[Natuurkunde] Zwaartepunt bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Natuurkunde] Zwaartepunt bepalen

Extra opgave: zwaartepuntsbepaling.

In de onderstaande situatie is een student Biometrie gaan staan op twee weegschalen. De schalen geven een waarde aan van resp. 40 kg (FN1) en 30 kg (FN2).

Stel dat de totale afstand tussen de zwaartepunten van de voeten gelijk is aan L, waar bevindt zich dan het zwaartepunt van het lichaam uitgedrukt in L,? Oftewel: Bereken L1 en L2.

Afbeelding

We hebben het volgende gekregen.

De som van alle krachten is gelijk aan 0 -> Fz = Fn1 + Fn2

De som van alle momenten is gelijk aan 0

Fz x L1 - Fn1 x (L1 + L2)=0

Fn2 x (L1 + L2) - Fz x L2=0

Fn1 = 40 kg x 9,81 = 392,4 N

Fn2 = 30 kg x 9,81 = 294,3 N

Fz = Fn1 + Fn2 = 392,4 N + 294,3 N

Fz = 686,7 N

Hoe kan ik nu met de bovenstaande gegevens, de lengtes van L1 en L2 berekenen? En hoe berekent men een zwaartepunt ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Zwaartepunt bepalen

ten eerste door de regels te lezen :) en dit soort problemen dus onder "huiswerk en practica" te plaatsen. Niet omdat het te min is, (integendeel, leuk probleempje) maar omdat dit soort topics meestal niet lang lopen en met tientallen binnenkomen, waardoor we soms het zicht op lastigere, langer lopende discussies kwijtraken.

Dat gezegd zijnde, een moderator zal het wel weer verplaatsen......

die hebben toch niks beters te doen (aghremmm :) ).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Zwaartepunt bepalen

Jan van de Velde schreef:Dat gezegd zijnde, een moderator zal het wel weer verplaatsen......

die hebben toch niks beters te doen (aghremmm :) ).
:)

Hierbij verplaatst, maar met tegenzin hoor! :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Zwaartepunt bepalen

Stel dat de totale afstand tussen de zwaartepunten van de voeten gelijk is aan L, waar bevindt zich dan het zwaartepunt van het lichaam uitgedrukt in L,? Oftewel: Bereken L1 en L2.
Er wordt je dus niet gevraagd om L1 en L2 uit te rekenen in absolute getalletjes(je mist daarvoor trouwens gegevens), maar om L1 en L2 uit te drukken als deel van L (bijv L1 = ¼L, L2 = ¾L)
De som van alle krachten is gelijk aan 0 -> Fz = Fn1 + Fn2
zover was je al.
De som van alle momenten is gelijk aan 0
moment is kracht maal arm

het moment van de ene kracht moet dus gelijk zijn aan het moment van de andere kracht. Vergelijk het met een balans die in evenwicht is.

Afbeelding

Fn2·L2 = Fn1·L1

Fn2 = 30/40 x Fn1

(30/40 x Fn1) x L2 = Fn1 x L1
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Natuurkunde] Zwaartepunt bepalen

Heel erg bedankt.

Ikzelf begrijp niet zo veel van natuurkunde. Ik stop er altijd heel veel tijd in, maar krijg nooit echt goede resultaten. Ik ben meer een scheikunde persoon als u begrijpt wat ik bedoel :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Zwaartepunt bepalen

Ik ben meer een scheikunde persoon als u begrijpt wat ik bedoel :)
Toch is de systematiek van oefeningen krek net eender. En het is net als met alles in deze wereld: oefening geeft inzicht en baart kunst.

Als je je plaatje omdraait en je maakt er een balans van, dan zie jij als scheikundige ook onmiddellijk waar de kneep zit. Kortom, probleem analyseren en vereenvoudigen. En vertel me niet dat scheikundigen dat niet doen..... :)

Ik neem aan dat je eruit bent? Toch wil ik graag weten wáár je nou achteraf gezien precies vast zat. Wou je absolute afstanden gaan uitrekenen? Snapte je niet wat momenten zijn? Begreep je niet hoe je hier momenten moest toepassen(en hielp dus het omdraaien van het plaatje naar iets herkenbaarders)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Natuurkunde] Zwaartepunt bepalen

Ja, dat met de momenten lukte niet. Eigelijk wou ik de absolute afstanden berekenen, maar daarvoor miste je bestande zoals u al zij.

Ja, dat klopt met scheikunde. Maar ikzelf ben bij natuurkunde beter met Vervalreacties etc. Bij scheikunde was ik de beste van de klas :) . Had nooit lager dan een 8 gehaalt. Bij natuurkunde was mijn hoogste punt een 7,7. Niet dat dat slecht is, maar de rest van de punten waren toch allemaal net rond de 5,6 - 6,5.

Reageer