Springen naar inhoud

Zonen Gods en dochteren der mensen

• Log in om te kunnen reageren

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 19:18

Over de ‘bene elohim’ is door eeuwen heen nogal wat geschreven door theologen. In dat verband was de opmerking van Johan2 veelzeggend;

(...) een bewuste keuze van de bijbelsamenstellers om aan te geven wat er gebeurt als mensen menen goden te zijn.

Dat is een opvatting die men niet zal terugvinden bij Aalders, De Fraine of bijvoorbeeld Van Selms. Zij bleven vasthouden aan Sethieten of engelen. Meer smaken bleken er kennelijk niet te bestaan. En ook bij Dexinger (Sturtz der Göttersöhne oder Engel vor der Sintflut, 1966) is vrij duidelijk wat hij op het oog heeft. En dit, terwijl Gustav (Die Stünde der Söhne Gottes, 1937) reeds de weg vrijmaakte voor wat Ohmann verhaald als;

Niet God had ze tot die hoogte opgedreven of die eer verleend. Het was hun eigen streven. Hoewel zij mensen waren, niet meer, maakten zij zich aan God gelijk.

Of het nu een bewuste keuze van de bijbelsamenstellers was, daar blijf ik even van af. Maar de theorie van Johan2 komt niet zo maar uit de lucht vallen.

Nochtans bestaan er meer verklaringen en het lijkt me nu eens aardig om, wetenschappelijk onderbouwd (dus geen ‘ideetjes’ waar ik dan ook niet op zal reageren), van anderen te vernemen wat hier, op goede gronden, tegenin te brengen valt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 20:44

“Niet God had ze tot die hoogte opgedreven of die eer verleend. Het was hun eigen streven. Hoewel zij mensen waren, niet meer, maakten zij zich aan God gelijk.”

even vragen: hoe meende hij dat ze dit voor elkaar kregen?

Of bedoelde hij 'ze stelden zich aan God gelijk' ? Het tegen hoogmoed ding. In Job staat daar overigens ook een heel mooi/interessant hoofdstuk over.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2006 - 21:39

even vragen: hoe meende hij dat ze dit voor elkaar kregen?

Of bedoelde hij 'ze stelden zich aan God gelijk' ? Het tegen hoogmoed ding. In Job staat daar overigens ook een heel mooi/interessant hoofdstuk over.

Ohmann steunt in dit verband vooral op de Joodse exegese die spreekt over 'bovenmenselijk'. Een directe verklaring hoe zij dit voor elkaar zouden hebben gekregen ontbreekt echter. Dat gemis wordt evenwel ingevuld door Kline die stelt dat de groten der aarde misbruik zouden hebben gemaakt van hun prerogatieven. Als gevolg waarvan corruptie, verderf en geweldpleging om zich heen begon te grijpen. Op dat moment is men weer terug bij de strijd tussen goed en kwaad.

Hoogmoed? We kunnen het op voorhand niet uitsluiten, maar ik betwijfel het. Het vers spreekt van ‘wie zij maar verkozen’. Dat geeft de indruk van willekeur. Er wordt in dit verband ook wel gesproken over de ‘tirannen-hypothese’ (Lettinga). Nu dunkt mij dat hoogmoed een gepasseerd station is voor een tiran of zo men wil een (al dan niet zelfverklaarde) Zoon van God.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 23:36

Misbruik maken van voorrechten... dat klinkt al aardig menselijk :wink:
Aan God gelijk verworden/stellen een gevolg van menselijke tekortkoming.

Bij strijd tussen goed en kwaad moet ik altijd denken aan de bewustwording hiervan (aan het begin). Het stapje 'bovendierlijk'?

Ik heb moeite met het absolute hiervan merk ik. Uit het één kan al te makkelijk het ander 'voortkomen'. Sterker nog.. het zal altijd tweeledig zijn wat eruit voortkomt wat ons altijd in een grijs gebied zet. (zo ook God?)

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit had gehoord van de 'bene elohim'. Vind het wel een heel bijzonder idee...

Het spel van macht kan je zien als er één van willekeur; of juist één die nogal deterministisch in elkaar steekt. (factoren die 1 kant op duwen)

Hoogmoed kan ook een denkfout zijn.
Bonum vinum laetificat cor hominis

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 06 oktober 2006 - 00:26

Persoonlijk denk ik dat met deze zonen van god engelen bedoeld worden (Job 1:6) die hun natuurlijk positie in de hemel verlieten (Judas 6) en zich fysiek manifesteerden op aarde om vervolgens gemeenschap te hebben met mensen vrouwen. De reuzen zouden dan hybride zonen zijn geworden die noch mens, noch engel waren. Deze engelen overleefden de vloed natuurlijk maar ze waren niet langer welkom in de hemel en blijkbaar werd hun ook niet langer toegestaan om zich fysiek te manifesteren. Deze gevallen engelen worden ook wel demonen genoemd.

(Zie ook Job 38:4-7; Ps 89:6, Ge 18:1-22; 19:1-3; 1 Pe 3:19,20; 2 Pe 2:4,5; Opb 12:9-12)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures