Betekenis "droge" ether

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 31

Betekenis "droge" ether

Wie kan mij uitleggen wat "droge" ether is?
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Berichten: 186

Re: Betekenis "droge" ether

Dat is dus ether die vrij van water is. Het is een heel procédé om ether te drogen en wordt dus ook bewaard in een fles met septum waar je dus met een spuit je benodigde ether kan uithalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Betekenis "droge" ether

Oké, zover was ik ook al. Betekent dit dat ether een hygroscopische stof is? Wat bedoelen ze nu juist met "droge" ether?
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Betekenis "droge" ether

Droge ether? Vergelijkbaar aan watervrij kopersulfaat.

Je hebt het mét en zonder (water) en dit wil je graag zonder gebruiken..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 10

Re: Betekenis "droge" ether

De meeste organische stoffen zijn een beetje hygroscopisch, het droog gedeelte slaat erop dat er geen water in de stof aanwezig is. Dus droge ether is watervrij.

Als je dus gewone ehter gebruikt dan heb je bijvoorbeeld 90% (of hoger, dat weet ik even niet) maar daar zit dan wat extra water in (in dit gval 10%)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Betekenis "droge" ether

Oké bedankt :)
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Berichten: 199

Re: Betekenis "droge" ether

In het laboratorium kun je ether (di-ethylether) watervrij maken door een vers ge-extrudeerde natrium draad in de betreffende fles met ether te brengen. Hiervoor wordt een stukje natriummetaal door een klein gaatje geperst, waarbij de ontstane natrium draad direct in de vloeistof wordt ondergedompeld. Je ziet al vrij snel dat er gasbelletjes op de natriumdraad ontstaan, dit is waterstofgas dat ontstaat uit de reactie van natrium met water.

Op deze manier wordt de ether kurkdroog, dwz alle water verdwijnt.

RJ
LIDO schreef:De meeste organische stoffen zijn een beetje hygroscopisch, het droog gedeelte slaat erop dat er geen water in de stof aanwezig is. Dus droge ether is watervrij.

Als je dus gewone ehter gebruikt dan heb je bijvoorbeeld 90% (of hoger, dat weet ik even niet) maar daar zit dan wat extra water in (in dit gval 10%)
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer