amateur raket

Moderators: jkien, Xilvo

Gesloten
Berichten: 36

amateur raket

Kan er iemand mij helpen bij het volgende .Ik ga mijn eigen raketje maken en wil daarvoor waterstof gebruiken dat ik zou bekomen door een elektrolyse van water uittevoeren maar komt er wel veel bij vrij en genereert waterstof eigenlijk wel veel kracht. :)

Berichten: 824

Re: amateur raket

Ik denk dat dit topic een korte levensduur zal hebben. Probeer het opnieuw met gewoon water ipv waterstof...want dat kan namelijk ook...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: amateur raket

Spelen met waterstofgas is spelen met je leven. Het enige dat je in je schuurtje voor elkaar gaat krijgen is een grote klap, en van die reakties als: "Ach ja, die Yannick, hij was een beste jongen hoor, daar niet van, maar hij......." :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: amateur raket

zij mijn leerkracht ook maarkom eerlijk is het echt zo gevaarlijk. weet ert iemand waar je zwavel kunt kopen en na metaal zou ook handig zijn.

Berichten: 824

Re: amateur raket

Lees de regels! Dit soort informatie mag niet verschaft worden hier op het forum. Explosieven zijn levensgevaarlijk als je niet weet waar je het over hebt. En zeker met iets als waterstof (ze brengen lui naar de maan met dat spul!!!) moet je niet rotzooien. Zoals ik zei, probeer het eens met een plastic fles, fietspomp en een beetje water.

Rocket scientist...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 36

Re: amateur raket

het is een experiment man en ten tweede je zal mijn verdienste over enkele maanden wel op deze site zien ik ga verder maar wou aleen weten of het echt zo gevaarlijk is dan moet ik mijn plan maar aanpassen. maar kan iemand mij nu eens een concreet voorbeeld geven van het gevaarte ervan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: amateur raket

Met de nodige voorzorgen en veiligheidsmaatregelen is niets gevaarlijk. NASA heeft honderden mensen rondlopen die zich met niets dan veiligheid bezig houden, toch hebben ze regelmatig serieuze ongelukken.

Zoals Murphy al zei:

"Anything that can go wrong, will eventually go wrong"

Waterstofgas kun je eigenlijk als amateur niet veilig opslaan. Het is niet voor niks dat waterstof als autobrandstof nog niet echt van de grond komt. Waterstofgas zonder voldoende zuurstofgas geeft niet voldoende resultaat. Waterstofgas met juist voldoende zuurstof (knalgas) en vermengd met voldoende lucht geeft een overzichtelijke klap. Iets te weinig verdunning en ook een beetje knalgas wordt echt levensgevaarlijk.

Het gevaar zit hem niet in het waterstofgas, het gevaar zit hem in de mens.

Je raket moet lekker hoog. Dus ga je experimenteren. En je jeugdig enthousiasme en optimisme zijn niet de ideale ingrediënten voor een veilig experimenteren met waterstofgas. Echt niet.
Het is een experiment man, en ten tweede je zal mijn verdienste over enkele maanden wel op deze site zien. Ik ga verder
Als je wil gaat je dit toch wel lukken op een of andere manier. Maar als er iets (goed) mis gaat, zeg niet dat niemand je gewaarschuwd heeft....

En als het wel lukt hoef ik het niet te weten, en al helemaal niet in geuren en kleuren op dit forum. Als je met je "succes" een of andere malloot aanmoedigt krijgt die geheid wél een ongeluk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: amateur raket

ok bedankt voor de uitleg ken je dan een ander middel dat mij door middel van een explosie de lucht in kan brengen. het kan dus zomaar spontaan ontploffen .zou je me dan nog als laatste kunne vertelle in welke proporties het veilig blijft bv de gas vrijko,end van 1 ml kan deze knal teweegbrengen.

Berichten: 582

Re: amateur raket

Waterstofgas is niet veilig. En heeft ook niet veel stuwkracht.

Er zijn mengsels om kleine raketten voort te stuwen, maar daar moet je voor googlen. Op dit forum zal dat niet openbaar gemaakt worden.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: amateur raket

Ok, bedankt voor de uitleg. Ken je dan een ander middel dat mij door middel van een explosie de lucht in kan brengen? Het kan dus zomaar spontaan ontploffen. Zou je me dan nog als laatste kunnen vertellen in welke proporties het veilig blijft? Bv het gas vrijkomend van 1 ml kan deze knal teweegbrengen?
Met veilige proporties komt je raket niet omhoog. En explosies betekenen altijd dat er in heel korte tijd veel energie vrijkomt. 100 gram buskruit op een tafel geeft alleen maar een flinke steekvlam, de energie komt nog redelijk gespreid vrij. Diezelfde 100 gram in een stalen kokertje en er vliegen scherven staal met enorme snelheden in het rond. Zoiets noemen ze dan een handgranaat, en daarbij vallen doden en gewonden.

Het gaat dus niet alleen om hoeveelheden en proporties, het gaat ook om omstandigheden. 1 mL knalgas is op zich niet zó gevaarlijk. Dan is een mens al gauw geneigd om er een beetje laconiek mee om te gaan. Maar zit het in een reageerbuisje dan is een vonkje statische elektriciteit genoeg om glasscherfjes onherstelbare schade aan ogen te laten veroorzaken. Een paar honderd mL in een petfles en dan een onverwacht vonkje terwijl de fles per ongeluk niet wegkan, en dan mag je hopen dat je er een paar meter vandaan staat met bovendien goede persoonlijke bescherming.

Daarom vind ik dit soort discussies op internet ook een beetje link. Vraag niet hoe gevaarlijk het is, daar is geen antwoord op te geven. Maar ALS je ermee aan de gang gaat, zorg dan dat je altijd probeert te bedenken WAT er mis zou kunnen gaan (volgens Murphy is dat ALLES) en zorg dat je daar ALTIJD op voorbereid bent.

En als je dan denkt dat alles goed gaat, zul je zien dat je iets over het hoofd gezien hebt. (derde wet van Murphy)

PS @Yannick: wat puntjes, kommaatjes en hoofdletters, en wat minder sms-afkortingen als "vertelle " (zonder n) in wat je schrijft en het leest veel prettiger. Bij voorbaat dank.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: amateur raket

Er is voldoende gewaarschuwd en aan het bouwen met explosieve stoffen willen wij onze handen verder niet branden. Zoek goede begeleiding, als je het per sé wilt doen.. bijvoorbeeld contacten leggen via fora voor modelbouw en modelbouwwinkels.

-slotje-
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gesloten