Springen naar inhoud

Sudoku en Zeeslag even moeilijk


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wien Ee

    Wien Ee


  • >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 07:26

Op 4 oktober promoveerde Merlijn Sevenster aan de Universiteit van Amsterdam. Hij onderzocht hoe je de moeilijkheidsgraad van een spelletje of een puzzel kunt meten. Kun je de moeilijkheid van twee verschillende soorten spelletjes vergelijken? Is een puzzel als sudoku moeilijker of makkelijker dan spellen voor twee spelers, zoals schaken en Stratego?

Lees meer ... Kennislink

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Assassinator

    Assassinator


  • >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 08:58

sudoku en zeeslag even moeilijk??? dat is in mijn geval absoluut niet te merken, ik own in zeeslag maar ben echt ruk in sudoku. waar zit het verschil dan in?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

#3

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 10:27

Je hebt gewoon meer inzicht in zeeslag als in sudoku, maar dat zegt imo niets over de moeilijkheidsgraad. Je moet het zien over een grotere groep en kijken wat de gemiddelde persoon doet.

#4

Bert F

    Bert F


  • >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 12:55

Is moeilijkheid zoals wij het mss hanteren niet eerder psychologische gerelateerd?

#5

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 13:30

Volgens mij wel, wat voor de ene moeilijk is, is voor de andere makkelijk. Maar als bijvoorbeeld 50% van de bevolking sudokus als moeilijk beschouwt en bijvoorbeeld maar 20% van de bevolking vind zeeslag moeilijk dan lijkt de moeilijkheidsgraad van een sudoku hoger te zijn dan die van zeeslag. Maar uiteindelijk ligt het aan je eigen intresses en inzichten.

#6

Luka

    Luka


  • >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 18:20

In het onderzoek heeft Sevenster de moeilijkheidsgraad onderzocht door na te gaan hoe moeilijk het voor een computer was om de oplossing te vinden of een winnende strategie te bepalen.

Overigens vraag ik me af wel niveau van sudoku de onderzoeker heeft gebruikt: een "easy" sudoku is waarschijnlijk van lager niveau dan zeeslag, maar een "very hard" sudoku zou wel eens moeilijker kunnen zijn.
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

#7

Ruben Kwast

    Ruben Kwast


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2006 - 18:29

Volgens mij heb je bij zeeslag talloos meer mogelijkheden dan bij sudoku. Nu maakt het natuurlijk ook uit op wat voor niveau je de twee vergelijkt. Persoonlijk ben ik van mening dat je jezelf kan trainen in het maken van sudoku's en dat vaak niet mogelijk is bij een spel dat je met z'n tweeën speelt. Je kan jezelf wel verbeteren, maar je blijft afhankelijk van de ander. Om mijzelf als voorbeeld te nemen; ik kan nu een sudoku(easy) onder de 3 min oplossen, eerst was dat meer dan 10 min. Zeeslag kan ik echter nog steeds niet, hoe vaak ik het doe...snik :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

#8

Schwartz

    Schwartz


  • >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 18:02

Persoonlijk vind ik het een rare veronderstelling om de complexiteit van een computeroplossing als graadmeter te gebruiken.

Bij schaken heeft men vele variaties die men kan doorrekenen.
De sudoku lost men op met trial (veel tijd) en/of met logica (scanning).

Men kan de sudoku puzzel wel indelen in moeilijkheidsgraden waarbij men elke logica een puntenscore geeft.
Zit in de puzzel dan zo'n logica dan kan men aan de puzzel de score toekennen.
Bij meerdere logica's van dezelfde soort kan men een dezelfde score toekennen of juist een mindere daar die ene logica reeds aanwezig is en herkenbaar voor de puzzelaar.

Het vergelijken van sudoku en zeeslag etc is peren met appels vergelijken.

Is het logisch om het aantal computercommando's te tellen die men nodig heeft om een puzzel op te lossen?
Is het logisch om het aantal processor cycli te tellen voor een oplossing?
Is het logisch om het aantal processor-commando's te tellen voor een oplossing?
Of de benodigde gemiddelde tijd?

Ik heb het spel Luxor van Ravensburger gemaakt op de computer waarbij de computerspelers leuk spelen en soms ook nog eens winnen.(soms is ook vaak)
Wat logica toegepast en score uitgedeelt...
De hoogste score is het kaartje wat men speelt.
Niks moeilijk gedoe...
Bij het kaartspel 'Pas op voor de Gier' met maar 15 kaartjes is het systeem van logica en score een stuk moeilijker.
Moet er nog eens aan gaan sleutelen.

Dit geeft aan dat een programmeer-oplossing soms zeer simpel kan zijn maar soms ook complex van aard kan worden.
De computer kan braaf duizenden berekeningen doen met terugkoppelingen etc.
Wat is complex bij gebruik van recursiviteit of random-pogingen met hulp van matrixen en array's?

Ik speel vaak Chessmaster en dan snel. Vanaf de aap tot de hogere spelers.
De aap is heel dom maar kan bij een schaakmat-val meteen de juiste zet doen wat vreemd is voor een aap.
Klopt niks van dus maar ja.

Mijn conclusie is dat men met wiskundige termen geen moeilijkheidsgraden kan omschrijven voor verschillende spellen omdat de mens geen gewone computer is.
Men kan wel een moeijkheidsgraad toewijzen die door een team van puzzelaars wordt gegeven.
Net zo min dat men een computer-programma kan ontwikkelen die ALLE puzzels kan oplossen.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures