Hoeveel kW is een pk...

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Hoeveel kW is een pk...

in een 3-fasig systeem, en waarin ligt het verschil met de norm?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel kW is een pk...

1 pk is gedefiniëerd als 75 kgm/s.

De kg als kracht vertalen we naar 9,81 N, dan krijg je dus:

1 pk = 9,81 x 75 = 735,75 Nm/s = 735,75 W

En dat is niet speciaal voor een 3-fasig systeem, het geldt ook in een 1-fasig systeem of in een gelijkstroomsysteem.

De vraag over de norm begrijp ik niet. Welke norm bedoel je, en wat voor verschil zou er moeten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Hoeveel kW is een pk...

Kontakteurs zijn voorzien op een belasting van bv. zoveel pk (de meeste zijn ook al in kW aangeduid, maar pk is een courante aanduiding op kontakteurs, wegens ook motoren hierin uitgedrukt worden).

Nu is er een verschil: een kW is 736 kW, maar in een 3 fasensysteem geldt dit niet.

Ik kan het niet goed uitleggen, elektriciteit is niet mijn ding, maar een kontakteur voor een 3-fasige belasting in pk uitgedrukt, is niet te herrekenen naar kW volgens bovenstaande omzetting (= de norm voor een pk)...

En dit is dus mijn vraag, waarin ligt het verschil in een 3-fasig systeem, dat bovenstaande omzetting niet geldt (of dan toch, niet volgens deze omzetting te herrekenen valt)?

Berichten: 582

Re: Hoeveel kW is een pk...

Waarom is het electrisch (pk) niet om te rekenen naar Kw ?

Het is toch een kwestie van een deling door een constante.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hoeveel kW is een pk...

Heeft dit niet iets te maken met aanloopstromen en P= R??

Dat die contactpunten grotere stromen kunnen verwerken dan nodig is voor de nominale belasting?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel kW is een pk...

Ik kan het niet goed uitleggen, elektriciteit is niet mijn ding, ....
Elektriciteit is wel mijn ding, maar ik snap geen bal van het hele verhaal.

Er is gewoon een vast verband tussen pk's en kW's, ongeacht het systeem.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hoeveel kW is een pk...

De vraag moet denk ik "vertaald" worden naar: ik heb een motor van zoveel pk/kW. Maakt het wat uit voor de kwaliteit van te gebruiken contacteurs (schakelaars om het ding aan en uit te zetten?) of dat vermogen uit een driefase- of uit een éénfasemotor moeten komen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Hoeveel kW is een pk...

Vermogen is inderdaad vermogen alleen bij een lagere spanning gaat de stroom omhoog. Nu staat er normaal gesproken op een magneetschakelaar een code die aangeeft wat er geschakeld mag worden.

B.v.

AC1>ohmse belasting

AC2>licht inductieve belasting

AC3>inductieve belasting (o.a. normaal aanlopende motoren)

AC4>zware inductieve belasting (zwaar aanlopende motoren)

Bij deze code staat het maximaal te schakelen vermogen met daarbij de spanning waar de motor of het apparaat geschikt voor is.

Voor kleinere magneetschakelaars (hulprelais e.d.) staat dit niet op de behuizing en hier wordt vaak de stroom bij ohmse belasting gegeven, deze zijn dus ook niet geschikt voor motoren.

Reageer