symbolen in economische berekeningen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

symbolen in economische berekeningen

Bestaat er in de economie zoiets als een stelsel van internationaal afgesproken symbolen voor economische grootheden en eenheden?

Zoals we in de natuurkunde bijvoorbeeld het SI-stelsel van grootheden, eenheden en voorvoegsels kennen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.425

Re: symbolen in economische berekeningen

Voor zover ik me herinner niet. Het is echter al jaren geleden dat ik economie studeerde en de symbolen en wiskunde, als je het niet gebruikt, vergeet je . In de macro-economie worden doorgaans de Engelse symbolen gebruikt. Waarbij bepaalde begrippen steeds door dezelfde symbolen worden aangeduid maar deze symbolen, met name de letters, hebben soms een andere betekenis (bijv. MV=PT dwz geldhoeveelheid x omloopsnelheid=prijs x aantal transacties, terwijl T ook vaak belasting betekend en V (hier velocity) ook value kan betekenen)

De volgende vergelijking van Keynes herinner ik me weer in het Nederlands (EV=C+I+O+ E-M)

Wellicht heb je hier iets aan:

http://www.economics.harvard.edu/~krogoff/...ns/notation.pdf

Met name 6.1 is algemeen gebruikt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: symbolen in economische berekeningen

Je link werpt inderdaad enig licht op de zaak. Dit lijkt inderdaad wel een beetje op een economisch SI-stelsel in wording. Vriendelijk bedankt.

Maar dat lezend denk ik dat ik, bij gebrek aan werkelijk internationale afspraken als ik het goed begrijp, mijn zoektocht beter verleg naar iets over symbolen die in het algemeen in Nederlandstalige middelbare-school-economie-boeken worden gebruikt. Het is voor een klein cursusje voor midelbare scholieren over rekenen met grootheden en eenheden, waarin ik naast natuur- en scheikundige ook economische voorbeelden wil geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: symbolen in economische berekeningen

er komt nooit een isi stelsel voor economie, omdat geld in elk land een andere kleur heeft. Ook is economie gekoppeld aan cultuur, traditie en geloof en dat maakt het heel moeilijk.

Een Afro-economie is totaal anders dan een Hindoe economie of een blanke. Ook ras speelt dus een rol in de economie. Ik onderzoek dit theoretisch, omdat het heel belangrijk is.

Denk eens aan de gigantische invloed van de politiek op de economie dan is het duidelijk dat er nooit een standaard kan komen voor economische modellen.

Je zou dit kunnen voorleggen aan de United Nations of het ImF. Stuur maar een brief.

moeilijke materie.

dewanand
Kritisch Podium Dewanand

kritisch over de multikul

Reageer