[Scheikunde] Het aantal watermoleculen in aluin.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Scheikunde] Het aantal watermoleculen in aluin.

ik moet voor school het aantal watermoleculen in aluin berekenen maar hoe doe ik dat???

ik heb de volgende gegevens:

KAl(SO4)2 x nH2O --> Kal(SO4)2 + nH2O

Aluin

massa droog bekerglas: 67,04 g

Massa bekerglas met zout 71,1 g

Massa zout voor verhitten 4,06 g

Massa bekerglas na verhitten 69,19 g

Massa zout na verhitten 1,91 g

Edit: Moderator(SQ). Kan je in het vervolg de topictitel maken zoals alle andere topics? Dus met vaknaam ervoor en een goede overzichtelijke naam. Dan heb je meer kans dat je vraag beantwoord wordt. Kijk anders even de regels door.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] Het aantal watermoleculen in aluin.

Je weet hoeveel water er verdampt is na het verhitten en je weet dat 1 mol water 18 gram weegt. Als je nu berekent hoeveel mol zout er was dan weet je hoeveel water moleculen er bij zaten.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Het aantal watermoleculen in aluin.

Je weet hoeveel water er verdampt is na het verhitten en je weet dat 1 mol water 18 gram weegt. Als je nu berekent hoeveel mol zout er was dan weet je hoeveel water moleculen er bij zaten.


ik weet dat het antwoord ongeveer 12 moleculen moet zijn en als ik 2,15/18 komt daar 0,119 uit begrijp ik dan goed dat 0.01mol = 1 molecuul?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Het aantal watermoleculen in aluin.

Nou nee.....

een mol is ongeveer 602 214 000 000 000 000 000 000 (6,02214·1023) moleculen.

(zoals een gros 144 moleculen zou zijn, of een dozijn 12 moleculen. )

de massa van 602 214 000 000 000 000 000 000 watermoleculen is dus 18 g.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Het aantal watermoleculen in aluin.

Je weet hoeveel mol zout je hebt (massa na verhitten).

Je weet hoeveel mol water je had (massa zout voor - massa na verhitten).

Je mag zeker niet concluderen dat 0,01 mol = 1 molecuul. Verdiep je even in wat een mol is en wat de rol van het getal van Avogadro daarbij is.. dan zul je zien dat 0,01 mol geen 1 molecuul is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2.589

Re: [Scheikunde] Het aantal watermoleculen in aluin.

de massa blijft gelijk voor en na een chemische reactie het aantal mol niet. (fout die ik dikwils maakte)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Het aantal watermoleculen in aluin.

de massa blijft gelijk voor en na een chemische reactie, het aantal mol niet. (fout die ik dikwijls maakte)
Dit wil ik graag even nader specificeren: het aantal mol ATOMEN verandert in een chemische reaktie ook niet. Het aantal mol moleculen kan wel veranderen, omdat je bijvoorbeeld 3 moleculen samenvoegt tot één molecuul. Voor 3 mol kleine moleculen krijg je dan 1 mol grote moleculen terug. Maar het aantal atomen links en rechts is hoe dan ook hetzelfde gebleven.

3 moleculen van elk twee atomen (3 x 2 = 6 atomen) :) 1 molecuul van 6 atomen (1 x 6 = 6 atomen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer