Springen naar inhoud

Processing pre-mRNA

• Log in om te kunnen reageren

StevenNr1

StevenNr1

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2004 - 19:42

Hoe 'weet' de celkern wat "introns" zijn en wat dus 'weggeknipt' moet worden om tot mRNA te komen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 18 november 2004 - 20:00

De overgang tussen introns en exons (intron-exon boundaries) wordt gekenmerkt door een bepaalde nucleotide sequentie. Deze wordt herkent door bepaalde enzymen die het mRNA vervolgens splicen.

StevenNr1

StevenNr1

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2004 - 20:12

Graaf, ik leer bij. Kan ik hierover ergens meer informatie vinden? Mijn leerkracht bio zou hier heel blij mee zijn (en dan sta ik ineens op een goed blaadje :wink: )

Luke

Luke

• >250 berichten
  • 283 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2004 - 20:15

Is dit toevallig het enzym transpoase?

En zo ja, dit enzym veroorzaakt toch chromosoommutaties?

• Gast

Geplaatst op 20 november 2004 - 16:24

Waarom bestaan 'introns' eigenlijk? En heeft er iemand nog meer info over die boundaries (liefst Nederlands).

• Gast

Geplaatst op 22 november 2004 - 12:12

Intronen en exonen vergroten het aantal mogelijke eiwitten dat gevormd kan worden.

Stel je een pre-mRNA voor met twee intronen. De ene keer kan de cel 'besluiten' om beide intronen eruit te splicen, de andere keer maar een (van beide). Dit leidt dan tot twee eiwitten waarvan de een langer is dan de ander, en daardoor misschien wel additionele functies kan vervullen.

Dit proces wordt alternatieve splicing genoemd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures