Scheikunde boeken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Scheikunde boeken

Ik vroeg me af of er een beter scheikunde boek is dan Chemie overal, ik word er zelf namelijk gek van. Ze leggen veel dingen uit die bijzaak zijn en daardoor is het onduidelijk wat je nou eigenlijk moet weten. In de vragen komen bijna meer uitzonderingen voor dan opdrachten die volgens de regels uit te voeren zijn en in rekenvoorbeelden komen vaak dingen voor die zogenaamd vanzelfsprekend moeten zijn... :)

Ik word er echt gek van, ik denk niet dat het aan mij ligt omdat ik veel mensen ken die hetzelfde probleem hebben. Daarom vroeg ik me af of iemand anders een goed en duidelijk (zelfuitleggend!?) boek weet waar de examenstof voor VWO in wordt uitgelegt en wat je zonder leraar goed kan maken.

Alvast bedankt

Ps. ik hoop dat dit topic in het goede forum heb geplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Scheikunde boeken

Ik heb op het vwo ook dat boek moeten gebruiken. Ik ben het wel met je eens, maar helaas ken ik geen beter boek. Eigenlijk zijn de meeste boeken voor de tweede fase waardeloos.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 30

Re: Scheikunde boeken

Ik gebruik het boek "Chemie" Ik zit nu in 6e en vind het een goed boek. Alles wordt goed en eenvoudig uitgelegt. Ook de opgaves hebben betrekking op de stof. Langzaam wordt je kennis opgebouwd. Al liggen de hoofdstukken een beetje kriskras door elkaar, maar das bij alle vakken.
Motto motta?

Berichten: 10

Re: Scheikunde boeken

Op mijn stageschool gebruikt met NOVA, maar dat is voor vmbo nivo.

Zelf gebruik ik op mijn opleiding 'Chemistry' van Jones & Atkins...maar dat is misschien iets te hoog gegrepen, weet niet welk nivo je bent, dus als ik je bij deze beledigd heb, mijn welgemeende excuses.

Berichten: 5

Re: Scheikunde boeken

LIDO schreef:Op mijn stageschool gebruikt met NOVA, maar dat is voor vmbo nivo.

Zelf gebruik ik op mijn opleiding 'Chemistry' van Jones & Atkins...maar dat is misschien iets te hoog gegrepen, weet niet welk nivo je bent, dus als ik je bij deze beledigd heb, mijn welgemeende excuses.
VWO 6

ben niet zo snel beledigt :-)

Berichten: 30

Re: Scheikunde boeken

Maar ik denk dat in dat boek van Jones & Atkins iets te veel instaat. Die heeft mijn zus ook. En daar is het scheikunde wat wij in de 6e moeten kennen maar een heel heel klein deel van. Dus dat wordt dan puzzelen wat je wel en niet moet leren.
Motto motta?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Scheikunde boeken

Maar ik denk dat in dat boek van Jones & Atkins iets te veel instaat. Die heeft mijn zus ook. En daar is het scheikunde wat wij in de 6e moeten kennen maar een heel heel klein deel van. Dus dat wordt dan puzzelen wat je wel en niet moet leren.


Atkins is zeker een aanradertje.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 38

Re: Scheikunde boeken

General Chemistry – Principles and Modern Applications van Petrucci- Harwood-Herring is een zeer degelijk handboek.
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:

Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)

Berichten: 5

Re: Scheikunde boeken

General Chemistry – Principles and Modern Applications van Petrucci- Harwood-Herring is een zeer degelijk handboek.


Aan de titel te zien denk ik dat het in het engels geschreven is, ik vind scheikunde al lastig genoeg :) en ik zoek dus een boek wat de VWO examen stof uitlegt en niet veel meer dan dat omdat ik het al behoorlijk druk heb om deze basisstof erin te stampen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Scheikunde boeken

Dan zit je toch snel aan 'chemie overal' vast. De meeste (fatsoenlijke) boeken over scheikunde (en andere wetenschappelijke vakgebieden) zijn in het engels geschreven. Tevens staat in chemie overal precies de stof die je moet kennen.

Als je een boek aanschaft in het engels dan kan je aan de hand van de te kennen stof een klein gedeelte uit dit boek filteren en leren. Daar zou je genoeg aan moeten hebben.

Wen er maar aan dat (bijna) alle boeken in het engels zijn :)

EDIT: FYI, Atkins is ook in het engels geschreven.

Je zou natuurlijk ook [boek]9006071463[/boek] kunnen bekijken.

Als je de examenbundel nog niet hebt, dan wordt het hoog tijd om 'm aan te schaffen. is praktisch verplichte stof.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Scheikunde boeken

je kan misschien op internet een samenvatting van het boek chemie overal uitprinten. Heb ik ook gedaan, alles wordt beknopt samengevat waardoor je alle basisstof goed overzichtelijk kan zien :)

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: Scheikunde boeken

Als je de examenbundel nog niet hebt, dan wordt het hoog tijd om 'm aan te schaffen.
Dat ben ik helemaal met hem eens, ben je niet tevreden over je boek of vind je het moeilijk. Koop deze dan.

Zelf zit ik ook in VWO 6 en heb het boek "chemie" = goed boek.

Je kan natuurlijk ook gewoon oefenen met examenopgaven zie www.examenbundel.nl

suc6 met je examen
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Reageer