik rond de 66e Noorderbreedtegraad (dat waren toch de horizontalen?) gaan lopen. Dan pak je Canada - Groenland - Scandinavie - Rusland en weer terug bij Canada. Volgens mij heb je dan het meeste land.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 18:41

Tja helemaal zonder water lukt je niet maar als het een rechte ring moet zijn, zou ik rond de 66e Noorderbreedtegraad (dat waren toch de horizontalen?) gaan lopen. Dan pak je Canada - Groenland - Scandinavie - Rusland en weer terug bij Canada. Volgens mij heb je dan het meeste land.

Ik kreeg de indruk dat het een 'grote cirkel' moet zijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 19:24

En zelfs al moet het geen grootcirkel zijn, dan nog denk ik dat de cirkel die SQ beschrijft groter kan door wat zuidelijker te gaan. Er komt dan wel relatief meer water in de cirkel, maar in absolute zin meer land.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 22:01

Al met al, pak een globe, en een touwtje. Mijn globe ligt in mijn ouderlijk huis, anders had ik wel gekeken. Misschien is er een noord zuid lijn die aan zowel de voorkant als aan de achterkant over land gaat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 22:09

Misschien is er een noord zuid lijn die aan zowel de voorkant als aan de achterkant over land gaat.

Nee, niet echt. Die Pacific is nogal heel erg ontzettend breed..... 160į over de evenaar

Giel_5

Giel_5

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 07:06

Ik denk dat je het beste van Noord-Zuid en terug naar Noord kan gaan. Antartica is ook land en daar kan je dan weer terug naar 'boven'...

Ik denk dus zoiets:
Geplaatste afbeelding

Maar het beste zie je het met een globe en een touwtje, zoals al een aantal keer is gezegd...

Ps plaatje komt van http://nl.wikipedia....sical_world.jpg

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 08:29

De cirkel die Giel getekend heeft, is slechts een gedeelte van de cirkel. Hoe ik het interpreteer zou hij weer terug moeten lopen via de oostkust van China of zo, in een lijn die even schuin staat als deze lijn, maar dan gespiegeld.

iroQuai

iroQuai

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 10:57

Dit was inderdaad een grotere landcirkel dan ik had verwacht! maar volgens mijn berekeningen niet de grootste.

Vandaag heb ik met een touwtje, een meetlint en een globe gespeeld. We hebben een aantal opties gevonden die leuk/lang kunnen zijn. We hebben het aantal kilometers er achter geplaatst. Het is niet zo nauwkeurig aangezien het een kleine wereldbol is en we op halve centimeters hebben afgerond en die omgerekend hebben in kilometers. De meeste circels die we hebben bedacht zijn inderdaad grootcircels, maar er zitten ook lijnen bij die meer over de top van de aarde lopen waar weinig water geraakt word.

1. St. Beringsstraat- Sovjet unie- Finland- Zweden- Noorwegen- Groenland Ė Groenland- Canada- Alaska. 17340 KM
2. Zuid Afrika- rode zee- Saoudie Arabie- Sovjet Unie- Alaska. 16830 KM
3. Zuid oost Australie- Indonesie- Thailand- Vietnam- Birma- Hymalaya- Rusland- Europa- Brazilie- Argentinie- Antartica. 27030 KM
4. Chilli- Bolivia- Argentinie- brazilie- venezuela- Cuba- Vs- Canada- Noord pool- Sovjet unie- Mongolie- filipijnen- stukje australie. 24990 KM
5. Mexico- VS- Canada- Ijszee- India 16830 KM
6. Macdonald eiland of Kerguelen eiland- India- sovejet unie- Noord pool- Canada- een vestiging Macdonald in California 20400 KM (Macdonald eiland midden in de zee zit precies aan de andere kant van de wereld als de staat california!)
7. Evenaar 8670 KM
8. Zuid afrika- Zaire- Soedan-Saoedi arabie- irak- iran- sovjet unie- Hawai. 20910 KM

We merkten al snel dat we niet met een platte kaart moesten werken maar met een echte wereldbol, omdat je anders problemen krijgt met die manier van projectie. Die rechte lijn op het kaartje van wikipedia werkt al minder goed op een echte wereldbol.. en daarnaast heb je aan de achterkant van de aarde dan heel veel water, helaas!

iroQuai

iroQuai

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 12:21

Op een ander forum kwam iemand aanzetten met een grappige, doch interessante tool om twee exact tegenover elkaar gelegen coŲrdinaten op de aarde te vinden...

"what if the world were a sandwich..."

Geplaatste afbeelding

Daarnaast heb ik via een man die bij het Kadaster werkt de link naar een programma gekregen. Met dat programma is het mogelijk grootcirkels uit te tekenen op een kaartje van de wereld. In combinatie met die tool hierboven kan dat misschien wel tot iets interessants leiden!

Het programmatje kun je downloaden op: http://hem.passagen....cm/download.htm
Daar staat een een hele lijst maar in de bovenste (GCMWIN23a.zip) zit alles samen gezipt. Als het programma niet werkt moet je ook nog even VBRUN300.exe downloaden. Het programma werkt alsvolgt: je stelt in wat je wil hebben onder "settings" vervolgens kies je "start". Het resultaat kan je op slaan onder "file">"save as bmp".

Ik heb het programma net geprobeerd, maar tot nu toe werkt het niet. Kan aan de pc hier liggen dus ik ga het thuis ook nog even proberen.. :)

Het nadeel van dit programma is wel dat je de lijn puur kan uittekenen, verder niks kunt uitrekenen.

Het allerliefst vind ik een programma waarmee je een grootcirkel om de aarde kan tekenen en waarbij je ook data kunt opvragen - bijvoorbeeld hoeveel procent en/of kilometer de lijn over land loopt, hoe lang de totale cirkel is e.d.. Nog liever laat ik het programma zelf zoeken naar een grootcirkel met de langst lopende lijn op vaste grond, maar na enig zoekwerk heb ik het idee dat dat (nog) niet bestaat.

Zijn er mensen die mij op weg kunnen helpen met (het vinden van) dergelijke programma's?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures