Op je dertiende naar de universiteit

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Op je dertiende naar de universiteit

Ik herinnerde me laatst een krantenartikel van een paar jaar geleden, waarin stond dat een 13-jarig hoogbegaafd meisje naar de universiteit ging. Zij ging daar twee studies volgen.

Mijn vraag is: Hoe is dat mogelijk? Heeft zij alle lesstof van het vwo al afgerond? Of heeft zij een bepaalde vrijstelling van het voortgezet onderwijs gekregen? Zo ja, hoe dan?

De vragen stel ik niet m.b.t. dat meisje, maar in het algemeen: hoe is het mogelijk dat je op je 13e al naar de universiteit kan?
I know that many will call this useless work.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Je hoeft je secundaire opleiding niet per se via de reguliere scholen te volgen, er geldt leerplicht en niet schoolplicht.

Als jij een secundair programma af kunt ronden tegen je 13e, dat door de overheid goedgekeurd is, dan heb je je diploma.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Dat zijn mensen die thuis opgeleid worden door moederen of vader. Of gewoon 100% aan zelfstudie doen. Dat kan zal ook wel niks gehad hebben aan z'n jeugd mja bon. Als die daar blij met is waarom niet? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Je krijgt inderdaad op de universiteit zelf weinig van die mensen mee. In mijn 3e jaar wiskunde begon er ook een 'wonderkind' (15 jaar) in het eerste jaar wiskunde. Ik heb die jongen nooit gezien. Aan het eind van het vierde jaar hoorde ik via via dat hij klaar was met wiskunde en inmiddels aan zijn natuurkunde scriptie werkte. Hij had dus beide studies gedaan binnen de tijd dat ik er 1 deed. Maar hij heeft geen college gevolgd. Dat zal te traag gaan voor hem waarschijnlijk.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Op je dertiende naar de universiteit

@ Cycloon... Niks gehad aan z'n jeugd? Hoezo?

Zou zelfstandig leren op je eigen tempo in een intellectueel stimulerende omgeving met originele en intelligente mensen niet veel leuker zijn dan je vervelen in school, je ergeren aan het stroperige tempo van de massa en je vrije tijd verknoeien met wat stom rondhangen met idioten die je nooit zullen weten te waarderen terwijl de wereld aan je voorbij gaat?

Het is maar wat je leuk vind :wink:
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Nee gmlk, als je alle leerstof moet verwerken die een normaal persoon op 12 jaar krijgt, en hij doet dat op 6-7 jaar dan denk ik dat je niet veel tijd meer hebt om nog met andere kinderen te spelen, om te gaan met andere mensen, op later leeftijd uitgaan, hobbies beoefenen en ga zo maar door...
Zou zelfstandig leren op je eigen tempo in een intellectueel stimulerende omgeving met originele en intelligente mensen
Iemand die aan zelfstudie doet heeft meestal niet zo'n grote omgeving... Laat staan dat die vrienden heeft of i.d.

Berichten: 201

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Ik ben het eens maar ook oneens met jullie allebei.

Ik heb er persoonlijk helemaal niks tegen aan mensen die zich de kantjes eraf leren. Maar dit is wel stom en misschien ook wel gevaarlijk. Omgang met leeftijdsgenoten (hoe stom de meeste ook zijn) is van levensbelang. Je creëert een hele grote sociale ontwikkelings achterstand als je dit niet doet. Ik prefereer ook zelfstandig werken en leren. Groepsopdrachten vind ik niks. Maar later heb je toch de kennis en vaardigheid nodig om te kunnen samenwerken met slimmere en dommere mensen. Ook wil ik er op wijzen dat deze lessen niet alleen met samenwerken nodig zijn. Mensen die zich hun hele schooltijd in een beschermde geïsoleerde omgeving bevinden vormen zich ook een (te)grote achterstand in het dagelijkse leven (denk maar aan meningsverschillen bij de bushalte of weet ik veel waar).
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Berichten: 2.504

Re: Op je dertiende naar de universiteit

'k heb al eens gelezen van een 6-jarige jongen die les gaf aan MIT als bezigheidstherapie... of het waar is...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 201

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Wie neemt er dan ook bezigheidstherapie bij een 6 jarige :)
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Op je dertiende naar de universiteit

@Cycloon
Nee gmlk, als je alle leerstof moet verwerken die een normaal persoon op 12 jaar krijgt, en hij doet dat op 6-7 jaar dan denk ik dat je niet veel tijd meer hebt om nog met andere kinderen te spelen, om te gaan met andere mensen, op later leeftijd uitgaan, hobbies beoefenen en ga zo maar door...
Het klopt niet wat je hier stelt.

Het feit dat hoogbegaafden zo snel gaan komt niet in eerste instantie door de hoeveelheid tijd die ze erin steken maar dat ze met dezelfde hoeveelheid tijd ontzettend veel verder de stof doorkomen dan een ander.

@Vitruvius

Ze heeft van pure ellende en genoeg van school staatsexamens gedaan. Ik geloof vanaf de tweede van regulier onderwijs gegaan en daarna nog een jaartje zelfstudie nodig gehad voor de resterende jaren... gewoon middelbare school afgerond dus. Alleen in haar eigen tempo.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 4.546

Re: Op je dertiende naar de universiteit

ik krijg het idee dat als je zo jong naar de universiteit gaat dat dan je sociale ontwikkeling ver achter blijft.

voor mij betekent écht hoogbegaaft zijn dat je bij beide geniaal bent :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 42

Re: Op je dertiende naar de universiteit

TD! schreef:Je hoeft je secundaire opleiding niet per se via de reguliere scholen te volgen, er geldt leerplicht en niet schoolplicht.

Als jij een secundair programma af kunt ronden tegen je 13e, dat door de overheid goedgekeurd is, dan heb je je diploma.
Iddz, in belgie noemt dit middenjury... Dit is een manier die veelgebruikt wordt om verloren studiejaren in te halen...

En op de universiteit 2 richtingen combineren is vaak niet zo moeilijk als het lijkt, zeker niet als je hoogbegaafd bent... Als je nl 2 richtingen in gelijke branche kiest, bvb wetenschappen,zullen er vrij veel vakken analoog zijn, waardoor je vrijstellingen krijgt en dus ipv 12 vakken per jaar er 18 moet doen fzo...

Enja, als je hoogbegaafd bent lukt dit wssl wel ...

Berichten: 624

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Assassinator schreef:ik krijg het idee dat als je zo jong naar de universiteit gaat dat dan je sociale ontwikkeling ver achter blijft.  

voor mij betekent écht hoogbegaaft zijn dat je bij beide geniaal bent :)


Ik kan ook wel vinden dat echt rood donkerblauw is, maar dat slaat ook niet echt ergens op. Hoogbegaafd zijn in iets impliceert niet dat je sociaal bent. De uitspraak " iemand is pas echt autistisch als hij/zij geen sociale vaardigheden heeft" is eenzelfde soort uitspraak. Die ook nergens op slaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Rudeoffline schreef:
Assassinator schreef:ik krijg het idee dat als je zo jong naar de universiteit gaat dat dan je sociale ontwikkeling ver achter blijft.  

voor mij betekent écht hoogbegaaft zijn dat je bij beide geniaal bent :)


Ik kan ook wel vinden dat echt rood donkerblauw is, maar dat slaat ook niet echt ergens op. Hoogbegaafd zijn in iets impliceert niet dat je sociaal bent. De uitspraak " iemand is pas echt autistisch als hij/zij geen sociale vaardigheden heeft" is eenzelfde soort uitspraak. Die ook nergens op slaat.


Tis een kwestie van definitie. Meestal bedoelt men met hoogbegaafd dat iemand een zeer hoog IQ heeft. Maar letterlijk betekendt het niets anders dan 'heel erg begaafd', oftewel iemand kan iets heel goed. En dat iets kan in principe vanalles zijn. Het kan betekenen dat je heel goed bent in wiskunde maar kan ook op sociale vaardigheden slaan.

Ik ben het met Assasinator eens en zou iemand die geen sociale vaardigheden heeft eerder gehandicapt dan hoogbegaafd willen noemen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 5

Re: Op je dertiende naar de universiteit

Aan de ene kant is het leuk voor dat kind dat ie op z'n eigen tempo kan leren en dan al op zo'n jonge leeftijd naar de uni kan gaan.

Maar aan de andere kant...zouden z'n ouders hem/haar niet gepushed hebben om zover te komen?

Zouden zijn ouders er niet voor gepushed hebbe dat hij/zij op de uni kon gaan leren?

Want hij/zij is ZOOO slim hij/zij MOET op de uni.

Dat het dus niet alleen aan het kind ligt maar ook aan de prestatiedrang van de ouders die soms hopen er een graantje van mee te pikken?

(en dat heb k het nog niet over de sociale achterstand ((waar jullie het al over gehad hebben)) gehad)

Reageer