Springen naar inhoud

Antigeluid bij overlast?

• Log in om te kunnen reageren

JanJes

JanJes

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 14:06

Dicht bij ons huis is sinds kort een geitenboerderij gevestigd. Iedere dag melkt de boer een groot deel van de ochtend en een groot deel van de avond. Daarbij horen we een monotone lage bromtoon, waarschijnlijk afkomstig van de melkinstallatie. Niet echt heel hinderlijk, maar toch enorm jammer dat we nooit meer kunnen genieten van de stilte, vooral niet als we buiten zitten. We willen graag met de boer overleggen om tot een oplossing te komen en dachten over een antigeluid. We hebben geen flauw idee hoe zoiets werkt, daarom zijn we ons nu aan het informeren. Alle tips zijn welkom!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 14:15

Waarom denk je aan antigeluid. Ik denk dat antigeluid een dure en mogelijk moeilijke oplossing zal zijn. Er is vast wel iets dat vrij goedkoop en (mogelijk) effectiever ge´soleerd kan worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JanJes

JanJes

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 14:19

We weten dat er al een demper ge´nstalleerd is en willen graag zelf met alternatieven komen. We hoorden over antigeluid (dat dat vrij eenvoudig en niet duur is) en zijn op zoek naar informatie. We weten er verder eigenlijk niets van maar kwamen via Google op deze site terecht en hebben onze vraag hier gesteld. Maar jij denkt dus dat het geen optie is?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 14:25

We kennen hier natuurlijk niet de werkelijke bron van het geluid. Is het alleen die uitlaat, of staat heel het apparaat te trillen? Ik denk dat laatste. En dan word antigeluid heel lastig.

Voor dieselpompen die voor werkzaamheden wel eens in woonbuurten worden geplaatst worden geluidsarme omkastingen gebouwd, en hoewel er een volwassen 100 pk diesel in staat te draaien hoor je er vrijwel niets van zelfs als je er dichtbij staat. En volgens mij hoeft dat niet zo lastig te worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JanJes

JanJes

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 14:30

Ik weet echt niet waardoor het geluid precies veroorzaakt wordt, het zou best kunnen dat het hele apparaat inderdaad staat te trillen. We moeten waarschijnlijk op onderzoek uit, maar zouden zo graag met alternatieven komen als we in gesprek gaan.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 21:02

Misschien is het al voldoende om het apparaat op flinke rubbers te monteren (en niet op kaal beton). Nu noem ik zomaar wat, maar het is nogal minder ingrijpend dan wat je zelf voorstelde. Ik bedoel te zeggen dat je een beetje een idee van de installatie moet hebben, voor je zinnige voorstellen kan doen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2006 - 21:11

De grap van anti-geluid is dat je een microfoon hebt die het geluid registreert en een computer erachter die geliud produceert met tegen gestelde fase. Geluid zijn trillingen in de lucht, dus hogedrukgebieden gevolgd door lage druk gebieden. Als je nu een speaker hebt die lage drukgebieden produceert als er een hogedrukgebied wordt geproduceert door de melkmachine dat dan effectief de luchtdruk richting neutraal gaat. Het geluid van de speaker heft het geluid van de melkmachine op. Het vermogen verhoog je wel, echter de amplitude van het geluid is dus minder. Je oren reageren op amplitude en minder op vermogen.

Dit is best lastig en kan idd alleen bij monotoom lage tonen. Jouw melkmachine heeft dat dus wel, maar ik denk dat om het te realiseren dat dat duur is en makkelijker gezegd dan gedaan.

Isolatie van de muren, het apparaat op rubbers zetten en misschien onderdelen olien zullen makkelijker realiseerbaar zijn dan een heel speaker systeem met een computer die de hele tijd draait.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 13:56

Zie ook dit topic over antigeluid

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures