[mechanica] schilder op platform

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

[mechanica] schilder op platform

Hallo ik heb een vraagje over mechanica,

een schilder van 75 kg staat op een platform van 15 kg dat aan een katrol hangt. Vindt de spanning op het touw als hij in rust is, als er een versnelling is van 0.4 m/s^2. De maximale spanning op het touw is 700 N wat gebeurt er als hij het touw aan een haak op de muur vastmaakt.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] schilder op platform

Ik denk dat dit een huiswerk vraag is. Zoals je ziet bij de andere topics gaan deze binnen klassieke natuurkunde niet over huiswerk en is er een apart subforum over huiswerk. Gelieve dat daar voortaan te plaatsen, dan heb je sneller kans dat je geholpen wordt.

Als hij in rust hangt zou ik zeggen dat de spanning in het touw de kracht is waarmee de aarde aan de man en het platvorm trekt. Dus (75+15)*9.81

Op het moment dat je met een bepaalde versnelling gaat (let op gaat dit omhoog of omlaag, dat kan ik niet uit je vraag halen, in het ene geval optellen anders aftrekken) dan kan je deze versnelling gewoon bij de versnelling van de zwaartekracht optellen dus de 9.81.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] schilder op platform

En ook is de vraag hoe die katrol in elkaar zit.

een plaatje, of véél duidelijkere beschrijving van de situatie zijn onontbeerlijk. Oók al omdat ik niet zie waar een extra versnelling van 0,4 m/s² hier enig verschil zou maken. Als hij aan één touw hangt breekt het sowieso, hangt ie er aan twee dan valt die 0,4 m/s² zeer ruim ruim binnen de marges.

Kortom, waar moet dit heen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer