Springen naar inhoud

[Thermodyn.] Intensieve versus extensieve staat van systeem?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2006 - 19:43

Waarom geld volgende?
Men zegt mij voor het beschrijven van de intesieve staat van een systeem men intesieve variablen nodig heeft. Maw woorden variablen onafhankelijk van de groote van een systeem.
Nadien verteld men mij dat indien men de extensive staat van een systeem wilt beschrijven dat men dan extensieve variablen nodig heeft met daarbij zeker één intensieve Waarom eigenlijk?

Wie kan mij hierbij helpen? Groeten Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 09:58

hier is het stukje dat, dat zegt:
Geplaatste afbeelding

Wat zie ik mis waarom heeft men bij de beschrijving van de extensieve staat men zeker een extensieve variablen nodig heeft?

Groeten.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 12:08

BertF, als veteraan gebruiker, moet je toch wel weten dat er een vaknaam tussen blokhaken voor de vragen horen.

Ik heb het mij nooit zo afgevraagd bij Thermo, maar wat er staat is dat de verhouding tussen twee extensieve variabelen een intensieve variabele is. Dichtheid is het verhoudingsgetal tussen massa en volume. Dus om de afhankelijkheid en de verhouding tussen die twee aan te geven, heb je een verhoudingsgetal nodig, anders zouden ze in een systeem van elkaar kunnen varieren, en dat kan natuurlijk niet. Als je in het zelfde volume de massa verandert, dan verandert de dichtheid, dus je hebt automatisch zo'n intensieve variabele nodig. Zou dat niet een verklaring kunnen zijn?

Waarom je met een extensief systeem een extensieve variabele nodig hebt is omdat je het systeem wil beschrijven binnen de thermo met een paar variabelen. Het gaat bij de thermo alleen om wat een systeem doet, als je iets verandert aan het systeem. Dus als je iets groter maakt wil je weten wat er verandert. Ik heb met thermo bijna niets praktisch uitgerekent, je bent alleen maar met verhoudingen bezig.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 12:21

BertF, als veteraan gebruiker, moet je toch wel weten dat er een vaknaam tussen blokhaken voor de vragen horen.

Maar ja ik kan het ook als eens vergeten hé sorry.
Ga je uitleg bestuderen. Bedankt.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 12:25

Maar ja ik kan het ook als eens vergeten hé sorry.
Ga je uitleg bestuderen. Bedankt.

Geen probleem, maar ik wist niet of het vergeten was of ontwetend was.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures