verkeersboetes

Moderator: Rhiannon

Berichten: 36

verkeersboetes

als ik met mijn fiets ana het rood licht sta , naar rechts moet en ik geen zin heb om te wachten, dan rij ik op het voetpad, rechts van de paal waar het licht op staat.

waar kan ik dan een boete voor krijgen?

voor door het roce licht rijden of op het voetpad fietsen? (belgië)

Berichten: 4.546

Re: verkeersboetes

beide
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 36

Re: verkeersboetes

ik weet niet waar je woont, maar in belgië telt een regel dat verkeersborden enkel tellen als je ze links paseert, dus zal dat ook wel zo zijn voor verkeerslichten.

toch?

Berichten: 4.546

Re: verkeersboetes

die vallen niet onder het mom verkeersborden.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 3.165

Re: verkeersboetes

Sirc heeft gelijk dat een verkeerslicht in België niet geldt als het aan de linkerkant van het fietspad staat.

In België zou je dus een kleine boete kunnen krijgen voor het fietsen op de stoep.

Als je het technisch correct wilt doen (je staat dan wel voor joker :) ), dan moet je afstappen van jouw fiets, wandelen over het trotoir en op de rijbaan of het fietspad weer terug opstappen op jouw fiets.

Je kan ook gewoon door rood fietsen, let op, een vriendin van mij heeft daar 2 weken geleden nog een boete van €150 voor gekregen. :)

Ik vind zo'n flik maar een azijnpisser, hij geeft dezelfde boete als wanneer ze rechtdoor zou rijden door rood terwijl de overtreding veel minder ernstig is.

Het is dus practischer en veiliger om door rood licht te fietsen maar economischer om over de stoep te fietsen.

Hoe dan ook, als je rechtsaf door rood gaat, kijk dan niet alleen ofdat het veilig kan maar ook ofdat er geen flik in de buurt is.

Voor de Nederlanders eventjes toevoegen dat ze in België nog bijna nergens aparte lichten gebruiken voor fietsers waarmee ze reglementair naar rechts kunnen afslaan, daarnaast heb je vaak geen fietspaden en zijn de meeste fietspaden niet fysiek afgeschermd van de weg met een drempel. De fietsers moeten daardoor vaak nodeloos lang wachten bij rood licht wat als logisch gevolg heeft dat ze rechts afslaan door rood licht wanneer ze zien dat ze geen auto's hinderen.

@Assassinator

Houdt er rekening mee dat de wetten in elk land anders zijn, ook binnen Europa.

2 voorbeelden;

- In België raak je jouw voorrang van rechts kwijt als jij gestopt bent omdat je dan door het opnieuw in gang komen een maneuvre zou uitvoeren.

In Nederland blijf je gewoon jouw voorrang van rechts behouden.

- In België kruis je elkaar langs de binnenkant als je allebei afslaat, in Nederland kruis je elkaar langs de buitenkant (vanuit het perspectief van de bestuurder uiteraard).

Verder zijn er nog allerlei verschillen met de regels over kleinere zaken (in België moet je bij hevige regen de achtermistlicht aanzetten, in Nederland is het verboden omdat het verblindt).

Berichten: 597

Re: verkeersboetes

- In België raak je jouw voorrang van rechts kwijt als jij gestopt bent omdat je dan door het opnieuw in gang komen een maneuvre zou uitvoeren.
was vroeger zo

nu behoud je in België ook je voorrang als je stilstaat

(verkeersregel werd aangepast)

Berichten: 36

Re: verkeersboetes

sinds waneer dan?

Berichten: 597

Re: verkeersboetes

sinds waneer dan?
mijn excuses, deze wijziging werd nog niet doorgevoerd

maar staat wel ter discussie en het zal volgens mij niet lang meer duren dat die regel wordt aangepast

bron: http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=151

hier het wesvoorstel: http://www.wegcode.be/wetsvoorstellen/50333606.pdf

tenslotte om een beetje on topic te blijven: http://www.wegcode.be/wetsvoorstellen/51K1981001.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: verkeersboetes

albert davinci schreef:Je kan ook gewoon door rood fietsen, let op, een vriendin van mij heeft daar 2 weken geleden nog een boete van €150 voor gekregen. ;)

Ik vind zo'n flik maar een azijnpisser, hij geeft dezelfde boete als wanneer ze rechtdoor zou rijden door rood terwijl de overtreding veel minder ernstig is.

Het is dus practischer en veiliger om door rood licht te fietsen maar economischer om over de stoep te fietsen.

Hoe dan ook, als je rechtsaf door rood gaat, kijk dan niet alleen ofdat het veilig kan maar ook ofdat er geen flik in de buurt is.
Een aantal maanden geleden maakte ik een grote rit (ruim 150 kilometer) met mijn brommer. Helemaal op het einde kwam ik bij een kruispunt met lichten. Er waren 3 voorsorteerstroken: 1 om linksaf te slaan, 1 om rechtdoor te rijden en 1 om rechtsaf te slaan. Reed op de middelste, om rechtdoor te rijden. Het licht stond op rood. Rechts van mij, op het fietspad (dat alleen door een streep gescheiden was van de rijbaan), reed een fietser. Hij negeerde het rood licht, dat zich rechts van hem bevond, en sloeg rechtsaf. Ik hoorde geclaxonneer. Keek even naast en achter mij, en weet je wat achter deze fietser, op dezelfde strook, reed?

Een witte wagen met een blauwe streep...

Enkele seconden later werd het groen en sloeg die auto ook rechtsaf... :) :)

Het vervolg heb ik niet gezien want ik reed rechtdoor. Maar ik neem aan dat ze hem wel zullen hebben doen stoppen, een boekje bovengehaald hebben en beginnen te schrijven...

Een rood licht negeren is een rood licht negeren, wat de omstandigheden ook zijn, je krijgt daar dezelfde boete voor. Het is dan misschien wel een stuk minder gevaarlijk om als fietser rechtsaf door het rood te gaan dan rechtdoor, maar helemaal veilig is het nooit. Er schuilt bovendien een ander gevaar in. Wanneer ja als fietser systematisch het rood licht gaan negeren als je rechtsaf wil slaan, kun je het automatisme om te stoppen bij een rood licht kwijtraken. En dus ook eens (uit verstrooidheid bijvoorbeeld) door het rood rijden om rechtdoor of linksaf te gaan. En dan... iiiiiiaaaaaaaa, boem, pats, afgelopen!
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Berichten: 36

Re: verkeersboetes

die fietser was dan ook niet slim he, zoals 'albert davinci' al zij, moet je, als je door het rood zou rijden, moet je altijd eerts kijken of er smurfen in de buurt zijn. en ik heb soms het probleem dat ik blijf staar als het groen is en doorrij als het rood is(meestal gebeurt dat als ik net uit bed kom...).

smurfen spreken mij alleen aan op het rijden zonder handen...
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you

Berichten: 597

Re: verkeersboetes

en ik heb soms het probleem dat ik blijf staar als het groen is en doorrij als het rood is(meestal gebeurt dat als ik net uit bed kom...).


:) :) ;)

Berichten: 36

Re: verkeersboetes

da is grappig é

Berichten: 3.165

Re: verkeersboetes

albert davinci schreef:- In België raak je jouw voorrang van rechts kwijt als jij gestopt bent omdat je dan door het opnieuw in gang komen een maneuvre zou uitvoeren.
was vroeger zo

nu behoud je in België ook je voorrang als je stilstaat

(verkeersregel werd aangepast)
Ik zie dat je jezelf al hebt gecorrigeerd :) (zag ik pas na het schrijven van de rest aangezien ik dit meteen wilde rechtzetten om misverstanden te voorkomen)

De minister (Landuyt, wordt omdat hij volgens de publieke opinie incapabel is vaak Landuit genoemd) wilt dat gaan afschaffen.

Het lijkt er inderdaad op dat binnekort (ws. aan het begin van het nieuwe jaar) inderdaad officieel gaat gebeuren wat ook hoog tijd wordt omdat België op dit punt nog sterk afwijkt van de andere Europese landen wat in deze geglobaliseerde wereld erg gevaarlijk is.

Op dit moment geldt nog de regel dat als je stopt (en daarna terug op gang komt wat per definitie het geval is) dat je dan jouw voorrang van rechts kwijt bent

Houdt dit dus in jouw achterhoofd als je als Nederlander in België gaat rijden.

Zelfs als die wet erdoor is dan nog zullen veel Belgen niet op de hoogte zijn van deze wetsverandering :!:

Houdt hier dus rekening mee als je in België rijdt.

Onthoud ook dat je altijd langs de binnenkant moet kruisen als je beiden een bocht neemt en hierbij elkaar kruist :!:

Ze zijn hier slecht in publieke voorlichtingscampagnes, bovendien zijn de verkeerswetten in België dermate inconsequent, onlogisch en elkaar tegensprekend dat de mensen die een normale intelligentie hebben er erg veel moeite mee hebben ze te begrijpen en te volgen waardoor ze meer moeite hebben met veranderende wetten.

Soms kom je er zelfs met de wetten nog niet uit omdat er geen wettelijke oplossing is.

Aangezien dit een wetenschapsforum is zal ik dit staven met een voorbeeld.

Stel, je hebt pecht op de snelweg en je kan niet meer verder rijden maar wel nog gesleept worden.

Één wet zegt dat je niet harder dan 25 km/uur kan slepen (ondanks het feit dat je met een solide koppeling makkelijk veilig kan slepen t/m zo'n 45 km/uur maar daar gaat het nu niet om).

Een andere wet zegt dat je niet mag slepen op de pechstrook en dus moet slepen op de rijbaan.

Weer een andere wet zegt dat de minimumsnelheid op de snelweg 70 km/uur is.

Je zou dus moeten slepen op de snelweg maar je bent dan per definitie in overtreding. Of je sleept met 25 km/uur op de snelweg en je kan een boete krijgen wegens te traag rijden en gevaar veroorzaken of je sleept op de snelweg met 70 km/uur en je kan een boete krijgen omdat je met een grotere snelheid sleept die hoger is dan toegestaan of je sleept over de pechstrook (het veiliste en verstandigste, godzijdank zijn ze in Nederland zo verstandig geweest om dat verplicht te stellen) en je kan een boete krijgen omdat je niet over de pechstrook mag slepen.

Jullie begrijpen dat zelfs de politieagenten hier geen wijs uit komen, je moet maar geluk hebben met de agenten die je tegenkomt.

Dit soort broddelwerk komt in de Belgische verkeerswetgeving (noemen ze wegcode) helaas erg veel voor.

Berichten: 3.165

Re: verkeersboetes

da is grappig é
Maar toch niet veilig.
Hij negeerde het rood licht, dat zich rechts van hem bevond, en sloeg rechtsaf. Ik hoorde geclaxonneer. Keek even naast en achter mij, en weet je wat achter deze fietser, op dezelfde strook, reed?  
Balen ;) :) :)

Is mij 2 keer overkomen. Gek genoeg kreeg ik geen boete. Één keer vroeg de agent wat de kleur is van mijn shirt (jawel, ik had een rood shirt aan), misschien ben ik daardoor wel ontsnapt aan een boete :) :)

Dus wie weet had deze fietser geluk en is hij ontsnapt aan een boete van €150.

Mijn vriendin had helaas wat minder geluk.

Ik heb hiervan wel geleerd om ook goed op de flikken te letten, helaas zijn de auto's niet zo herkenbaar als in Nederland, ze vallen wat minder op.
Een rood licht negeren is een rood licht negeren, wat de omstandigheden ook zijn, je krijgt daar dezelfde boete voor.
Als je een boete krijgt is die even hoog, sommige flikken geven wel minder snel een boete voor rood door rechtsaf, staat enigzins ter discusse, ook omdat de wegeheerder het nalaat om goede verkeerslichten voor fietsers te plaatsen.
Het is dan misschien wel een stuk minder gevaarlijk om als fietser rechtsaf door het rood te gaan dan rechtdoor, maar helemaal veilig is het nooit.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens :)

Als er geen kruisend verkeer is dan is het attributief risico 0,0.

Als er geen kruisend verkeer is dan kunnen er onmoglijk ongelukken gebeuren.

Bedenk hierbij dat de lichten vaak niet goed staan afgesteld met als gevolg dat het op veel kruispunten voorkomt dat je tijdens meer dan de helft van de roodfase geen kruisend verkeer hebt.

Zo is er bij mij in de buurt een kruispunt waarbij het licht voor fietsers en voetgangers (om rechtdoor over te steken) enkel op rood gaat omwille van de auto's die van de parallelrijbaan komen en naar links afslaan waar jij als voetganger of fietser dus rechtdoor wilt oversteken.

Meestal is het na 1/3de-1/2de deel van de roodfase al dat er geen auto's meer afslaan (van de ring naar het centrum van de stad) aangezien er gebruikelijk maar een paar auto's afslaan en er dan een hele tijd geen auto's meer komen omdat die een stuk terug voor rood licht moeten wachten.

Als je daarbij nog bedenkt dat je tijdens de volledige groenfase wel kruisende auto's hebt (ja echt waar, vraag mij niet waarom) dan is wat ik doe op dat kruispunt gewoon veiliger. Het mag niet, so what? Als het veiliger is dan doe ik dat zo lang ik geen flik zie.
Er schuilt bovendien een ander gevaar in. Wanneer ja als fietser systematisch het rood licht gaan negeren als je rechtsaf wil slaan, kun je het automatisme om te stoppen bij een rood licht kwijtraken. En dus ook eens (uit verstrooidheid bijvoorbeeld) door het rood rijden om rechtdoor of linksaf te gaan. En dan... iiiiiiaaaaaaaa, boem, pats, afgelopen!
Akkoord dat dit bij sommigen van ons een gevaar is maar dat mag geen argument voor wetgeving zijn aangezien elk mens dat helemaal zelf in de hand heeft.

Ik negeer overigens heel vaak rood licht (niet met de auto). Daar staat tegenover dat ik bij groen licht ook altijd heel goed oplet bij het oversteken.

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: verkeersboetes

Ik negeer overigens heel vaak rood licht (niet met de auto). Daar staat tegenover dat ik bij groen licht ook altijd heel goed oplet bij het oversteken.


Jij doet me denken aan die mop van die man die altijd door het rood rijdt omdat zijn broer het doet. Ken je die?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Reageer