[Scheikunde] concentratie ionen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Scheikunde] concentratie ionen?

Op het eerste deel van deze vraag kan ik antwooden (denk ik) maar de tweede helft kan ik toch niet oplossen hoor!

vraag: Wat wordt de concentratie als we aan 20 ml 0,4 M H3PO4 10ml water bijvoegen. Veronderstel dat H3PO4 volledig dissocieert; wat is dan de concentratie aan ionen afkomstig van H3PO4 in de oorspronkelijke en in de verdunde oplossing?

mijn antwoord op het eerste deel is dat de nieuwe concentratie 0.2667 M is, want...

0,4 x 0,02= 0,008

bijgevolg

0,008/0,03= 0.2667 M

maar dan... ??????

Edit mod Mrtn: gelieve in het vervolg zelf de tag toe te voegen in je onderwerp.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] concentratie ionen?

vraag: Wat wordt de concentratie als we aan 20 ml 0,4 M H3PO4 10ml water bijvoegen. Veronderstel dat H3PO4 volledig dissocieert; wat is dan de concentratie aan ionen afkomstig van H3PO4 in de oorspronkelijke en in de verdunde oplossing?
doe ons een lol, als je berekeningen presenteert zet er dan even wat eenheden bij, dan hoeven we niet te gaan zitten puzzelen (en je doet jezelf er ook een plezier mee, je kunt eventuele foutjes makkelijker terugvinden)

Dat gezegd, je nieuwe concentratie is goed berekend. Zet er even achter de concentratie van wát: (geeft duidelijkheid)

0.2667 M H3PO4

Nu komt de tweede vraag:
Veronderstel dat H3PO4 volledig dissocieert;
, dat betekent, splitst in ionen.......
wat is dan de concentratie aan ionen afkomstig van H3PO4
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 41

Re: [Scheikunde] concentratie ionen?

Hey Djeetn,

Ik zit nu met nét dezelfde oefening voor mijn neus.

Volgens mij luidt het vervolg:

Vs = volume van de stockoplossing (L) = 0,02 L

Cs = concentratie van de stockoplossing (M = mol/L) = 0,4 M

Vv = volume van de verdunde oplossing (L) = 0,03 L

Cv = concentratie van de verdunde oplossing (M = mol/L) = 0,27 M

(tot hier was je al, maar dit even ter verduidelijking voor de andere forumbezoekers!)

H3PO4 -------> 3 H+ + PO43-

=> 1 mol ---------> 4 mol ionen

Gebruik nu de formule: c = n/V

met c = concentratie (mol/L), n = aantal mol (mol), V= volume (L)

Voor de oorspronkelijke oplossing geeft dit:

n = Cs . Vs = 0,4 M . 0,02 L = 0,008 mol -------> 4 . 0,008 mol = 0,032 mol ionen

(waarvan 0,008 mol PO43- en 0,032 mol H+)

=> 0,032 mol / 0,02 L = 1,6 mol / L ionen

Voor de verdunde oplossing geeft dit:

n = Cv . Vv = 0,27 M . 0,03 L = 0,0081 mol -------> 4 . 0,008 mol = 0,0324 mol ionen

=> 0,0324 mol / 0,03 L = 1,08 mol/L ionen

Ik hoop dat mijn redenering een beetje klopt, want het is ondertussen al véél te laat. (Vooral om morgenochtend om 5u30 op te staan om op tijd in het labo biochemie aanwezig te zijn! Djeetn, tot dan!)

(Opm.: Let op de beduidende cijfers, want daar heb ik niet altijd rekening mee gehouden.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] concentratie ionen?

Ik hoop dat mijn redenering een beetje klopt
Je redenering verdient wederom complimenten, systematiek en eenheden idem.

Alleen overdrijf je nou een beetje. :)

1) als het niet moeilijk hoeft, doe dat dan ook niet.

Toon met een reaktievergelijking aan dat 1 mol H3PO4 4mol ionen levert.

Als je x mol moleculen hebt die elk tot 4 ionen dissociëren, dan zul je dus onoverkomelijk 4x ionen in je uiteindelijke oplossing krijgen. De concentratie is 0.2667 M H3PO4 , wordt dus 4·0,2667 = 0,107 M ionen

2) zolang je nog geen eindantwoord hoeft te geven reken je door met zonodig ....tig cijfers achter de komma.

Onderweg al gaan afronden leidt tot een "verkeerd" eindantwoord.

Qua significantie is ook die 0,107 van mij nog overdreven. Door die 0,4 M (slechts 1 significant cijfer) zouden we ons moeten beperken tot het eindantwoord 0,1 M. Persoonlijk vind ik dat ook zonde, maar ik maak de regels niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer