[natuurkunde] begrippen energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 1

[natuurkunde] begrippen energie

Ben op zoek naar een begrip in de energie:Wat is de energiemaat voor de grootte van de snelheid en de eenheid daarvan

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] begrippen energie

Watt.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] begrippen energie

Ben op zoek naar een begrip in de energie:Wat is de energiemaat voor de grootte van de snelheid en de eenheid daarvan
Ik snap je vraag niet goed, omdat die wat vreemd geformuleerd is , maar ik denk dat je de bewegingsenergie bedoelt..

De afgesproken eenheid voor energie is de joule (J)

Snelheid heeft van zichzelf geen energie.

Van een bewegend voorwerp kun je wel de bewegingsenergie (kinetische energie) uitrekenen.

EKIN = ½mv²

m= massa in kg

v= snelheid in m/s

voorbeeld: een auto met een massa van 800 kg rijdt met een snelheid van 30 m/s.

de kinetische energie van de auto= ??

m= 800 kg

v= 30 m/s

EKIN = ½mv² = 0,5 x 800 x 30² = 0,5 x 800 x 900 = 360000 J (joule)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] begrippen energie

wat is nu het juiste antwoord ?

en voor dit : " Energiemaat voor de grootte van de snelheid "

kent iemand hiervoor het begrip en de eenheid ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] begrippen energie

Ik denk dat Jan je al geholpen heeft: kinetische energie, eenheid is ook gegeven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] begrippen energie

fl0p schreef:wat is nu het juiste antwoord ?

en voor dit : " Energiemaat voor de grootte van de snelheid "

kent iemand hiervoor het begrip en de eenheid ?
Als die aanhalingstekens bedoeld zijn als een letterlijke quote uit een tekstboek, dan rammelt het tekstboek aan alle kanten. Snelheid heeft géén energie, dus daar is ook geen maat voor. Een voorwerp dat een massa heeft én een snelheid, heeft wel energie. Zie eerder bericht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] begrippen energie

misschien moeten we de vraag eerst een situeren, de opdracht luidt

"Vul de tabel aan. Vul ofwel de begrippen in die worden omschreven ofwel geef een korte omschrijving van het gegeven begrip. Welke eenheid wordt typisch gebruikt voor deze begrippen?"

in dit geval is de omschrijving gegeven: "energiemaat voor de grootte van snelheid" en is het begrip en de eenheid gevraagd.

kinetische energie klinkt vrij logisch, hoewel ik het niet werkelijk als een begrip zie.

:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] begrippen energie

@Sigi, flOp en Tekenzoeker

Waarom zou kinetische energie geen begrip zijn? Ik zie het juist als een in de dynamica uitermate belangrijk begrip. Anders moet ik misschien mijn definitie van het woord begrip gaan aanpassen aan jullie cursus.

wat ik prima kan is het begrip energie koppelen aan het begrip snelheid, door te stellen dat de kinetische energie van een massa een relatie heeft met de snelheid van die massa.

maar dan praat ik nog steeds over de energie van een massa, en niet over de energie van een snelheid.

Ik begrijp inmiddels uit drie vrijwel letterlijke quotes dat de uitspraak: "energiemaat voor de grootte van snelheid" afkomstig is uit een cursus. En ik (en zo te zien aan het minieme aantal andere reakties geldt dat ook voor anderen hier) kunnen daar niks mee. Volgens mij kan heel de natuurkunde daar niks mee, want uit de constatering dat een foton energie heeft wordt er aan dat foton daarom maar een massa vastgehangen. Zelfs de beroemdste formule ter wereld, E=mc² kan niet zonder.

of de cursus rammelt, of mijn begrip van het woord "begrip" rammelt. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde] begrippen energie

of de cursus rammelt, of mijn begrip van het woord "begrip" rammelt. :)


Ik ben het hier (zoals eigenlijk altijd) met je eens.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] begrippen energie

kinetische energie klinkt vrij logisch, hoewel ik het niet werkelijk als een begrip zie
Aanvullend op de reacties hierboven: kinetische energie is zeker een "begrip", maar misschien kan je uitleggen waarom jij het niet zo ziet?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] begrippen energie

En aanvullend weer daarop:
"Vul de tabel aan. Vul ofwel de begrippen in die worden omschreven ofwel geef een korte omschrijving van het gegeven begrip. Welke eenheid wordt typisch gebruikt voor deze begrippen?"
Dat woordje tabel doet mij vermoeden dat er meer dingen op een rijtje gezet moesten worden. Welke zijn dat dan? Misschien dat we uit de gelijksoortigheid kunnen afleiden wat bedoeld zou kunnen worden met:
"energiemaat voor de grootte van snelheid"
.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] begrippen energie

als begrippen die we moesten omschrijven waren al gegeven: arbeid, energetische waarde (van een brandstof), exergie, rendement en specifieke warmtecapaciteit.

als omschrijvingen was naast de al fel becommentarieerde omschrijving hierboven nog de beschrijving: de maximale hoeveelheid energie die per tijdseenheid kan worden geleverd of gebruikt.

verder hoe ik een begrip zie? ik vind kinetische energie een vrij ruime term, hoewel dit waarschijnlijk eerder een subjectief gevoel is en niet zozeer een goed argument. In elk geval bedankt voor de hulp het antwoord is waarschijnlijk idd kinetische energie

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] begrippen energie

Zelf al is 'ruim' subjectief, een begrip kan gerust erg ruim zijn hoor :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] begrippen energie

laatste vraagje; wat is de eenheid van exergie ? ('k vind die nergens op internet)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] begrippen energie

WIKI
Exergie

Het deel van de energie dat kan worden omgezet in technische arbeid door een hoeveelheid stof naar omgevingscondities (omgevingsdruk en -temperatuur) te brengen, heet exergie.
(vet is van mij)

dat is dus het aantal joules energie van het aantal aangevoerde joules energie dat kan worden worden omgezet in technische arbeid (waarvan de eenheid overigens óók joule is)

joule als deel van joule, joule per joule, J/J ==> dimensieloos. Het is een percentage. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer