laser met gelatine en tonic

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

laser met gelatine en tonic

Ellow,

Eerst en vooral, ik heb (nog :shock: ) geen universitaire studies gedaan ivm fysica. Gewoon uit voorzorg en om geen gek figuur te slaan :?: .

Ik heb gelezen (Scientific American) dat het zelfs mogelijk is om een laser(pen) te maken met gelatine en tonic. Ik ben zodanig nieuwsgierig geworden dat ik dit zelf wel een wil uittesten. Alleen vindt ik geen informatie omtrend lasers met gelatine en tonic ;) . Mijn vraag is dus, zou ik dit zelf kunnen maken. (Al weet ik ook niet hoe ik een semi-transparate spiegel kan vinden)

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: laser met gelatine en tonic

Ik heb nog nooit gehoord dat dit kan. Lijkt mij ook niet mogelijk als ik naar de werking van een laser / LED kijk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: laser met gelatine en tonic

Ik denk toch dat Scientific American toch een betrouwbare bron is. Kan het niet zijn dat een mengsel hiervan tot een stof kan leiden die zijn atomen gemakkelijk laat exicteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: laser met gelatine en tonic

Volgens mij kun je bijna alles laten laseren, en zo niet, dan toch wel heel veel. Niet dat ik ooit van die gelatine laser gehoord heb, maar een organische kleurstofoplossing in een glazen buis met aan twee kanten een spiegel en een flitslamp erboven leidt m.i. al tot een laser (wellicht is het in de praktijk ietsjepietsje minder simpel dan ik hier doe voorkomen, maar dat is de strekking).

Berichten: 52

Re: laser met gelatine en tonic

Ik zou dat artikel in Scientific American er nog maar eens op naslaan dan. Daar staat vast meer in dan wat wij hier weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: laser met gelatine en tonic

Volgens mij kun je bijna alles laten laseren, en zo niet, dan toch wel heel veel. Niet dat ik ooit van die gelatine laser gehoord heb, maar een organische kleurstofoplossing in een glazen buis met aan twee kanten een spiegel en een flitslamp erboven leidt m.i. al tot een laser (wellicht is het in de praktijk ietsjepietsje minder simpel dan ik hier doe voorkomen, maar dat is de strekking).
Het is in de praktijk inderdaad "ietsjepietsje minder simpel" dan hierboven staat. Om lasing te krijgen in een organische kleurstof (bijvoorbeeld Rodamine-6G), moet de afstand tussen de twee (perfect parallel geplaatste) spiegels precies een geheel aantal maal de golflengte van de laser zijn. En aangezien kleurstoffen altijd maar een zeer beperkt golflengtegebied hebben waarin zij lasen (bijvoorbeeld 610-630 nm), is dat een vrij precies werkje. Ook moet je voor goede lasing ervoor zorgen dat er van die ene flits van de lamp twee pulsen gemaakt worden welke een klein tijdsverschil hebben. Je gebruikt dan de eerste om een 'voorkeurs' richting in de laser te maken, waarna de tweede de echte laserbundel opwekt.

Aanrader: Siegman - Lasers.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 1

Re: laser met gelatine en tonic

Weet iemand toevallig in welk nummer van Scientific American dit artikel gestaan heeft? Wij zijn namelijk bezig met een profielwerkstuk over lasers en het zou misschien wel leuk zijn als we dit experiment zouden kunnen uitvoeren.

Re: laser met gelatine en tonic

bijlage bij EOS nummer 10

Maar echt veel info over deze "tehniek" is er niet te vinden. Er wordt gewoon gezegd dat dit mogelijk is. Wel wordt de werking van een laser uitgeld als je dit nog niet wist. Alleen is het vrij eenvoudig voorgesteld. (geen info zoals die onderlinge afstand tss de spiegels e.d.)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: laser met gelatine en tonic

bijlage bij EOS nummer 10
EOS ?
Maar echt veel info over deze "tehniek" is er niet te vinden. Er wordt gewoon gezegd dat dit mogelijk is.
En ook geen referenties? Maakt het erg ongeloofwaardig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: laser met gelatine en tonic

Anonymous schreef:bijlage bij EOS nummer 10
EOS ?
Ja, bijlage bij EOS nr 10 :wink: (wel de nederlandstalige) Is natuurlijk ook apart te verkrijgen.
Maar echt veel info over deze "tehniek" is er niet te vinden. Er wordt gewoon gezegd dat dit mogelijk is.
En ook geen referenties? Maakt het erg ongeloofwaardig.
Ik zal even citeren: 'Gewapend met de grondbeginselen ontdenkten ingenieurs dat ze lasers konden maken uit veel soorten van substanties, onder andere gelatine waar fluoriscerende verf of gewoon tonic in zat."

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: laser met gelatine en tonic

Het is in de praktijk inderdaad "ietsjepietsje minder simpel" dan hierboven staat. Om lasing te krijgen in een organische kleurstof (bijvoorbeeld Rodamine-6G), moet de afstand tussen de twee (perfect parallel geplaatste) spiegels precies een geheel aantal maal de golflengte van de laser zijn. En aangezien kleurstoffen altijd maar een zeer beperkt golflengtegebied hebben waarin zij lasen (bijvoorbeeld 610-630 nm), is dat een vrij precies werkje.
Vraag me af hoe ze zo'n spiegel dan in de praktijk positioneren, zal niet met stelschroeven zijn dan...?
Ook moet je voor goede lasing ervoor zorgen dat er van die ene flits van de lamp twee pulsen gemaakt worden welke een klein tijdsverschil hebben. Je gebruikt dan de eerste om een 'voorkeurs' richting in de laser te maken, waarna de tweede de echte laserbundel opwekt.
Wist ik niet, maar dat moet goed te doen zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: laser met gelatine en tonic

Voorbeeld van een standaard dye-laser (je koopt de hele doos en de optica is al voor je geoptimaliseerd):

Afbeelding

De laser op de achtergrond ("2017") pompt de dye laser (de open doos aan de linker kant van de foto). De rode laserbundel die uit de dye laser komt, is je lasing.

Voorbeeld van een home-made dye-laser (hier kan je de pomp-laser niet zien):

Afbeelding

Zo heb je vrij veel instelparameters...... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: laser met gelatine en tonic

home-made dye-laser
Hmm... moeilijk

Die schaar heb ik in ieder geval al

Re: laser met gelatine en tonic

Ok, zoveel kennis op dit vlak heb ik niet, laat staan op elektronisch vlak. Toch zijn die pointers toch niet onmenselijk duur. Het werk dat daar inkruipt zal dan ook geen dagen duren (al is dit dan industrieel vervaardigd). Zulk een laser, is dat dan moeilijk zelf te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: laser met gelatine en tonic

Maar laserpointers zijn helemaal geen dye lasers hoor! En die dingen kan je zeker niet zelf maken, daar heb je veel electronica voor nodig om de diode te groeien.

Als je zelf een laser wil bouwen, dan kan je het beste hier eens een kijkje nemen...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer