Wat is bottelgroen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 125

Wat is bottelgroen?

Hallo daar!

Ik probeer op het internet te zoeken hoe bottelgroen er uit ziet, maar ik vind nergens een aanwijzing. Weet misschien iemand hoe deze kleur er uitziet?

Grts.
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Wat is bottelgroen?

Da's lastig te zeggen. Verschillende fabrikanten van (oa) verf verzinnen zelf namen voor de kleuren die zij op de markt brengen. Het kan dan zelfs gebeuren dat twee fabrikanten eenzelfde naam kiezen voor niet identieke kleuren.

Bovendien heb je een ander probleem: al ZOU je ergens een plaatje met "bottelgroen" kunnen vinden: je hebt waarschijnlijk je monitor en printer niet gecalibreerd. Met andere woorden: dat zelfde plaatje ziet er op iedere monitor en printer anders uit.

Je kan het beste over kleuren communiceren wanneer alle partijen de beschikking hebben over identieke stalen. Die zou je bijvoorbeeld bij een bouwmarkt kunnen halen waar ze een verfmengmachine hebben.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wat is bottelgroen?

Ik denk iig niet dat het een echte nederlandse naam is, als ik erop google (was wel benieuwd) krijg ik dit soort dingen: http://www.gelofte.co.za/skooldrag/skooldrag.html

Allemaal zuid afrikaans als ik het goed begrijp, maar die site is heel groen? en ze praten veel over bottelgroene dingen, dus misschien dat wel?

De online afrikaanse woordenboeken hebben ook geen idee.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 201

Re: Wat is bottelgroen?

Kan het bottlegreen zijn? Dat lijkt mij namelijk de kleur van een groene bijv. wijn fles...
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Berichten: 4.546

Re: Wat is bottelgroen?

idd Rammelslakje, bottel = fles dus dat zal wel de kleur zijn van wijnflessen, die groene dan :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is bottelgroen?

Je kan het beste over kleuren communiceren wanneer alle partijen de beschikking hebben over identieke stalen. Die zou je bijvoorbeeld bij een bouwmarkt kunnen halen waar ze een verfmengmachine hebben.
En moet je ze dan niet ook nog eens bij dezelfde belichting e.d. bekijken?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is bottelgroen?

Bottelgroen is een verhaspeling van bottlegreen. In het Nederlands heet dat flessengroen, hoe verrassend!

Het is inderdaad een naam die voor een verfkleur wordt gebruikt. Maar zoals eerder gesteld, er is geen garantie dat dat bij elke fabrikant dezelfde kleur is.

Berichten: 4.502

Re: Wat is bottelgroen?

Het vroeger gebruikelijke woord was standgroen,veel gebruikte groene kleur in de goeie ouwe tijd,vervaardigd met standolie vermengd met chromaatgroen,dat weer een mengverfstof is van chromaatgeel en Berlijns blauw met ca.1,5% zwaarspaat;voor buitenwerk werd dit versterkt met Bremergroen dat weer een groenachtige blauwe verfstof is,bereid uit ijzervrij kopervitriool en natronloog.En dat laatste spulletje is zeer giftig.

Als ik me niet vergis is vensterglas natronglas!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Wat is bottelgroen?

Mercitjes, nu kan ik er mij toch al iets bij voorstellen.
Alles is relatief...

Reageer