lichaamsgroei van een turnster

Moderator: ArcherBarry

Reageer

lichaamsgroei van een turnster

waarom blijven turnsters zo klein?

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: lichaamsgroei van een turnster

Ik denk dat het eerder omgekeerd is. Voor grote mensen (zoals ik) is het moeilijk om een snelle draai te maken, dit gaat veel makkelijker als je klein bent. Ook is het handig om als turnster erg licht te zijn, hoe zwaarder je bent hoe meer gewicht je moet dragen bijvoorbeeld aan de ongelijke liggers.

Het is dus niet zo dat turnsters klein zijn/blijven, maar dat alleen de wat kleinere en lichtere mensen goede turnsters kunnen worden.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: lichaamsgroei van een turnster

Ik denk dat het eerder omgekeerd is.
Ik ben het in al mijn onwetendheid oneens. Ik denk dat het komt doordat als turnsters erg hard trainen (en ze trainen erg hard) dan kost dat ontzettend veel energie. Vaak beginnen ze met trainen als ze nog voor de puberteit zitten. Dan zijn ze dus nog klein. Omdat het bij turnen ook van belang is dat turnsters zo licht mogelijk zijn (als gemertp al aangaf), mogen ze niet teveel eten van hun coach, anders worden ze dik.

Tel deze bij elkaar op: als je in de puberteit bent, heb je erg veel energie nodig om te groeien, en ze eten niet zoveel dus krijgen ze al niet zoveel energie binnen. En ze verbruiken ook nog eens erg veel energie met al dat trainen, dus blijft er weinig over om te groeien.

Is maar een theorietje.

Berichten: 74

Re: lichaamsgroei van een turnster

Volgens mij zit Syd bij het rechte eind, ik had al gehoord van turnsters die een klacht hadden ingediend omdat ze werkelijk ondervoed waren! Ondervoeding in combinatie met hevige inspanning... Verder hoor je ook dat ze een onregelmatige menstruatie hebben.

Berichten: 142

Re: lichaamsgroei van een turnster

hoe zit dat dan met zwemmers, hierbij word toch ook veel energie verbruikt en hoe meer gestroomlijnt je bent (dus slank --> licht) hoe sneller je kan zijn

Berichten: 150

Re: lichaamsgroei van een turnster

Als je bij turnen tot de top wilt behoren moet je op heel jonge leeftijd (<10) met een intensieve training gaan beginnen; je bent dan nog niet volgroeid. Voor het turnen zelf, en dat geldt ook voor ballet, moet je niet te zwaar zijn dus erg op je gewicht letten. Dit kan tever doorschieten met alle kwalijke gevolgen van dien, zeker als pa en ma en de trainer een topturnster van je willen maken. Zodra de puberteit voorbij is zie je dan ook veel turnsters afhaken. Ik heb de indruk dat dit voor mannen minder opgaat, daar is kracht belangrijker dan gracieusiteit. Ik vermoed dat de gemiddelde leeftijd voor olympische turnsters een stuk lager ligt dan voor mannen, en dat dat ook voor lichaamsgewicht geldt. Ik ben benieuwd of hier cijfers over zijn.

Berichten: 64

Re: lichaamsgroei van een turnster

Misschien een stukje van het antwoord???

http://www.sport.nl/boek.php3?artid=1392

http://www.physsportsmed.com/issues/2001/0.../02_01/news.htm

typ bij google eens sports training and grwoth delay in en je vindt een hoop links die interessant zijn!

Hoe dan ook, de wetenschap is het er in het algemaan over eens dat er toch wel groeiachterstand optreedt bij jongeren die intensief sporten.

Berichten: 2

Re: lichaamsgroei van een turnster

Niet juist dat je bij zwemmers slank moet zijn; kijk maar bv naar brigitte becue is ook niet iemand van de magerste.

Als je gaat kijken wie er beter blijft drijven op het water dan zijn dat mensen met meer vet. Meisjes gaan over het algemeen beter drijven dan jongens omdat ze een dikkere onderhuidsvetlaag hebben.

Bij zwemmers is het dus ook belangrijk dat je een hoeveelheid vet hebt.

En inderdaad bij de turners starten ze veel te vroeg met hun training, ze zijn nog niet vergroeid hun botten ook niet en zo blijven ze klein, omdat hun botten de kans niet hebben om te groeien.

Berichten: 14

Re: lichaamsgroei van een turnster

Ik ben het niet helemaal eens met wyllietje dat zwemmers juist dik moeten zijn. Ik denk wel dat het iets minder belangrijk is als bij turnen. Ik heb zelf jaren gezwommen, dus ik weet wel ongeveer waar ik over praat. Bij zwemmers zijn een aantal dingen belangrijk, dat zijn: longinhoud en wrijving. Deze 2 aspect sluiten op elkaar aan. Longinhoud is erg belangrijk om zo lang mogelijk te zwemmen zonder adem te halen. Hierdoor hoef je minder een ademhalingsbeweging te maken bij bijvoorbeeld de vrijeslag.

Als je vet(ter) bent blijf je natuurlijk wel beter drijven, maar je ondervind ook meer wrijving van het water, doordat je een groter lichaamsoppervlak hebt. Natuurlijk kan dit gecompenseerd worden met kracht. Vaak zie je ook dat goede zwemmers zichzelf over het hele lichaam scheren (oksels, benen, hoofd (of badmuts), etc.), hierdoor ondervinden ze minder wrijving. Bij zwemmers ligt het dus iets ingewikkelder als de verklaring van Wyllietje en is het een combinatie van.

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat intensieve sport op jonge leeftijd de groei beïnvloed. Dit zie je ook vaak bij mensen die op jonge leeftijd aan krachtsport (boddybuilding) doen. Bij hun heeft het ook vooral invloed op het bottenstructuur. Daarnaast is het algemeen bekend dat boddybuilders op latere leeftijd impotentie-verschijnselen (bij mannen dus) kunnen krijgen. Waarschijnlijk heeft dit deels te maken de intensieve training, maar ook met het extra toedienen van hormonen.

Trouwens veel vrouwelijke zwemmers slikken ook mannelijke hormonen om meer kracht te ontwikkelen. Nadeel hiervan is dat die vrouwen dan ook mannelijke groeiverschijnselen krijgen, zoals baardgroei of een zwaardere stem.

Reageer